АПИ склонна на исканата от БСП експертиза на магистралите

Окончателното "да" минава през уточняване на няколко въпроса

АПИ склонна на исканата от БСП експертиза на магистралите

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е склонна да бъде направена поисканата от БСП независима експертиза за строителството на магистрали и първокласни пътища.

Окончателният положителен отговор за проверката ще бъде даден след уточняване на няколко въпроса - вида изследване, точно на кой метър от участъка ще бъде извършено, при какви мерки за безопасност, при какви условия и от кого. Това се казва в отговора на АПИ до депутатите от БСП.

В началото на ноември БСП внесе искане в АПИ за независима техническа експертиза за магистрали и първокласни пътища, строени и въвеждани в експлоатация в периода от 1982 г. до 2016 г.

Левицата обяви, че е готова сама да плати изследванията на европейска лицензирана лаборатория, за да не тежи на бюджета. Целта на проверката е да се види дали магистралите и пътищата са построени качествено.

"Искаме да получим отговор краде ли се от българските магистрали", каза тогава Елена Йончева, говорител на парламентарната група на БСП.

След близо месец анализиране на нормативната база, определяща извършването на експертиза и изпитвания на пътната настилка, АПИ е установила, че не е предвиден ред, по който да се направи изследване на вече готови пътни обекти.

Заради широкия обществен интерес и политизирането на въпроса обаче АПИ е склонна да бъде направена независима проверка на пътните участъци, посочени от БСП.

Преди това обаче предлага на парламентарната група на "БСП за България" да излъчи работна група от пътни експерти, с която представителите на АПИ да потърсят варианти за експертни и технически решения, съответстващи на законовите рамки, подписаните договори за безвъзмездна финансова помощ и на международния опит.

Министърът на регионалното развитие Петя Аврамова и председателят на Управителния съвет на пътната агенция Светослав Глосов нееднократно коментираха, че не се притесняват от проверка на магистралите. Причината е, че те са били многократно проверявани по време на строителството не само от българските власти, но и от европейските, които са строени след 2007 година.

Междувременно БСП организира петиция до Европейската комисия и ОЛАФ с искане за проверка на качеството на българските магистрали в лицензирана европейска лаборатория.

"Фактът, че има толкова голям отпор за независима проверка говори за страх от констатиране на нередности", каза в края на ноември Елена Йончева в декларация от парламентарната трибуна.

Независимата експертиза трябва да обхване участъците от автомагистралите "Тракия", "Хемус", "Струма" и "Марица", изградени през последните 5 години със средства на Европейския съюз.

 

Още от Бизнес