АПИ държи в неведение шофьорите как ще работи тол системата

Само един човек в пътната агенция можел да им обясни и няма време да се срещне с тях

АПИ държи в неведение шофьорите как ще работи тол системата

По-малко от месец преди старта на тол системата българските шофьори са в неведение как точно ще работи тя, видно от тяхно писмо до медиите.

Те са поискали среща с представител на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Първоначално били уведомени, че членът на Управителния съвет на АПИ Олег Асенов ще отговори на всички поставени от тях въпроси.

Това трябвало да стане на срещата на 4 февруари (вторник), но впоследствие се оказало, че Асенов е ангажиран и няма да може да дойде.

Българското обединение на шофьорите предложило да бъде изпратен друг експерт от АПИ, който да им разясни как ще се събират пътните такси за автомобилите над 3.5 тона от 1 март и какви са личните отговорности на водачите на автомобили.

От пътната агенция обаче им отговорили, че единственият, който може да даде отговор на въпросите им, е проф. Олег Асенов. Проблемът е, че към момента АПИ няма яснота кога проф. Асенов ще намери време за среща с бранша.

Тол системата за автомобилите над 3.5 тона трябва да започне да работи най-късно от 1 март. Първоначално тя трябваше да тръгне на 16 август 2019 г. , но стартът ѝ беше отложен тъй като държавата не беше готова с изграждането ѝ. Освен това превозвачите бяха недоволни от обхвата и цените ѝ. Така се стигна до среща с премиера Бойко Борисов в началото на годината. На нея беше договорено да се плаща само за около 3100 км пътища на цени, предложени от бранша.

Сега се оказва, че макар тол системата да се тества от август 2019 г. има редица въпроси без отговор по нейното прилагане.

Ето какво питат шофьорите с цел да се изясни методологията, техническото обезпечаване и евентуални затруднения и нередности в процеса на начисляване и заплащане на тол такси.

1. При използване на "маршрутна карта", когато има препятствие на пътя или друга необходимост, която налага отклоняване от маршрута по "картата", как ще се процедира?

2. Каква ще е цената на "бордовото устройство"?

3. При прекъсване на захранването на "бордовото устройство" или GPS устройството, на кого се налага санкцията - на шофьора или на собственика на превозното средство?

От сдружението на шофьорите припомнят, че захранването на подобно устройство може да се прекъсне волно или неволно по много причини, част от тях независещи от водача и от собственика на превозното средство. Предвидена ли е възможност устройствата да имат автономно захранване?, питат още те

4. При ползване на "бордово устройство" или GPS за превозното средство, което се движи в композиция с друго превозно средство, пример, седлови влекач с полуремарке, възникват следните въпроси. "Устройството" ще бъде "прикачено" към теглещото и тегленото превозно средство, или към само едно от двете. Ако е предвидено "устройство" да е "прикачено" към само едно от възможните превозни средства, кое ще е то? При вариант, че бордовото устройство е прикачено към теглещото превозно средство и последва смяна на тегленото пътно превозно средство (ППС) ще се налага ли извършване на друга дейност от страна на превозвача?

Втори вариант, Ако устройството е "прикачено" към две ППС, които се движат в композиция, то при промяна на тегленото ППС, какво ще се случва?

5. При използване на GPS устройство, което при различни ситуации може да даде отклонение до 1 километър, то при подаване на грешни данни, които попадат в обхвата на път, за който се дължат по-високи пътни такси, как ще се процедира?

Същият въпрос важи и за хипотезата, че ППС оборудвано с GPS устройство се движи по път, за който не се дължат пътни такси, но сигналът го позиционира на територията на път, за който се дължат такива, то как ще се процедира.

Пример за възможен вариант с "попадане" в път с различни тол такси е при движение по път I-1. Между тунелите "Витиня" и "Топли дол" на магистрала "Хемус" той се доближава до магистралния път и при неправилно подадени данни от GPS устройството може да се начислят такси, които да са за магистрален път, вместо реалните, които са за път "първи клас".

6. Какво ще се случи, ако по технически или други причини GPS устройство преустанови да подава данни?

Към момента няма отговор от пътната агенция по поставените въпроси.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес