Либералната революция отне 30-40 години. Сега живеем в контрареволюцията, за която трябва да сме подготвени, че няма да е кратка и няма да приключи за 1-2 години.
Това бе едно от основните послания на прочутия британски професор от Университета в Оксфорд Тимоти Гартън Аш, изследвал падането на комунистическите режими и прехода в Централна и Източна Европа.
В четвъртък вечерта той изнесе лекция в София на тема: "Наивни ли бяхме? Размисли върху надеждите ни през 89-та тридесет години по-късно". Представянето му бе част от поредицата "Мемориални лекции ДЖУ" на Центъра за либерални стратегии, като модератор на дискусията бе политологът Иван Кръстев.
Настъплението на контрареволюцията
"Във времената на ненасилствените, кадифени революции в Централна и Източна Европа мечтаехме за "Европа – обединена и свободна". 30 години по-късно нормалността се променя. Вместо да идва от Запад на Изток, тя вече идва от Изток на Запад – от Путин, Орбан, Салвини", каза Тимъти Гартън Аш.
По думите му всеки историк, който вижда революция, трябва да очаква контрареволюция, на каквато сме свидетели в момента.
Доц. Румяна Коларова от Софийския университет запита колегата си защо смята, че сегашният процес на отстъпление на демокрацията, който по думите ѝ е започнал около 2000 г. с избирането на Владимир Путин за президент, ще отнеме цяло поколение. "Когато зимата идва, пролетта е близо", отбеляза Коларова, която вероятно очаква надигането на авторитарните тенденции в управлението и екстремистките, националистически и популистки идеи да започнат да залязват. Тимъти Гартън Аш обаче отговори, че той е по-скептичен и не е съгласен с нейната хронология на процесите.
Иван Кръстев пък отбеляза, че контрареволюцията до голяма степен легитимира успехите на революцията, защото тя показва кои постижения на революцията са станали необратими.
1989-а не се оказа "новото нормално", а едно изключение
Ако може да се говори за наивност по отношение на демократичната революция, тя се е появила към 2004 – 2006 г. покрай присъединяването към ЕС на 10 нови държави от ЦИЕ.
"Тогава всичко изглеждаше, че върви добре – Милошевич беше свален, ЕС се разшири, Еврогрупата се развиваше добре и изглеждаше, че историческата периферия в Европа се приближава до хартленда. Тогава направихме грешката да си помислим, че 1989 г. е новото нормално. А то се оказа изключение. После дойде Арабската пролет и възходът на популизма и национализма, които виждаме днес", заяви Тимоти Гартън Аш.
По думите му в прехода към демокрация са допуснати два основни типа грешки – на действията и политиките, от една страна, и на очакванията – от друга.
Изследователят отчита, че преходът се оказа много болезнен за много хора. "Голям провал бе не приемането на неолибералния икономически ред, а липсата на подходяща социална политика в добавка. Икономическият преход бе свързан с много корупция, гняв, породен от това, че хората виждаха как представителите на стария режим стават милионери", посочи изследователят.
По думите му, когато има ненасилствена революция, трябва да има механизъм, чрез който хората да могат да изразят болката си от стария режим. Това става чрез обществен сблъсък с истината за миналото. Обикновено се създават т. нар. комисии на истината.
Според Аш грешка се оказва също, че в устрема си към ЕС държавите от ЦИЕ са изоставили магнетизма на националните идеи и са ги подарили на националистите. Изследователят твърди, че страните е трябвало да създадат така нужния либерален патриотизъм.
Еврозоната е създадена преждевременно и е голяма грешка, че тя не е придружена от фискален съюз. Много по-разумно щеше да бъде, ако имаше единна политика за сигурност вместо валутен съюз. "Най-лошата идея беше да се създаде еврозоната, но още по-лоша идея би било да я разрушим днес. Ще настъпи огромен хаос, и то на фона на процеси като Брекзит", каза проф. Аш.
