Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Апостола е българският Господ не защото му се молим, а защото ни се моли

"Илѝ! Илѝ! ламà савахтанѝ?"

5 коментара
Апостола е българският Господ не защото му се молим, а защото ни се моли

Най-нови изследвания сочат, че обесването на Васил Левски е станало не на 19-и, а на 18 февруари. Когато и да е, не е толкова важно. По-важен е, струва ми се, начинът, по който Апостола присъства в българското съзнание; какъв символ е той, как го четем и как го изживяваме. През неговата фигура можем да узнаем много за нас самите – Левски е нашето себевъзприемане: гордостта, без която не можем, но заедно с това и жертвата, която ни е нужна, за да се самоуважаваме. Текстът, който следва, е част от значително по-обемно есе за това как българските художници предпочитат да рисуват Дякона. Предпочитание, което идва от най-дълбоките кътчета на народностната ни душа. Есето се нарича "На Дякона Левски Светото Евангелие, рисувание" и тръгва от думите на един сънародник, който изрича: "Българите нямат нужда от Господ, те си имат Левски". Да, Богът Левски, когото ние сме изпратили на хълма Голгота, за да бъде разпнат…  

Това е неговият апотеоз…

В историята на изкуството апотеозът е жанр, който сме склонни да свързваме най-вече с коленопреклонното възвеличаване на императори, крале, папи, патриарси, държавни глави и пълководци; с други думи, в своите проявления апотеозът е силно официализиран жанр – жанр, подкрепян, подкрепян и възнаграждаван от институциите. Апотеози обаче се посвещават и на герои от световната история (това е другото негово проявление), допринесли много за превръщането на човека в повече човек: апотеози на хора на изкуството, политиката, религията, чиято деятелност е задвижила къде повече, къде по-малко нашия шантав свят напред и нагоре… Има и апотеоз като сарказъм – прочутата картина на Василий Верешчагин "Апотеоз на войната". В традиционния смисъл известни са значителен брой апотеозни картини, сред най-прославените е "Апотеозът на Наполеон", нарисувана от Жан Огюст Доминик Енгр през 1853 г. по времето на Втората империя. Не е от най-сполучливите му, доста претенциозна е и помпозна. Но то няма и друг начин – щом идеята е апотеоз/на, надутостта и церемониалността са неминуеми, поне в класицистичното разбиране. Надута и помпозна е също и апотеозната му творба, прославяща Омир. Назовава се точно тъй, "Апотеоз на Омир". По-ранна е от ласкаещата Наполеон работа, от 1827 г. В картината са включени 44 персонажа, всички длъжници, тъй да се рече, на слепеца Омир. Не са само литератори, а и художници, музиканти, скулптори, философи, оратори… Че дори и Александър Македонски, държащ в ръцете си ковчеже с произведения на рапсода. Апотеозите на Енгр са добър пример, че всъщност жанрът може да го разполовим на две еманации: най-семпли верноподанически апотеози, от една страна, от друга – искрено преклонение пред емблематични представители на човешкия род. Апотеозите на Левски, доколкото ги има, са от втория вид, но – за разлика от класическите стандарти на жанра, имат една особеност, изключително важна. В идеалния случай героят на апотеоза е високо: въздиган е към небесата било от ангели, било върху колесница или пиедестал. Апотеозите на Апостола са изцяло други: ако горепосочените бихме могли да определим като епични, то неговите са патетични. Това са апотеози не за прослава и възхождане, а за страдание и покруса. В апотеозите на Дякона българските художници предават образа му не като на триумфатор, а като на мъченик. Вместо лаври – трънен венец. Заглавието на една картина на Дечко Узунов е достатъчно красноречиво – "Огърлица на безсмъртието", като тази огърлица не е друго, освен въжен клуп, преметнат през шията на страдалеца Левски. Със същото въже са вързани и ръцете му. Но картината безспорно е апотеоз – апотеоз на мъченичеството, където се прославя не гордостта да си подобен на олимпийските богове, а в страстите си да си подобен на Иисуса Христа. Българският апотеоз е не въздигане към селенията на свръхсияйния ефир, българският апотеоз е пребиваване зад решетките на мрачната тъмница. Апотеоз да, но не на величие и блясък, а на страдание и горест… Левски бива възхваляван в своята слабост, не в своята сила. Българските художници интуитивно са напипали тази все по-актуална зависимост: че слабостта не те прави презрян, а велик. Колкото повече страдаш, толкова по-апотеозен си: Левски е нашият страдалец не защото е немогъщ, а защото е всемогъщ. Точно мъките са негова сила. По идентичен начин: както Иисус става Господ Бог не когато проповядва от планината, а когато издъхва на Кръста, така и Васил Кунчев става Левски не когато сее из народа словото "за бунт, за борба", а когато увисва на бесилото. Без бесилото той не би бил Левски, не би се превърнал в Левски; в този смисъл, за да се сдобием ние, българите, с Васил Иванов Кунчев като Дякона Левски, като Апостола Левски, той е трябвало да бъде обесен. Даже да не беше обесен, ние щяхме да го обесим. Защото той трябва да страда, нужно ни е той да страда; без това страдание българският апотеоз е невъзможен… 

