АПИ оскъпи с 96 млн. лв. пътя през Кресненското дефиле

Участък от магистрала "Струма" ще се строи от обединение начело с "Грома холд"

АПИ оскъпи с 96 млн. лв. пътя през Кресненското дефиле

Изненадващо Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) предпочете за изпълнител на участък от магистрала "Струма" офертата на кандидата, която е с 96 млн. лв. по-висока спрямо класирания на второ място кандидат.

За строител на 13-километровия участък през Кресненското дефиле е избрано ДЗЗД "АПП лот 3.2.1" начело с "Грома Холд" с предложение от близо 600 млн. лв. с ДДС, съобщи АПИ в събота – седмица след отварянето на ценовите предложения.

На второ място е класирана офертата на обединението  "Геопът Струма 3.2.1", в което участват "Геострой" и "Пътстрой 92". Тяхното ценово предложение е 504 млн. лв. с ДДС.

Въпреки че офертата на победителя е с около 67 млн. лв. над индикативната стойност на поръчката определена от пътната агенция, изглежда държавата е готова да даде с около 100 млн. лв. повече без никакви мотиви.

В прессъобщението на АПИ няма и дума защо е предпочетена офертата на "Грома Холд" пред тази на "Геострой".

Обектът се финансира с европейски средства през оперативна програма "Транспорт" 2014-2020 г. Търгът беше бавен почти година и решен експересно за седмица след отварянето на ценовите предложения.

Победителят

В обединението "АПП лот 3.2.1" влизат "Грома холд" ЕООД, "Европейски пътища" АД, "Водно строителство – Благоевград" АД, "Пътпроект" ЕООД и словашката "Вахостав-СК" а.с.

Те са определени да строят лот 3.2.1 от магистрала "Струма" от км 375-ти до 389-ти км и прилежащите пътни връзки. Това е част от т.нар. "Източен обход" в посока от Кулата към София.

Обектът е изключително сложен, като над половината от 13-те километра скоростен път са пътни съоръжения. Те ще бъдат изградени съгласно изискванията против земетръс от 10 степен по скалата на Рихтер, коментира Виктор Велев, управител на "Грома Холд" пред Mediapool.

Предвидено е да бъдат изградени тунела – "Симитли" (211 м), "Ракитна" (1135 м) и "Стара Кресна" (1052 м). Съоръженията ще бъдат със системи за пожароизвестяване, вентилация, електроснабдяване, осветление, управление на движението и т. н.

Ще бъдат посторени и 10 виадукта с обща дължина 3.5 км, както и 3 надлеза и подлеза.

Достъпът до трасето ще бъде осигурено чрез три пътни възела. Пътен възел "Полето" при 379-ти км, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Брежани и Полето, както и включване в автомагистралата в посока София.

Пътен възел "Мечкул" при 384-ти км, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Мечкул и Брежани, както и включване в автомагистралата в посока София.

Пътен възел "Стара Кресна" при км 387-ми км, който ще осигурява достъпа от посока Кулата до селата Стара Кресна, Ощава, както и включване в автомагистралата в посока София.

Виктор Велев обясни цената, която е по-висока от индикативната стойност на пътната агенция, със сложността на обекта, труднодостъпния район, в който ще се работи, условията за работа – под земята и високо над нея, което значително повишава ставките на работниците, както и с непредвидени разходи, което могат да възникнат.

Срокът за изпълнение на обществената поръчка е 1556 дни и включва времето за проектиране и строителство.

Кои са "Грома Холд"

"Грома Холд" е новото име на бившата "Агромах". Благоевградската фирма набра сила и мощ по време на второто правителство на Бойко Борисов, след като довърши участъци от магистрала "Струма" и "Марица" започнати от чужденци, които изоставаха с изграждането им. На практика "Агромах" се превърна в "спасител" на европейските средства за тези пътни участъци.

В началото 2016 г. компанията попадна под прицела на прокуратурата, заради съмнения за укрито ДДС. Оттогава досега няма почти никакво движение по делото (публично не е обявено докъде е стигнало разследването).

Най-вероятно с цел изчистване на имиджа си компанията смени името от "Агромах" на "Грома". Същото направи и с другата си голяма компания – "Пътища Пловдив", която купи от бизнесмена Георги Гергов, и днес вече се казва "Европейски пътища".

По време на третия мандат на Бойко Борисов възходът на "Грома" и "Европейски пътища" продължи. Компанията строи участък от магистрала "Струма". Наскоро спечели и участък от пътя Ботевград – Мездра и сериозно разшири периметъра си от области в пътното поддържане. Освен област Благоевград, "Грома Холд" и "Европейски пътища" самостоятелно или в обединения ще чистят от снега още пътищата в областите Пловдив, Пазарджик и Смолян.

Собствениците на компанията никога не са излизали публично пред медиите и почти не са давали пресконференция относно дейността си.

Още от Бизнес

Защо Слави Трифонов не успя да регистрира партията си?