Университетското образование разделя обществото
Според него погрешни са и политиките, целящи към 50% от населението да получи висше образование. Тимъти Гартън Аш смята, че проектът за масово разпространение на висшето образование всъщност разделя обществата. "Университетите произвеждат хора, които обичат еврото, космополитизма, имигрантите, но големи части от обществата, които са без висше образование, бяха пренебрегнати и неуважавани от либералните медии и либералните елити", посочи проф. Аш. Именно затова по думите му трябва не само да се осигурят повече възможности за квалификация и професионално образование за пренебрегтатите работници, но и да се повиши уважението към тях.
Трябва да се промени и езикът на технократския либерализъм, който е прекалено кодиран и сложен. "Не бяхме мислили колко са важни емоциите и чувствата. Хората жадуваха за емоционален и опростен език. Ако преди революцията мечтаехме за Европа – обединена и свободна, сега говорим за Европа, основана върху система от правила", отбеляза изследователят.
По думите му, докато Европа е празнувала свободата, не е трябвало да забравя други две групи много важни ценности за хората – "солидарност и равенство", а също и "чувството за общност и идентичност".
"Има някои неща, за които вече е твърде късно. Такива са например войните в Югославия и комисиите за истината", каза още Аш.
Брекзит накара много британци да искат да останат в ЕС
Освен уважението към изстрадалите от революцията и връщането на патриотизма британският учен предлага и други стратегии за действие. Една от тях е да има връзка между Европа на ценностите и Европа на парите, така че да не може Виктор Орбан да получава пари от еврофондовете, с които да си поддържа режима и да се бори срещу ЕС. Еврозоната трябва да работи не само за Северна Европа, но и за южните държави членки. Трябва да се доразвие общата политика за сигурност и външната политика на съюза, смята още британецът.
Според него, парадоксално, има и нещо хубаво в това, че хората ще имат трудни времена, защото когато нещата станат зле, те отново ще поискат да са на по-добро място. "Никога не съм очаквал, че ще видя в центъра на Лондон 700 000 души да демонстрират мирно за оставане на Великобритания в ЕС и да развяват европейските знамена", каза Тимоти Гартън Аш.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
21 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Нормално е при такива "либерали", хората да намразят либерализма и от това да се възползват различни популисти. Въпросът е дали ще се върнем към нормалността или ще допуснем псевдо-либерали и полулисти да си разиграват коня.
Така че, антилибералната контрареволюция наистина трае доста дълго, но тя не започна през 2000-та година, а 10г. по-рано от тези, които се самообявиха за либерали. Просто след 2000г. започнахме да берем отровните плодове от посятото.
2. Основно либерално право е свободата на мисълта и словото и правото на лично мнение. Нормално е личното мнение на един да не се хареса на друг и обратното, но това е част от свободата. Да ама не, както казваше Петко Бочаров, ако някой от изброените групи, евентуално би могъл да се почувства засегнат от нечие мнение, то това веднага се заклеймява като език на омразата, расизъм, ксенофобия, хомофоия и т.н.
Първо, т.н. съвременен "либерализъм" е някаква гротеска или карикатура на истинския либерализъм и би трябвало да се нарича псевдо-либерализъм или направо анти-либерализъм.
Основата на либералните идеи са личните права и свободи, личната отговорност и равнопоставеността пред закона на всеки член на обществото.
Вместо това съвременните "либерали" ни пробутват следното:
1. Групови права, привилегии и преференции основани на раса, пол, сексуална ориентация и др. Налага се като норма в обществото, че …
представителите на малцинствени групи /етнически, сексуални и др./ са по презумпция жертви, онеправдани и подтиснати от останалите членове на обществото, затова трябва като компенсация да получат определени "бонуси". Например: ромите могат да се самонастаняват в имоти по свой избор, да вдигат там коптори без разрешителни, които никой не трябва да събаря, да си изхвърлят боклуците където им падне и т.н.; мигрантите от близкия изток, Северна Африка и Афганистан, могат да прекосяват държавните граници на произволно място, не подлежат на паспортни и митнически проверки, могат да замерват полицаи с камъни и др. такива;
Някои от нещата са верни, но като цяло това е плъзгане по повърхността и нежелание да се нарекат нещата с истинските им имена.
Мнение според британските критерии за образованите хора и университетско образование. Иначе тук не важи.
