Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

АПИ чисти боклука от 120 пътни съоръжения за половин милион лева

Четири съоръжения са станали дом за "рогат и пернат добитък"

4 коментара
АПИ чисти боклука от 120 пътни съоръжения за половин милион лева

До средата на септември Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) ще разчисти боклука от 120 пътни съоръжения превърнати в незаконни сметища. Това ще струва на данъкоплатците около половин милион лева, съобщи Георги Терзийски, председател на Управителния съвет на АПИ. В сряда той отчете резултатите от разпоредената от него проверка след пожара, който сериозно повреди мост на магистрала "Струма" край Дупница. 


Планините от отпадъци край обгорялото съоръжение на 62-рия километър на "Струма" засега остават неизвестно докога.

Това е единственото огромно сметище край магистрала и републикански път, показала проверката на 3808 съоръжения.

Към момента няма инстанция в държавата, която принуди Кольо Илиев, собственик на фирмата "Феникс-Дупница", чиито отпадъци причиниха пожара, да си разчисти боклука край пътя. Нещо повече, в понеделник около 50-те работници във фирмата излязоха на протест с абсурдни искания – магистралата да не минава покрай сметището и да им бъдат върнати отпадъците които в същото време не били и техни. 


Оказва се, че едно от желанията им вече е изпълнено. Изринатите от пътната агенция отпадъци, намиращи се под магистралата, са върнати на Кольо Илиев по разпореждане на РИОСВ-Перник. Аргументът бил, че това не били боклуци, а суровина за преработка, стана ясно от обясненията на Терзийски.

От РИОСВ-Перник и от МОСВ отказват информация по случая и не отговарят на зададените от Mediapool въпроси. Началникът на РИОСВ-Перник Пламен Георгиев потвърди по телефона за Mediapool единствено, че е издал заповед АПИ да върне материалите за преработка на "Феникс-Дупница". Каза още, че отговорност на общината е да разчисти незаконното сметище, а на пътната агенция - да направи ограждения край моста, за да не попаднат под него отново боклуци.

Така остава неясно докога край магистралата ще стоят планините от отпадъци, които могат да причинят ново бедствие. Пълна мистерия е и как фирмата продължава да работи при условие, че разрешителното ѝ е изтекло още през лятото на 2016 г., според публикуваните документи на сайта на РИОСВ-Перник. В същото време Кольо Илиев е основен обвиняем за пожара.

Междувременно от петък по пътното платно на магистралата, което е пострадало по-леко от огъня, ще бъдат пуснати три ленти за движение, каза Иван Досев, член на Управителния съвет на АПИ. То бе отворено миналия петък само с две ленти за движение на леки коли в едната посока. От 30 август ще се въведе реверсивно движение по увредения мост и в двете посоки за леки коли, каза Досев. Тежкотоварните автомобили ще продължат да се движат по обходен маршрут.

Ремонтът на съоръжението ще струва около 1.86 млн. лв. и ще отнеме около четири месеца. Той ще бъде направен в условията на форсмажор от "ГБС Инфраструктурно строителство", които са построили моста. Парите ще бъдат извадени от бюджета на АПИ, т.е. данъкоплатците ще платят ремонта. Пътната агенция ще се опита да възстанови средствата си от фирмата след това.

Агнета, птици и друг рогат добитък

Най-честите нарушения на 120-те мостове превърнати в сметища е изхвърлянето на строителни и битови отпадъци, каза Георги Терзийски.

"В летните месеци са се използвали и като места за отглеждане на животни както рогат добитък, така и на пернат такъв", каза Георги Терзийски.

Тези случаи са четири и са от областите Сливен, Ловеч, Търговище и Русе. Под съоръжение в община Тетевен са били направени егреци (егрек е турска дума и означава лятна кошара за добитък – бел. ред.). В тях са се отглеждали овце и те вече са разчистени от собственика им, каза Георги Терзийски.

Боклуците под мостовете трябва да бъдат разчистени от собствениците им – фирми, организации или физически лица. На всички тях ще бъдат наложени санкции. По Закона за пътищата те варират от 200 до 500 лв. за гражданите и от 1000 до 3000 лв. за фирмите при първо нарушение, каза Терзийски.

До момента са съставени два акта за административни нарушения на собствениците на боклуците. Единият е на фирма "Грома" (бивша "Агромах"), която използваше нерегламентирано мост за гараж на строителната си техника на магистрала "Струма". В момента компанията строи 13-километровия участък между Благоевград и Крупник. Другият акт е на собственика на егреците под моста в област Ловеч.

Там, където собствениците на боклуците не могат да бъдат открити, те ще бъдат почистени от АПИ чрез възлагане на пътноподдържащите фирми, обясни Терзийски. Очакванията са това да струва около половин милион лева.

Терзийски призова всички да изхвърлят боклуците на регламентираните места, защото освен пожароопасни, те застрашават и живота на хората от наводнение, поради невъзможност да се оттича водата.

Всички незаконно изхвърлени отпадъци край пътните съоръжения се намират в близост до градове и села.

Терзийски каза, че никъде другаде не са открити такива купища от отпадъци под и край пътни съоръжения, както при обгорения мост на 62-рия км на магистрала "Струма".

АПИ е притеснена, че планините от боклуци не се премахват и затова ще ограничи достъпа до съоръжението с всички законови средства, каза Терзийски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. т€еритория на Мики Маус
    #4

    Не се оплаквай! Соц-а свърши преди 30 години! С него-и евтинията. Сега сме пазарна икономика, имаме обещствени поръчки, търгово законодателство. То гарантира честни процедури и най-ниска цена. Защото това е нашия път на развитие-обществени поръчки-порции,корупция, офшорки, износ на капитали. А хората-хората следват капиталите, и те бягат в посока на капиталите.

  2. бай Сандю
    #3

    "Към момента няма институция в държавата, която да принуди Кольо Илиев ... да си разчисти боклука край пътя". Това сериозно ли е така, или е лош майтап с данакоплатеца? За какъв чеп са ни тогава Цацаратурата (Гешеф-турата) и ДАНС, които храним с данаците си?

  3. Дядо ми Петър
    #2

    Пак няма да има никой виновен. Пак всички ще се ударят по челото, като че ли за пръв път разбират за какво става дума. Защо не, щом НачалникОт им винаги за нищо не е виновен и се измъква като пръ-дня из гащи.

  4. Oleg Lukov
    #1

    Да, добро утро!!! Това не е тайна за хората, вижда се ежедневно.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.