Антимонополният орган отхвърли като недопустим тавана на цените на такситата

Антимонополният орган отхвърли като недопустим тавана на цените на такситата

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обяви за недопустимо налагането на таван на цените на таксиметровите услуги, които Министерството на транспорта се закани да наложи с промени в Закона за автомобилните превози. Това стана ясно от съобщение на антимополния орган за взетото от него решение по казуса с пределните цени на 25 май.

Според Закона за защита на конкуренцията държавата може да регулира само цените на стоки от първа необходимост като ток, вода, лекарства и т.н. Таксиметровите услуги не са сред тях.

Промените в Закона за автомобилните превози предвиждаха даване на ново правомощие и задължение на общинските съвети – да определят максималния размер на цените на такситата на територията на съответната община, като цените да бъдат актуализирани най-малко веднъж годишно или по искане на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

Ако дадена таксиметрова фирми си позволеше да вози на цени над пределните, хванатият в нарушение шофьор щеше да бъде наказан с глоба от 3000 лв. и отнемане на издаденото от кмета на общината разрешение за таксиметров превоз на пътници.

"Твърдата позиция на КЗК е, че не подкрепя предложенията за каквато и да е форма на ценова регулация по отношение на таксиметровите услуги – определяне на единна тарифа, максимална (пределна) цена или минимална цена на таксиметровите услуги", се казва в решението на КЗК.

"Всеки от тези варианти силно ограничава или дори премахва възможностите за ценова конкуренция, тъй като операторите на пазара лесно могат да предвидят ценовото поведение на конкурентите си. В същото време това би отнело стимула на превозвачите и таксиметровите водачи да подобряват качеството и да разнообразяват услугите, доколкото всичко това би трябвало да намери отражение именно в ценовото разнообразие, което би могло да бъде постигнато при наличие на ефективен конкурентен натиск, упражняван между операторите на пазара", се казва още в решението на КЗК.

ВВъпреки че това решение бе очаквано, в края на миналата седмица транспортният министър Александър Цветков се опита да го защити с доводите, че "това ще стабилизира таксиметровите превози като бизнес среда, защото, повишавайки доверието към таксиметровите превози, това ще повиши и ... броя на клиентите, които ще се возят. Сега възрастни хора не смеят да се качат на такси, защото не знаят дали няма да бъдат излъгани с някаква драстична сметка".

В момента има достатъчно механизми за защита на клиентите от нелоялни таксиметрови компании или шофьори, смятат още от КЗК. Самото транспортно министерство е наясно с тях - като се започне от регистрацията на компаниите в общините и задължително изписване на регистрационните номера, мине се през стикерите с цените на предните стъкла на колите, изискването за касов апарат и издаване на касова бележки, както и телефони за оплаквания и сигнали.

"Интересите на потребителите могат да бъдат защитени чрез засилване на контрола (административен, данъчен и т.н.) върху операторите на пазара, а не чрез отнемане на възможността им да оказват конкурентен натиск един върху друг. В този смисъл въвеждането на ценова регулация на съответния пазар се явява прекомерна регулаторна мярка, която не би могла да постигне целите на собственото си съществуване", се казва още в решението. Затова КЗК предлага отпадане на текста за определяне на таван за цените на таксиметровите услуги от промените в Закона за автомобилните превози.

Още по темата
Още от Бизнес