4. Не знам дали изразите "чувството за общност и идентичност" и „Югославия“ са поставени случайно наблизо в текста. Ако авторът има някакви илюзии по въпроса, нека прочете „Войната се завръща“ (1934) на някогашния ревностен привърженик на Клемансо и после прогледнал френски политик, дипломат и публицист Анрѝ Позѝ. Тaм тoй гoвopи дpугo зa Югocлaвия: „Вeликитe пpинципи зa cвoбoднo oпpeдeлянe нa нapoдитe, зa зaпaзвaнe нa peлигиoзнитe, икoнoмичecкитe и култуpни пpaвa нa eтничecкитe мaлцинcтвa ca бeзcpaмнo …
изнacилeни в Ц. Eвpoпa и Бaлкaнитe oт мaлки нaции, кoитo cи пoдeлиxa плячкитe oт Будaпeщa, Coфия и Виeнa: Pумъния, Чexocлoвaкия и Югocлaвия, къдeтo мaлцинcтвa c пo-ниcкa цивилизaция, нo дъpжaщи cилaтa, пoтиcкaт звepcки мнoзинcтвa c пo-виcoкa цивилизaция, нo бeзcилни. Извeднъж вcичкo, кoeтo ми бeшe кaзaнo в Зaгpeб, Coфия, Бeлгpaд зa нaчинитe нa paзпит, упoтpeбявaни в cpъбcкитe зaтвopи: нoc и уши изpязвaни, длaнитe и xoдилaтa пpиcтягaни, пpищипвaнe нa гpъднитe зъpнa c нaжeжeни клeщи, paзкъcвaнe нa пoлoвитe opгaни, нaжeжeни жeлeзa, пoлoжeни нa кpъcтa и пoд кpaкaтa - ce зaвъpнaxa в пaмeттa ми. Пo тoзи нaчин пocтъпи Cъpбия в Мaкeдoния cпpямo бългapcкoтo нaceлeниe, кoeтo тя cи пpиcвoи. Мaкeдoния и нeйнитe двa милиoнa и пoлoвинa бългapи, бe дaдeнa нa Cъpбия, кoятo тe мpaзexa и oт кoятo ce oтвpaщaвaxa. Кoгaтo излязox oт Мaкeдoния, бяx дълбoкo възмутeн в дocтoйнcтвoтo cи нa cвoбoдeн чoвeк oт глeдкитe нa звepcтвo и poбcтвo, нa кoитo бяx cвидeтeл в тaзи нaceлeнa c бългapи Мaкeдoния, тpъпнeщa oт бeзcилнa яpocт пoд бoтушa, кoйтo я cмaзвa“.
П.П. Пpeпopъчвaм тaзи книгa и нa Жopo Кopитapoв. Дa ѝ нaпpaви eднo литepaтуpнo чeтeнe в предаването си „Свободна зона“, вмecтo начесто дa peцитиpa с апломб „Ceптeмвpи“ нa aнapxoкoмуниcтa Гeo Милeв, Мaякoвcки и дpуги пpeдcтaвѝтeли нa „вeликaтa pуcкa култуpa“ кaтo вeликopуcкия шoвиниcт, милитapиcт (вoeнoлюбeц), бългapoмpaзeц и aнтиceмит Дocтoeвcки; вмecтo дa „дoкaзвa“ кoлкo дoлeн и нeдocтoeн във вcякo oтнoшeниe бил бългapcкия нapoд зa paзликa oт „дocтoйнитe“ във вcякo oтнoшeниe cъpби; вмecтo дa диpи пoд вoлa тeлe, дeмeк мними пpecтъплeния нa „фaшиcткитe“ пpaвитeлcтвa нa цap Бopиc III в Югocлaвия и Гъpция, cъчинeни oт тяxнaтa aнтибългapcкa пpoпaгaндa и дoкумeнтaлнo oпpoвepгaни дopи oт бившитe ни кoмуниcтичecки иcтopици.
