АПИ сменя в крачка бизнес модела на "печатницата за пари" -тол системата

Въвеждането й се отлага за догодина – заради местните избори и ДПС

АПИ сменя в крачка бизнес модела на "печатницата за пари" -тол системата

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) сменя в крачка бизнес модела на "печатницата за пари" – тол системата, както я нарича премиерът Бойко Борисов, и от която се очаква да донесе милиардни приходи в бюджета.


АПИ няма да се занимава с предоставянето на бордовите устройства на тировете и изчисляването на таксите, които те ще трябва да платят за ползване на платените пътища. Тази дейност се предоставя на частни компании – т.нар. доставчици на декларирани данни и доставчиците за електронно събиране на пътни такси.

Ефектът от това упражнение са нови 2% от приходите от тола за доставчиците на данни. Така заедно със 7% за доставчиците за събиране на таксите, общо 9% от приходите от тол системата ще изтичат за предоставянето на административни услуги, вместо за ремонт на пътища и строителство на магистрали. При планирани приходи от над 1 млрд лв. годишно, грубите сметки показват около 100 млн. лв. по-малко пари за пътища.

Към момента единственият доставчик на такава услуга е "Интелигентни трафик системи", но управляващите обещават до реалния старт на тол системата догодина техният брой да се увеличи.

Това е заложено в промените в Закона за пътищата, които бяха одобрени на първо четене от ресорната парламентарна комисия по регионална политика и местно самоуправление във вторник.

Измененията бяха внесени предния ден от група депутати от ГЕРБ. Те уточниха, че внасят законопроект на регионалното министерство, за да може той да бъде приет бързо предвид изтичащия срок за въвеждането на тол системата от 16 август. С поправките се предлага този срок да бъде удължен до 1 март 2020 г.

Истинската причина за поредното отлагане на въвеждането на тол системата е политическа - местните избори през есента и ДПС. Партията на Ахмед Доган се притеснява за местните превозвачи в малките населени места, разнасящи хляба, стана ясно от изказването на Танер Али, депутат от ДПС. "Проблемът е политически – да е тихо, спокойно, за да няма шум в системата до местния вот", каза Дора Янкова от БСП.

ГЕРБ контрираха, че отлагането цели да се намери баланс между превозвачите и държавата относно обхвата на пътищата и тарифите. Искаме да изпитаме системата максимално, за да не натоварваме потребителите с технически смущения, така както стана с въвеждането на е-винетка в началото на годината, каза Александър Ненков, депутат от ГЕРБ.

АПИ ще действа като приходна агенция

Новият бизнес модел, който елиминира АПИ от изчисляването на дължимите такси на тираджиите, цели пътната агенция да се концентрира върху управлението на тол системата, каза председателят на управителния съвет на АПИ Георги Терзийски пред Mediapool.

Той обясни, че предоставянето на бордови устройства на превозвачите е несвойствена работа за АПИ. Това е все едно Националната агенция по приходите да продава касови апарати на търговците, направи образно сравнение Терзийски.

Промените предвиждат доставчиците на декларирани данни да сключват договор директно с доставчик за електронно събиране на пътни такси и да подава директно на него данните за изминато разстояние от камионите. Това ще става срещу комисионна от 2%. Отделно доставчикът на пътни такси получава в момента 7% комисионна за събирането ѝ. Това стана ясно от обясненията на Георги Терзийски.

Според Александър Ненков обаче новите 2% за доставчиците на декларирани данни са част от 7-те процента, които получават доставчиците, събиращи пътните такси. Амбицията ни е тези 7% комисионна с времето да намаляват, така както се случи с договорите за разпространение на винетките, посочи Ненков.

Помирителна комисия ще решава споровете между превозвачи и събирачи

Тъй като неминуемо ще възникнат спорове между превозвачи и събирачи на такси, предвижда се те да бъдат решавани от помирителна комисия, каза Александър Ненков.

С цел по-бързото изплащане на надвзети, невнесени или недължимо внесени суми, се предвижда тяхното възстановяване да става по по-бърз начин, допълни той без да може да обясни точно как.

Затова са внесени законови промени, с които се изключва приложението на разпоредбите, свързани с възстановяване и прихващане по Данъчно-осигурителния процесуален кодекс. Вместо това се предлага това да става по реда на Закона за държавните такси.

"Жълто-сините луноходи" (тол полицията) преизпълняват приходите

"Жълто-сините луноходи", както червеният депутат Манол Генов нарече тол полицията, вече ударно е преизпълнила заложените приходи от пътни такси за 2019 г., стана ясно от обясненията на проф. Олег Асенов, началник на Националното тол управление.

При заложени 200 млн. лв. в бюджета за 2019 г. приходи от е-винетки от, към днешна дата " са събрали 251 млн. лв., отчете проф. Асенов. По думите му прогнозите са приходите от пътни такси да надхвърлят 400 млн. лв., което е двойно преизпълнине на заложената цел.

Значи правилна ни е критиката, че управляващите залагат прекалено ниски приходи в бюджета, за да го преизпълняват ударно, отбеляза Дора Янкова от БСП.

Издръжката на тол полицията изобщо не тежи на бюджета и годишно излиза между 7 млн. лв. и 10 млн. лв., отвърна проф. Асенов.

Той даде пример, че на 30 юни 2019 г. "луноходите" са направили 5609 проверки на пътя, при които са събрали 30 000 лв. от т.нар. компенсаторни такси. Това е таксата, която плащат шофьорите, ако бъдат хванати, че карат без е-винетка. Тя се плаща чрез монтирани постерминали в автомобилите на тол полицията.

Олег Асенов обясни, че тол полицията се издържа от наложените санкции. Месечните разходи за заплата на назначените към момента 629 служители възлизат на 617 хил. лв., уточни Асенов.

Още по темата
Още от Бизнес