АПИ и пътни експерти в спор опасно ли е кръстовището, където стана инцидентът с Местан

АПИ и пътни експерти в спор опасно ли е кръстовището, където стана инцидентът с Местан

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и Институтът по пътна безопасност влязоха в спор доколко е опасно кръстовището край село Загорско, Кърджалийско, където в неделя стана тежък пътен инцидент. При катастрофа, с участието на лидера на ДОСТ Лютви Местан, загина 6-месечно бебе, а родителите и братчето му пострадаха.

Експерти от Института по пътна безопасност смятат, че пътят е направен така, че създава риск от катастрофи. По данни на неправителствената организация от 2016 г. насам на това кръстовище са станали 3 тежки катастрофи с двама загинали и 8 ранени.

АПИ твърди точно обратното. От пускането в експлоатация на първокласния път Кърджали – Подкова в участъка на кръстовището за село Загорско от 2014 г. досега не е имало нито една катастрофа, въпреки че денонощно преминават средно по около 5000 автомобила, заявяват от АПИ.

АПИ: Кръстовището е проектирано по правилата

Пътната агенция посочва, че въпросното кръстовище е проектирано, построено и сигнализирано по всички правила на нормативната уредба, по които са изградени всички кръстовища у нас. Проектът за пътна сигнализация е изготвен според Закона за движение по пътищата и е съгласуван с "Пътна полиция".

Пътната агенция "апелира всички експерти от неправителствения сектор и медиите да се въздържат от разпространяването на необосновани и неверни твърдения".

Институтът по пътна безопасност: Кръстовището е смъртоносно

По-рано експерти от Института за пътна безопасност обявиха, че пътят е направен така, че създава предпоставки за инциденти.

"Нямаме статистика за инцидентите в този пътен участък, но още на пръв поглед излизат няколко неща. Първото е, че преди кръстовището няма знак за ограничение на скоростта. Второто е, че е поставен знак "Стоп", но няма хубава видимост, защото от едната страна имаме завой. Този пътен участък е идентичен с онзи, при който скоро загинаха няколко футболисти", алармира Богдан Милчев от Института по пътна безопасност, цитиран от Dir.bg.

В нощта на 12 срещу 13 септември 2018 г. четирима млади спортисти от Павликени бяха пометени от тир на кръстовище в района на свищовското село Горна Студена.

Също както при инцидента с Лютви Местан, те са се включвали с колата си в главен път. И досега е спорно дали са спазили знака "Стоп" и дали съобразяването с правилника е било достатъчна гаранция за предотвратяване на трагедията, посочва Богдан Милчев.

Според него при случая с Местан организацията на пътя за Маказа при разклона за село Загорско повишава аналогично риска от тежки произшествия и кръстовището може да се нарече смъртоносно.

"Не говорим дали в случая участва известен човек, просто пътят е направен така, че да предполага за инциденти. Кръстовището е смъртоносно", казва Богдан Милчев.

"Дизайнът на пътя в този участък трябва да бъде сериозно преосмислен и най-после да се заговори за ревизиране на пътната инфраструктура. Да се направи независим одит на всички участъци с повишена концентрация на пътно-транспортни произшествия, включително и този. Трябва да се направи тази ревизия в спешен порядък и да се изработят мерки, в които да се инвестира, за да може пътищата да осигуряват безопасност. Трябва да отворим и темата за обезопасителната система в колите ни – столчетата. Има неща, за които трябва да се помисли, извън самия инцидент", каза Диана Русинова от Института за пътна безопасност пред БНР.

Инцидентът

Катастрофата на кръстовището за село Загорско край Кърджали стана в неделя. По първоначални данни автомобил, управляван от Лютви Местан се е ударил с друг автомобил, в който са пътували семейство с две деца. При удара на място е загинало 6-месечно бебе. Братчето му на 9 години и майка му на 28 години са ранени.

Прокуратурата обвини Лютви Местан за причиняване на смърт по непредпазливост. След първоначалното му задържане, той беше пуснат на свобода срещу гаранция от 10 000 лева. Наложена му е и забрана да напуска страната. Отнета му е временно и шофьорската книжка, съобщи прокуратурата.

Според Местан единственият шанс да избегне катастрофата е, ако не е бил на това място по това време.

Още по темата
Още от България

Как оценявате присъдите по делото "Иванчева"?