Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

АПИ: Тол таксите оскъпяват храните с до 2 ст., а автобусните билети - с до 96 ст.

8 коментара
АПИ: Тол таксите оскъпяват храните с до 2 ст., а автобусните билети - с до 96 ст.

Според Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) въвеждането на тол такси ще има минимално въздействие върху цените на основните хранителни стоки.

"Максималното поскъпване е до 2 ст. за кг/л при брашното, хляба, прясното и киселото мляко и безалкохолните. Така че въвеждането на тола за тежкотоварния трафик над 3,5 тона няма да се отрази съществено върху разходите на домакинствата", посочват от АПИ, позовавайки се на поръчан от нея анализ на Световната банка, която е и консултант при въвеждането на новата система за електронно таксуване при използване на републиканските пътища.

Eкспертите на Световната банка са направили изчисления за 19 групи стоки, които присъстват всеки ден на трапезата на българина. Сметките са на база тарифите, които вече са обявени за обществено обсъждане и предлагания обхват на платената пътна мрежа от 6050 км. За стоките са използвани осреднени цени на Националния статистически институт.

Според изследването максималното увеличение в различните групи ще е от 0,05% при прясната и замразената риба до близо 4% при безалкохолните напитки. Очакваното поскъпване при отделните продукти е различно в зависимост от тяхната цена, разстояние на превоз, тегло и обем. Колкото повече се преработва един продукт, толкова повече поскъпва, защото транспортните разходи се увеличават. Има значение също дали стоката е от внос или е местно производство.

Прогнозите

Средната цена на килограм ориз например по данни на НСИ е 2,33 лв. с ДДС. При средна дължина на превоз от 189 км за транспортиране на този продукт, текущите средни разходи с винетка са 32,38 лв. на тон. При въвеждане на тол таксуване се очаква да нараснат на 34,64 лв./тон, което е увеличение на транспортните разходи със 7%. Но тъй като делът на тези разходи при ориза е малък (1,8%), отражението върху крайната цена на единица продукция би било най-много 0,17% или 0,004 лв./кг.

"Трябва да се има предвид, че един камион превозва не 1 кг ориз, а няколко тона според вместимостта на превозното средство. И така тол таксата, която е малка част от транспортния разход /основната част е горивото/, разпределени върху целия товар, води до минимално оскъпяване. Това показва, че всяко говорене за по-драстично повишение на цените на стоките заради тол таксите ще е спекулативно", посочват от АПИ.

Според прогнозите увеличението на цената на хляба би било най-много – 1,67 % или 0,023 лв./кг. При млякото - 1,54 % или 0,023 лв./л.

Увеличението при автобусните билети – до 96 ст.

Световната банка е анализирала и отражението на тол таксите върху цените на автобусните билети. Той е на база предположението, че превозвачите ще прехвърлят изцяло върху цената на билетите разходите си за преминаване от винетка към тол такса. Според проучването повишението би трябвало да е между 5 и 96 ст.

Оценката показва, че при късите автобусни линии като Плевен-Ловеч или Пловдив-Пазарджик тол тарифите ще доведат до поскъпване на билетите между 5 и 15 стотинки.

При маршрути със средна или по-голяма дължина поскъпването ще е с 5-6%, но не повече от 96 ст. Разликите идват от дължината на маршрутите и каква част от тях е по платената мрежа. Зависят също от натоварването и емисионния клас на автобуса. Така билетът от София до Перник например ще поевтинее с 2,2%, тъй като делът на таксуваната мрежа по този маршрут е само 30%.

В момента средната цена на билета от София до Русе например е около 21,84 лв. При средна заетост от 20 човека в автобус, цената на винетката на един пътник е 13 ст. Тол таксата на пътник по този маршрут с дължина 316,12 км е 63 ст. и при положение, че мрежата с тол таксуване е 85% от целия маршрут, цената на билета ще се повиши на 22,44 лв. или увеличението ще е с около 60 ст.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Илиев Пешо
    #8
    Отговор на коментар #4

    Както написа "Естествено" - плаща се, само че в някои места получаваме не пътища, а дупки. Плащаме за продукт, който не можем "да върнем" ако не е качествен, освен ако не стане ПТП (счупвания на "истинска" дупка) и тогава пак е трудно. А че заради не толкова "истински" дупки трябва да се сменят по-често биалетки, носачи - "няма проблем" за собствениците на пътищата (държавата и общините). А специално тази Тол такса за камионите и автобусите - при тях цените са "малко" по-различни и те ще плащат за да стигнат от А до Б без проблеми/пропадания/друсане. А ако не получат такава услуга - няма отговорни.

  2. Естествено
    #7
    Отговор на коментар #6

    И кой докара нещата до това положение? Всеки българин на социална помощ, така ли? Коя нормална държава ползва още разходопокривна пенсионна система? Защо в НОИ няма лични партиди? Какво стана със сребърния фонд? Малко пари ли наляха българите в ЧПФ? И сега какво - 50 лв. втора пенсия. Ама друг път. Всичко това е въпрос на управление. А вие управлявате достатъчно дълго, за да отговаряте. Ясно е едно - не се справяте. Идете си и да дойдат други, които могат да се справят. За това има само едно задължително

  3. Иван Здравков
    #6
    Отговор на коментар #5

    За пенсии и социални помощи,над 35% от Българския Бюджет се харчат за пенсии и социални,като дефицита в НОИ е над 50%.https://www.minfin.bg/upload/36684/Budget nakratko_2018.pdf

  4. Естествено
    #5
    Отговор на коментар #4

    До сега не плащахме ли? Наляхте милиарди евросредства, ние плащахме, но не, не ви е достатъчно. Сега ние трябва да плащаме ОЩЕ. Я да ме просветлиш коя е тази държава, в която пътищата се подържат и развиват само от такси? За какво харчите акциза от горивата? А ДДС-то? А данък МПС? Малко са ви парите, а? Я ми кажи колко получавате от налози върху транспорта? Иначе си прав. Безплатен обяд няма. И вашия ще си го платите.

  5. dimitardi100
    #4

    Няма безплатен обяд ! За да има качествени пътища трябва да се плаща !

  6. Jordan*
    #3

    Какви ти 2 стотинки! Докога ще го правите тези ошашавени хора на идиоти! Правех си едно изследване всеки месец, но като отидох преди месец от 7 лева станало на 10 лева! Това са 3 лева повече! Свинското стана лека полека 10 лева за килограм! А ако ти се наложи водопроводчик или електротехник си обран напълно! тае станаха като министри, а повечето са обикновенни цървули!

  7. Илиев Пешо
    #2

    А поне пътищата ще станат ли по-добре? Или тол таксите е само самоцел да се съберат допълнителни пари.

  8. Естествено
    #1

    Нали идеята беше, че транзитния трафик минавал на много ниска цена и нашите превозвачи плащали повече, та да станело справедливо. Защо въобще трябва да има увеличения? Не им вярвам и на една дума.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.