Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Арабската пролет дава тласък на политическия ислям, но на коя негова разновидност?

14 коментара

По-голямата демократизация води след себе си и по-голяма ислямизация на политиката в страните от Арабската пролет, но ислямистките изявления за шериат или религия в политиката само загатват какъв би бил истинският ефект от това.

Осезаемото присъствие на умерените ислямисти в Тунис на състоялите се миналата неделя избори и обещанието на председателя на Преходния национален съвет на Либия (ПНС) Мустафа Абдул Джалил да бъде наложен шериатът хвърлиха светлина върху по-голямата роля, която ислямистите ще имат, след като автократичните им противници паднаха от власт.

Тези ислямисти сега трябва да изработят начин, по който да интегрират повече ислям в демократичните системи на управление. Доста от термините, използвани в дебата, са неясни, а някои, особено коцепцията за шериат, често биват разбирани погрешно от немюсюлманите.

Ян Михил Ото, холандски преподавател по право, който ръководи проведено наскоро изследване за това как 12 мюсюлмански страни прилагат шериата, каза, че политическият ислям включва широк спектър от подходи. "Ако шериатът бъде въведен, не знаеш какво ще последва от това", каза преподавателят от Университета в Лайден. Изследването му показало, че противно на това, което мнозина западни наблюдатели биха си помислили, повече ислям не означава обезателно по-малко свобода.

Ясин Актай, турски социолог от Селджукския университет в Кония, каза, че шериатът сам по себе си не е формулиран правен кодекс и не се ограничава само със суровите телесни наказания, налагани в Саудитска Арабия или Иран. "Това е фетишизирана версия на шериата", каза той.

Доста от близкоизточните конституции защитават исляма като официалното вероизповедание и споменават шериата като основата на законодателството, но същевременно имат и граждански и наказателни кодекси, основаващи се на европейски образци.

Освен Саудитска Арабия, където има само законодателство, основаващо се на исляма, близкоизточните страни използват сложна смесица от религиозно и гражданско право. Шериатът може да бъдеприлаган почти символично в една страна, умерено във втора и строго в трета.

Партията Ан Нахда в Тунис указва посоката

Ан Нахда (Възраждане), ислямистката партия, спечелила най-много гласове на изборите за Учредително събрание в Тунис, е първата в страните от Арабската пролет, която трябва да каже колко точно ислям иска. Тя казва, че уважава демокрацията и човешките права, и изразява желание да работи с подкрепящите светските устои на държавата партии по изработването на нова конституция.

Нейният лидер Рашид Гануши отдавна пропагандира прилагането на умерена ислямистка политика като тази на управляващата в Турция Партия на справедливостта и развитието.

Според тунизийската конституция ислямът е официалното вероизповедание, но в нея не се споменава за шериата като основа на правната система. С оглед на силните светски устои на страната Ан Нахда ще срещне сериозна опозиция, ако се опита да обяви шериата за основа на законодателството.

Актай каза, че теориите на Гануши от 80-те години са повлияли на турските ислямисти, за да сменят своите възгледи от стремеж към държава, основана на шериата, към влизане в демократичната политика. Оттогава успехът на Партията на справедливостта и развитието в Турция служи като образец за Гануши, когато той влиза в реалната политика на Тунис, допълни Актай.

Египетските мюсюлмански братя

Египет, който в началото на декември трябва да избере нова долна камара на парламента, представя исляма като официалното вероизповедание в своята конституция и го определя като основния източник на закони.

"Мюсюлманските братя" се очаква да станат най-голямата партия. Техният опит да изградят "Демократичен алианс" се провали, като повечето от либералните и конкурентни ислямистки групи се отцепиха, за да се състезават сами, или за да съставят свои блокове.

"Не вярвам "Мюсюлманските братя" да получат повече от 25 процента от местата в парламента, което би означавало сериозен блок, но не и мнозинство", каза Хасан Абу Талеб от Центъра за политически и стратегически изследвания "Ал Ахрам".

Египет позволи участие в изборите и на няколко салафитски групировки. Салафитите, които според Абу Талеб могат да съберат до десет процента от гласовете, искат строго прилагане на ислямските закони, включително и на тези, за които критиците им твърдят, че са недемократични.

Либия

В Либия бившият диктатор Муамар Кадафи управляваше чрез декрети, които споменаваха исляма като държавна религия и шериата като вдъхновение за поне някои от законите.

Председателят на ПНС Мустафа Абдул Джалил изненада някои западни наблюдатели в неделя, като заяви, че шериатът ще бъде източникът на либийските закони, но той вече беше говорил по-подробно за това.

