АПИ подписа договор с трети доставчик на пътни такси

АПИ подписа договор с трети доставчик на пътни такси

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е подписала договор с "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД за национален доставчик на услуги за електронно събиране на пътни такси – винетки и тол.

Съгласно общите условия от днес започва 10-дневният срок, в който дружеството трябва да докаже оперативна съвместимост с Електронната система за събиране на пътни такси, каквато е процедурата за всеки един кандидат. Едва след това договорът влиза в сила и може да започне дейност по предоставяне на услуги, е посочено в съобщението на АПИ.

В момента има само един национален доставчик на услуги за събиране на пътни такси – винетки и тол. Това е "Интелигентни Трафик Системи" (ИТС) ЕАД. Те подписаха договора с АПИ още на 18 декември 2018 г. - ден по-рано преди пътната агенция да публикува общите условия за кандидатстване на 19 декември 2018 г.

Отстраняването на "Телетол"

През май АПИ обяви, че е сключен такъв договор и с "Телетол" АД, но по-късно бе прекратен, тъй като според пътната агенция компанията не успяла да докаже оперативна съвместимост с електронната система. От "Телетол" обаче контрираха, че така и не получили "ключ" до системата, образно казано, за да докажат оперативна съвместимост.

Лиляна Деянова и Мартин Димитров от "Телетол" се усъмниха, че някой иска да даде през задния вход българските пътища на концесия. Те разказаха за безуспешните си опити да продават е-винетки.

"Случващото се с нас премина всякакви граници. Някой престъпи директно закона. Питаха ни: Вие говорили ли сте с хора, защото ако не сте, няма да стане. Говорим за пазар за 84 милиона. Ние казахме, че в тази дейност трябва да има поне 10 фирми. Не може една фирма да е монополист. С 1 млрд. лв. ние трябва да имаме пътища като в Германия. Но ако на входа и на изхода, тези пари са завардени от една фирма, това е страшно. Те се уплашиха от едно мобилно приложение. Администрацията се опитва да заблуди хората. Ние виждаме как на "Капш" (австрийската компания, която изгражда тол системата и участва с бордови устройства в ИТС – бел. ред.) за втори път ѝ се налага да не изпълни договора си. Вървим в посока, в която тази тол система ще трябва да се пусне. Но никой няма да е готов за това. Нас ни притеснява дали истинската информация за тол системата стига до премиера. Нас ни е срам от това, което се случва", коментира Мартин Димитров пред телевизия "Евроком" в понеделник.

Нашата битка току-що започна. Мислехме, че нещата са приключили до момента, в който подписахме договор. Ние се опълчихме срещу ламята администрация. Тол системата е нещо много полезно", допълни Лиляна Деянова.

Тя обясни, че идеята за продажбата на пътни такси е да има конкуренция между фирми, които се занимават със софтуер.

"Някой иска да вземе нашите пътища на концесия. Нас ни плашиха с прокуратурата, но няма какво да ни направят. Ние сега сме започнали бизнес. Ние нямаме какво да губим и няма да се примирим", каза в заключение Лиляна Деянова.

Ще заработи ли "Конкорд Смарт Инфраструктура"

Сега е интересно дали третата компания, с която АПИ подписва договор за национален доставчик на услуга за продажба на пътни такси, ще започне работа. Очаква се това да е ясно до края на месеца.

Към момента "Конкорд Смарт Инфраструктура" публично не са представяли своите планове. Единственият, който го е направил, е ИТС, които преди ден изпреварващо пуснаха сайта си за продажба на тол такси, без да е ясно от кога ще започне тяхното събиране.

Заявлението за регистрация като национален доставчик на услуги е подадено от "Конкорд Смарт Инфраструктура" на 3 май 2019 г. Решението за вписване на фирмата в регистъра е от 16 май 2019 г., а на 18 юни 2019 г. Управителния съвет на АПИ взима решение за подписване на договор с тях, който е сключен на 9 юли, според съобщението на пътната агенция.

Дружеството "Конкорд Смарт Инфраструктура" АД е учредено на 20 март 2019 г. с капитал 12 500 лв. Мажоритарен собственик с 98% от капитала е регистрираната в щата Минеаполис компания - Concord Smart Infrastructure Inc. Тя се представлява от Джефри Джон Нортръп. Той и Флорин Ибрани са посочени като крайни действителни собственици.

Американската компания е създадена през 2003 г., а Нортръп е член на борда на директорите. Фирмата се занимава с различни ИТ услуги, включително облачни, за информационна сигурност и т.н., сочи интернет сайтът ѝ.

Останалите 2% от "Конкорд Смарт Инфраструктура" са собственост на Кирил Георгиев, който е изпълнителен директор на дружеството и влиза в съвета на директорите.

Другият представител в директорския борд е Ивайло Генов. Той е и в съвета на директорите на "Скейл фокус", която стана софтуерна компания за 2018 г. за разработваните продукти в областта на дигиталната трансформация, анализа на данни и облачните услуги. Дружеството е едно от разпознаваемите в ИТ сектора, има офиси в четирите най-големи града у нас и над 600 служители.

Третият член на директорския борд е американецът Джефри Джон Нортръп, показва справка в Търговския регистър.

Адресът на фирмата е в столичната бизнес сграда "Кепитъл Форт" на бул. "Цариградско шосе" 90, където се намира и офисът на "Скейл фокус". В търговския регистър не са посочени телефони или електронна поща за контакт.

Четвърти доставчик чака ред в АПИ

В процедура по одобрение за продажба на тол такси в пътната агенция е и заявлението на компанията "Иком" ООД, което е подадено на 4 юни 2019 г. В момента пловдивското дружество все още е в първия етап от процедурата – да се установи дали отговаря на условията, за да бъде вписано в регистъра, става ясно от съобщението на АПИ.

Дружеството "Иком" ООД е регистрирано през октомври 2008 г. в Пловдив. Предметът му на дейност е търговия и производство на компютри.

С днешна дата съдружници в него са Георги Василев Кичев (500 лв.), Ивайло Борисов Георгиев (500 лв.), "Игео Инвестмънт" (1000 лв.) и регистрираното във Великобритания дружество "Вайасат Телематикс Лимитид" (3000 лв.), показва справка в Търговския регистър.

"Иком" ООД има четирима управители. Това са Георги Кичев, Ивайло Георгиев, Масимо Гето и Марко Петроне.

Процедурата за кандидатстване и одобряване на националните доставчици на услуги е описана в Закона за пътищата и Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесената система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние.

Първият етап е подаване на заявление за регистрация, съгласно изисквания разписани в Наредбата. След като е установено, че лицето отговаря на условията, АПИ одобрява неговото вписване в Национален електронен регистър на националните доставчици на услуги за електронно събиране на такси.

Съгласно Наредбата лицата, които са вписани в регистъра, могат да подадат заявление за извършване на тази дейност. Процедурата за кандидатстване е отворена и всяко лице, което отговаря на условията, може да подаде заявление. Процедурата и изискванията са еднакви за всички кандидати, посочват от АПИ.

Още по темата
Още от Бизнес