За да сме справедливи, трябва да кажем, че именно нашето българско разбиране на апотеоза е сякаш по-адекватно: в хода на историческото развитие на жанра се е изгубило главното условие за състояването на всеки апотеоз – страстите, страданията, патосът. Няма и не може да има апотеоз без преди това да е имало страсти. Героят Херакъл е възнесен, ала преди това трябва да изтърпи мъките, причинени му от ризата на кентавъра Нес. Същото е с християнските светци, които – преди да седнат отдясно на Господа, биват разкъсвани, изгаряни, печени, пребивани, душени, пробождани, прострелвани, варени, обезглавявани, хвърляни на дивите зверове, одирани живи, разпъвани… Те са чисти и тъкмо поради това измъчвани. Чист като тях е и Апостола и българските художници го рисуват тъкмо чист, напълно неопетнен: чист, неопетнен, светъл и болезнено патетичен. Великострастник. Или, ако използваме красивата дума, с която руснаците наричат своите първи християнски мъченици, синовете на Владимир Светославович, покръстителя на Киевска Рус, благоверните князе Борис и Глеб, – Васил Левски е страстотерпец…

Такъв е Дякона в цитираната вече картина на Дечко Узунов, но като че ли най-много е страстотерпец в едно друго платно, създадено през 1987 г., носещо заглавието "Губя само мене си…" Негов автор е Пламен Вълчев. Апостола е предаден с меланхоличен лик, погледът е мътен, премрежен, печален, зареян нейде в невнятната безкрайност; опрял е Дякона главата си на стената с безнадеждност и обреченост. Облечен е в изхабено шаячно палто, измачкано, яката от лявата му страна е вдигната, от дясната – не, шията е оголена, сякаш готова още отсега за въжето. Ръцете на Апостола са кръстосани, дясната стиска силно левия лакът, цялата поза на снагата му подсказва примиреност и causa perduta. Левски тук е жертвен агнец, козел отпущения, Исаак, готов за ножа на Авраам; приел е участта си и я чака с търпението на Сина Божи, носещ Своя Кръст към Голгота. Нещо повече, видът му напомня прочутите думи, отронени от Нашия Спасител на Кръста, предадени в Евангелието на Матея: "Илѝ! Илѝ! ламà савахтанѝ? (Господи, Господи, защо ме изостави?)" Тъкмо тук, между другото, може да сложим щекотливите четири въпросителни, непрестанно озадачаващи българските тълкуватели: картината на Пламен Вълчев показва Апостола в сетния миг, когато се разбира, че той вече е принесен в жертва от своя Отец – народа; когато е изпълнил предназначението си, което е да изкупи вината за робството и тиранството. И по същия начин както настава тъмнина в шестия час от разпването, тъй и Левски е в тъмница преди обесването:

А от шестия час настана тъмнина по цялата земя до деветия час; а около деветия час Иисус извика с висок глас: Илѝ! Илѝ! ламà савахтанѝ? сиреч, Боже Мой, Боже Мой! Защо си Ме оставил? (Матей, 27:45-46).

Няма според мен по-директна препратка към страстите на Иисус Христос в българското изобразително изкуство от тази картина на Пламен Вълчев. Което българско изкуство – нека запомним това – винаги, всеки път, постоянно, без да се уморява, но и без да се променя рисува Левски като Иисус: всяка една картина, отдадена на Апостола, е не просто картина, а е или евангелска сцена, или икона. Предпочитанието е Левски да бъде изобразяван от страната на жертвоприношението, не от страната на ликуването; епизодите "Разпни Го!" са осезаемо повече от епизодите "Осанна!" Нека се позамислим за миг само: най-трайно запечаталите се в съзнанието ни рисувания на Дякона са свързани или със залавянето му, или пред съда, или с бесилото. Има, разбира се, и героични, но те като че ли избледняват в пресвет(л)ия ореол на жертвените. Затова, когато казват, че Левски е мит, са прави, само че задължително трябва да се уточни: Левски е не какъв да е мит, а българският жертвен или, по-точно, българският саможертвен мит. Апостола не би бил апостол, ако не страда: точно поради това Любен Каравелов дава една напълно измислена картина на страстните му дни, "по начин – както точно отбелязва Николай Генчев в биографията си на Апостола, – който да разридае цяла България":

