Арабски фирми ще строят и финансират "Турски поток" у нас

Консорциумът с руско участие предложи двойно по-висока цена, а унгарците са отстранени

Арабски фирми ще строят и финансират "Турски поток" у нас

Арабският консорциум "Аркад" единствен предложи цена за изграждането на трасето на "Турски поток" у нас, която се вмества в обявените параметри на провежданата от държавния газов оператор "Булгартрансгаз" обществена поръчка и по всичко личи, че ще е победителят. Това стана ясно при отварянето в петък на ценовите оферти на кандидатите да проектират, доставят материали, изградят и въведат в експлоатация 474–километровия газопровод от турско-българската към българо-сръбската граница. Обществената поръчка за 2.286 млрд. лв. без ДДС е само за линейна част на тръбата.

Вторият кандидат, допуснат до отваряне на ценовите оферти - ДЗЗД "Консорциум Газово развитие и разширение в България" (ГРРБ) между регистрираните в Италия "Бонатти С.П.А" и "Макс Щрайхер С.П.А", и люксембургската "Комплишънс дивелъпмънт С.А.Р.Л. – клон България", която е свързана с руската  "Тръбна металургична компания" (ТМК), предложи двойно по-висока цена от "Аркад".

Унгарското обединение на компаниите Fovallalkozo ZRT и KVV Kivitelezo ZRT, в които мажоритарен акционер е унгарската МОЛ, не е покрило критериите за допустимост за участие в конкурса дори и след дадените допълнителни дни на всички участници да отстранят документалните нередности в техническата част от предложенията им, обясни председателят на комисията за разглеждане и класиране на офертите Камен Манев.

Процедурата допуска кандидатите да подадат оферти за построяването на трасето наведнъж за 250 дни или на два етапа – за 615 дни. В първия вариант трябва да се изградят всичките 474 км до края на 2019 г. Във втория – в същия срок да се построят около 308 км, за да може да стартират договорените от 1 януари 2020 г. доставки, които няма да са в пълния обем на планирания газопровод, а до края на 2020 г. да се построи останалата част от трасето. Също така процедурата допуска строителят да изгради трасето на разсрочено плащане като получи аванс от 250 млн. лв., а остатъка – в следващите десет години с процент оскъпяване на осигуреното финансиране.

"Краткият срок е за 308 км от съществуващата компресорна станция "Полски Сеновец" до българо-сръбската граница и ще се използва съществуващата национална газопреносна мрежа от компресорна станция "Провадия" до "Полски Сеновец", което ще ни позволи да изпълним поетите ни ангажименти към компаниите, резервирали капацитет от 1 януари 2020 г.", коментира пред журналисти изпълнителният директор на "Булгартрансгаз" Владимир Малинов.

И двамата допуснати до финала претенденти са внесли предложение за двата вариента, но с огромна разлика в цените.

Офертите

ГРРБ иска близо 2.415 млрд. евро без ДДС за построяване на цялото трасе за 250 дни. За период от 615 дни предложението е за близо 1.601 млрд. евро. Прието е разсроченото плащане на поръчката с оскъпяване от 7 процента за  първата година 8% - за втората, и по 9 на сто в следващите осем години. Офертите обаче надхвърлят значително параметрите на обществената поръчка, която е за една и съща сума и за двата срока на построяване.

Предложението на "Аркад" е за близо 1.289 млрд. евро за срока от 250 дни и за малко над 1.102 млрд. евро без ДДС за дългия период. Исканото от тях оскъпяване за осигуреното финансиране при разсрочено плащане е 4.1 на сто за десетте години и при двата срока за строеж.

Макар техническата оценка на ГРРБ да е малко по-висока от тази на "Аркад" – 30  точки срещу 27.4 точки, тяхното предложение не се вмества в търсената цена.

"Двама кандидати отговарят на условията и критериите за подбор и техническите им предложения отговарят на изискванията. Не разполагам с детайлната информация от офертите, но в един от вариантите има предложена цена в рамките на търсената от "Булгартрансгаз"", коментира Малинов.

"Има комплексна методика за оценка на най-доброто предложение. Един от показателите е срокът, влизат и ценообразуващите срокове, цената на поръчката и цена на осигуреното финансиране", допълни той.

По думите му в началото на следващата седмица официално ще бъде обявено решението за класирането на кандидатите и победителят в търга.

"Нека да направим калкулацията. Когато сме направили тарифата за пренос е на база на прогнозната стойност и имаме такава оферта. Което означава, че капиталовият разход ще е в рамките на прогнозираното", каза шефът на "Булгартрансгаз".  Той допълни, че иска да се запознае с офертите по отношение на стойността на финансирането и компаниите, резервирали капацитет, ще бъдат уведомени дали се запазва стойността на тарифите, на които са спечелили процедурата за резервиране на капацитет от българското трасе на "Турски поток". Според договорите с тях това трябва да стане до 1 април 2019 г.

Малинов даде да се разбере, че не очаква проблеми с поръчката.

Подизпълнителите и произходът на парите вероятно ще останат неизвестни

И двамата кандидати обаче не са посочили в офертите си компаниите, с които ще работят като подизпълнители. Това означава, че имат широко поле за избор на фирми, които да им доставят тръби и друго оборудване, да проектират и извършват дори строителни работи по трасето. Освен това надали те ще стната известин на широката общественост.

Надали ще се разбере и откъде ще дойдат парите за реализацията на проекта.

"Те ще си осигурят финансирането по начин, какъвто преценят", заяви Малинов. Това също означава, че най-вероятно няма да се разбере кой ще даде парите за "Турски поток". Ангажиментът на държавния газов оператор ще е да плати аванса от 250 млн. лв. преди започването на работата. Това ще стане със собствени средства, уточни Малинов. После "Булгартрансгаз“ ще плаща ежегодната дължима сума със съответното оскъпяване, като плановете са приходите за целта да дойдат от транзитните такси по газопровода, които според прогнозните изчисления на газовия оператор трябва да са над 329 млн. лв. годишно.

Скоро поръчка и за компресорните станции за тръбата

През април ще се обяви и търгът за изграждането на двете компресорин станции по трасето на газопровода, каза още Малинов.

Доколкото общите разходи на оператора за "Турски поток" се изчисляват на 2.767 млрд. лв. без ДДС, явно тази поръчка ще е за малко под 500 млн. лв.

Малинов съобщи още, че по-рано в петък са били отворени офертите и за консултант на строежа на трасето на "Турски поток" през Варна, Шумен, Разград, Търговище, Русе, Велико Търново, Ловеч, Плевен, Враца, Монтана и Видин. Кандидатите да получат работата за 2.5 млн. лв. без ДДС също имат два срока за изпълнение на изискваните от тях дейности. По-дългият период предвижда и изграждане на технологична връзка при сегашните компресорни станции на БТГ - "Вълчи дол" и "Полски Сеновец".

Още по темата
Още от Бизнес