"Ние искаме правова държава, просперираща държава, както и държава, в която шериатът е основният източник на законодателството, а това изисква много неща и условия", заяви той в началото на септември, добавяйки, че "екстремистката идеология" няма да бъде толерирана.

Мястото на шериата в правната система на практика ще бъде изяснено, след като учредително събрание напише нова конситуция и тя бъде одобрена чрез референдум.

"Мюсюлманските братя" в Либия наброяват по-малко от 1000 души, тъй като по времето на Кадафи набирането на членове беше тайно и ограничено само за елита, заяви Аламин Белхадж, член на ПНС и високопостаен член на движението.

Сирия

Сирия, където от март досега бушува въстание срещу президента Башар Асад, има управление, което подкрепя светските устои, но споменава исляма като източник на законодателството в своята конституция.

Основната опозиционна организация - Националният съвет, досега е избрала 19 души в състава на своя генерален секретариат. Четирима са членове на сирийските "Мюсюлмански братя", а други шестима са независими ислямисти.

Все още предстои организацията да оповести платформата си или да изясни как точно ще изглежда държавата, ако Асад бъде свален.

"В Сирия ислямисткото течение е умерено", каза Омар Идлиби, активист на съставените от обикновени хора "Местни координационни комитети".

По БТА

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

14 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #14

    Скоро ще лъсне една наивна западна политика! Т.нар. арабска пролет ще доведе на власт муджахидини, талибани и прочие погански гадини!

  2. Анонимен
    #13

    Yes, islam is a very free religion and the basis of democracy. And Santa Claus exists too.

  3. Анонимен
    #12

    daval e nowiq antihrist

  4. Анонимен
    #11

    мустафа халил дайял е новия антихрист.съединените щати отвориха кутиата на пандора.сега това прокълнато семе ще се пръсне по севта.Б-Г да ни е на помощ.

  5. Анонимен
    #10

    e, и?

  6. Анонимен
    #9

    Желанието на арабелите да си останат в 15 век се обяснява само по един начин - ако си прост, то обикновено е за цял живот, а в техния случай за цяла вечност.
    Няма никакъв проблем в своите си страни да правят каквото искат, обаче да ми идват тука в цивилизацията с чалмите, с миризливите си чехли и с противната си религиозност и да ми насаждат, че трябва да ги търпя?! Или да се научават на обноски и да стават хора или хич да не идват в Европа и Америка.
    Както чужденките жените в отиващи техните държави

  7. Анонимен
    #8

    Арабите си знаят тяхната. В Либия пребиха като куче диктатора, без съд и присъда. Каква законност в тези полуфеодални държави. Ако не беше петрола, щяха да бъдат като африканците.Никакви светски устои.Ами вижте, Афганистан, Ирак. Трябват им звездни години за да заживеят,като нормални цивилизовани държави.

  8. Siberian mouse
    #7

    ПРАВОСЪДИЕТО НА ШЕРИАТА

    Според шериата, колеги, съгрешилата жена се подлага на екзекуция с камъни. Заравя се до кръста в земята, като ръцете и са вързани на гърба, така че да не може да се защити. Камъните трябва да са гладки, нито много малки, нито много големи. Смъртта не трябва да настъпи, преди грешницата да е изкупила вината си.

    Такава присъда присъства в наказателните кодекси на Саудитска Арабия, Судан, Йемен, ОАЕ, Афганистан, Пакистан, Сомалия и северните щати на Нигерия. Едно от последните

  9. Анонимен
    #6

    Gen. Augusto Pinochet: Исляма не подлежи на демократизиране. Ако подлежеше, то сега ние от Запада щяхме да го копираме и приложим в нашите граждански закони. Вижте как мюсулманите живеят на Запад и как християните живеят в Египет. Мубарак беше гарант срещу физическото изтребление на християните, макар че египетското законодателство по негово време им орязваше правата. Християнин в Египет не мже да притежава земя. На работа не ги наемат, църкви се палят...

  10. Анонимен
    #5

    Четох по мрежата едно нестандартно тълкуване на събитията: Зад арабските революции стои саудитското разузнаване. Иран и Саудитците са отдавнашни съперници за евентуално възраждане на Халифата.След Тунис, Египет, Либия и евентуално Сирия , при значително политическо и финансово влияние в Пакистан, Саудитците не са много далеч от целта. Основание за това им дават , големите финансови ресурси и че са най-големият износител на нефт в света.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.