Из България ни являват за смъртта на покойния В. Левски следущото: Левски беше страшно мъчен. Когато той беше затворен в казармата, то низамите, по поведението на пашата, му извадили един по един всичките зъби. Месата му са били късани с клещи парче по парче. Обиколили го пет-шест души и всеки из тях държал в ръката си по един нож. По това време низамите започват да го тласкат така, щото върховете на ножовете им се забивали в тялото му. Когато турското правосъдие видяло, че из устата на този български светец не излиза ни една дума, то заповядало да го обесят. Левски е обесен полумъртъв. Вечна му памет.

Патетичните фантасмагории на Каравелов са показател не за друго, а че за/на българското (само)съзнание Левски е нужен измъчен, изтерзан, изстрадал, изтезаван. Не величав герой, а обруган светец. Мъченичеството му не е негов личностен атрибут, мъченичеството му е наш народностен атрибут; единствено нам той е потребен като мъченик, никому другиго. И тъкмо в този смисъл Левски за нас е мит. Българският мит. Българският саможертвен мит. Българското Свето причастие: ние се храним с плътта на Левски и пием кръвта на Левски. За да се пречистим. И да се причастим. Но за да стане това наше пречистване и причастяване, Левски трябва да страда, трябва да е измъчен и поруган. Апостола е мъченик, защото като Щастливец той не ни е нужен. Прочее, ние и щастливците си преобръщаме на мъченици, случаят с Щастливеца е емблематичен.

Апостола е българският Господ не защото му се молим, а защото ни се моли. И ако преведем на български стенанието на Иисус на Кръста: "Илѝ! Илѝ! ламà савахтанѝ?", то ще звучи така: "Народе???? Народе???? защо ме мъчиш?" Жалбата е на Левски, българските художници я рисуват.

А ние я честваме всяка година през февруари…

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivancho ivanov
    #5

    Левски, Раковски, Ботев всички от тази класа са над политиката - работили и някои загинали за да събудят националното самочувствие на българина! Не трябват икони свързани с молитви, нужни са като пример от семейство през училище до обществото - без политиците!

  2. Libertarian
    #4

    Много го превъзнасяте. Това започна от пропагандата на комунистическата диктатура. Дали след време мутрите от ВИС и СИК също ще бъдат така превъзнасяни?

  3. Филка Русофилка
    #3

    КАРАВЕЛОВ УНИЩОЖАВА ЛЕВСКИ
    Kай-голямата загадка остава защо Апостола е тръгнал към Къкрина
    арх. Людмил Леонидов за книгата си "Случаят Левски"

    "Любен Каравелов унищожава Васил Левски с всичко онова, което върши, включително когато му казва да вдига народа на въстание, когато залавят Димитър Общи.
    Левски отговаря, че „заради един престъпник няма да си пожертвам народа.
    Тогава Каравелов го отстранява от БРЦК. Има запазен документ, в който Левски призовава да се изпрати някой друг на неговото

  4. Мони Монев Тиранофоб
    #2

    Cмърттa нa Вacил Лeвcки e тържecтвo зa руcкaтa диплoмaция

    Гeнeрaл Никoлaй Игнaтиeв e мoжeл дa cпacи Вacил Лeвcки oт бecилoтo, нo нe гo e нaпрaвил, твърди иcтoрикът Гoчeв

    Филип Тoтю прeдлaгa нa Лeвcки дa ce търcи cъдeйcтвиeтo нa Руcия, нo Вacил Лeвcки oткaзвa, зaщoтo вeчe cи e имaл рaбoтa c тях.
    Тoй нe иcкa дa имa нищo oбщo c Aзиaтcкия дeпaртaмeнт.
    Тoй вярвa в ecтecтвeнитe cили нa бългaрcкия нaрoд, тoй нe cчитa Руcия зa приятeл и cъюзник'', заяви още Гочев.

    Тoй oбяcни, чe гeнeрaл Никoлaй Игнaтиeв

  5. Мони Монев Тиранофоб
    #1

    Апостоле все още България не е Чиста и Свята Република!.....Ще продължаваме делото ти!Борим се!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.