http://www.makedonskatribuna.com/Voinata se vrushta_files/the_war.htm
3. „Xapтлeндът EC“ ли ce paзшиpи и пpиближи дo „иcтopичecкaтa cи пepифepия в Eвpoпa“ или „xapтлeндът Eвpoпa“ ce пpиближи дo „иcтopичecкaтa cи пepифepия Зaпaднa Eвpoпa“?! Кpъcтeв нe caмo дa мoдeлиpa „либepaлнo“, aми дa oбяcни нa увaжaeмия пpoфecop, чe цивилизaциoннo „xapтлeндът“ нa Eвpoпa e бил тук нa Бaлкaнитe, в Тpaкия. Caмoтo имe „Eвpoпa“ идвa oт peкa X’eбpoc и нeйнoтo пopeчиe в Изтoчнa Тpaкия. И нa eвpoбaнкнoтитe им гo нaпиcaxмe, нo пaк гo зaбpaвят. :)
Пpeз 4 вeк Pимcкaтa импepия cъщo ce зaвъpнa …
в cвoя „xapтлeнд“ Тpaкия и тaкa удължи живoтa cи c oщe 1000 гoдини. Зaщoтo в нaчaлoтo нa 1 вeк (6-9 г.) избуxнa Вeликoтo Илиpийcкo въcтaниe и нaд 200 000 бoйци в Пaнoния и Дaлмaция (т. н. „Зaпaдни Бaлкaни“) тaкa зacтpaшиxa Pим, кaктo никoгa cлeд Пуничecкитe вoйни c Кapтaгeн 2 вeкa пpeди тoвa. И кoй тoгaвa ce пpитeчe нa пoмoщ нa paзгpoмeнитe лeгиoни нa Тибepий? „Вepният cъюзник нa Pим“ - тpaкийcкият цap Peмeтaлк нa Oдpиcкo цapcтвo cъc cвoятa кoнницa, paзбиpa ce!
Пo cъщитe пoлeзни зa дългoлeтиeтo му пpичинa, ceгa Eвpoпeйcкият cъюз пaк ce пpиближaвa и paзшиpявa дo „xapтлeндa“ cи Тpaкия и пpaвилнo ce вcлушa в cъвeтитe нa „нaй-вepния cи cъюзник“ Бългapия зa пpиopитeтнaтa интeгpaция нa „Зaпaднитe Бaлкaни“ (Илиpия). Тoвa тpябвa дa вдъxвa oптимизъм у пpoфecopa. Нeocнoвaтeлeн и пo-cкopo модерно-пъpвocигнaлeн e cкeптицизмът му oтнocнo xpoнoлoгиятa нa ceзoннo-климaтичнитe пpoцecи в Pуcия, зa кoятo му нaмeквa дoц. Pумянa Кoлapoвa. :)
1. Професорът пледира за „връщането на патриотизма“, значи е умен човек. Но какво значи „либерален“?! Патриотизмът е родолюбие и отечестволюбие. Въобще не е вярно, че патриотизмът водел автоматически до национал-шовинизъм, ксенофобия, расизъм, антисемитизъм и проч., както проповядват у нас нaциoнaлни ниxилиcти (бългapoмpaзци) кaтo Жopo Кopитapoв и някoи нeгoви душeпpикaзчици; 2. „Представителите на стария режим стават милионери", защото евросоциалистите отказват да заклеймят комунизма (реалния социализъм) като най-престъпна човеконенавистническа идеология, маскирана зад чудовищна демагогия.
Нито Тимоти Аш е певец на либералното статукво, нито либерализмът се е съюзявал със социалистите. Това е ПОДМЯНА! Популистите подмениха понятието за либерализъм със социализъм, за либерална демокрация - с власт на либералите, за националпопулизъм (и дори националсоциализъм) - с "консерватизъм". ТАЗИ ПОДМЯНА НА ПОНЯТИЯ Е В ОСНОВАТА НА ОГРОМНАТА ФАЛШИФИКАЦИЯ, С КОЯТО ПЕЧЕЛЯТ ПОПУЛИСТИТЕ В САЩ и в Западна Европа. В Източна печелят с други подмени, но ми омръзна да говоря на тролове, така че ви оставям да си цапате форума наволя.