Дълги години, при всички правителства порочната практика на пътната агенция да претупва процедурите по възлагане на поръчки и да довършва нещата в крачка минаваше между капките, разбира се, с мълчаливото съгласие на властта. Когато обаче става дума за един от най-скъпите инфраструктурни проекти в България на важен европейски коридор – магистрала “Струма” (около 1 млрд. евро), гафовете на АПИ няма как да останат незабелязани.
Интересното в случая е, че вината на пътната агенция за забавянето на археологическите проучвания по трасето на магистралата до Кулата някак остана на заден план. Част от хората останаха с впечатление, че археолозите са едни пресметливи и зиморничави чиновници, които умишлено саботират строителството на инфраструктурни проекти, за да източват държавния бюджет. За това внушение сериозно допринесе регионалният министър Лиляна Павлова, която би трябвало най-добре да е запозната с правилата за възлагане и реализация на строителен обект, както и за тяхното заобикаляне от подопечената ѝ пътна агенция.
Лично премиерът Бойко Борисов влезе в ролята на арбитър в спора между възложителя (АПИ) и строителите – притискани от срокове и опасност от загуба на финансиране, и археолозите, които искат да си вършат работата. “Ако трябва на музейните специалисти да се осигурят калорифери, ватенки, навеси и палатки, за да се проучат изцяло находките и да се придвижат към музея откритите исторически ценности”, нареди премиерът по време на инспекция на строителството на “Струма” на 11 януари. Тогава археолозите обясниха, че когато пръстта е замръзнала и по-твърда от реликвите няма как да се правят разкопки. “Ще ви я подгреем, ще докараме калорифери тук. 22 години, да не говорим 40 преди това, не е пипано и днес му е дошло времето. Ние ще върнем накрая парите на Брюксел заради това, че - хладно ви било", ядоса се Борисов.
Гневът на премиера обаче трябваше да е насочен в друга посока. В идеалния случай изграждането на един пътен обект трябва да започне след издаване на строително разрешително, приключили процедури по отчуждаване на терените и приключили археологически разкопки. Археолозите нямат право да правят проучвания преди държавата да е влязла във владение на имотите, през които ще минава пътя. Какво обаче се случва на практика? Притискана от срокове или по други причини пътната агенция стартира търгове за строителство, а междувременно се правят отчуждения. И докато изпълнителят се избира в рамките на няколко месеца, отчужденията могат да се проточат над година. Това забавя и влизането на археолозите на терен. Междувременно строителното разрешително е издадено и изпълнителят почва работа.
Тези порочни практики са причината за случая с пътя към хидровъзел “Цанков камък”, който е незаконен година и половина след пуска му заради неприключили отчуждения. Същото се отнася за прохода Хаинбоаз, “Струма” - лот 0, обходния път на Попово и много други. На заседание на Министерски съвет миналата седмица министър Павлова обяснява на премиера как “едно време са строили без отчуждения и необходими документи”, давайки за пример именно тези обекти.
Ако обаче пътната агенция не започне да спазва безкомпромисно правилата, правителството на ГЕРБ ще попадне в същата категория на “предишните”.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
12 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
от 8 до 10. Приемам критиката относно дължината на построеното по комунистическо време. Но основното, което казах е валидно.
ардинално предложение: Строителите на магистрали СПЕШНО да си преразгледат проектите и да ги преработят: Всяка магистрала: 1. минимум на 20 метра височина 2. със задължителна специална бутилка, съдържаща дълготраен мат'риал с ИМЕТО на вдъхновителя на строежа и парче от надлежната Лентичка. Така Магистралата ще пребъде дори след векове/години и хем ще бъде историческа ценност-бижу, хем НЕМА да бъде подвластна на щенията на некой НЕразбиращ прогреса археолог (ако останат такива...)
До8.Тракия по Живково време стигна едва до Българово. Напред до пътя Кръстина- Винарско се изпълняваше след 1989-1992г,когато се и замрази.Направете справка в ПИЕ инж. В. Зарев.Съгласен съм, че и в ония минали времена са се случвали нарушения и в пътното строителство преди всичко от рационалицаторски изяви, но измествания на траста на магистрали освен при с. Чурек на Хемус не е имало. Строителството на Тракия -лот 2; лот3 и лот4 се изпълняват по утвърдената следа на идеиния и технически проект от осемдесете години резултат на пътни инженери проектанти от ИПП Пътпроект.Незная кои фирми и как строят магистралите,дано изпълняват проектите и спазват нормативните изисквания.
Много точно написано. Много груба и нагла министърка, опитва се да имитира Бойко, ама не става. Явно процедурите са много, докато стигнат археолозите да работят. И понеже са закъсняли с тези процедури, сега тази иска да принуди археолозите с един подпис да пуснат трасето.
До 7: Вие сте абсолютно неправ в твърдението си, че лошото започва след началото на прехода. Магистрала Тракия беше започната още по времето на Тодор Живков. Бяха стигнали до с. Винарско и с. Кръстина от Бургас. Тогава изобщо не бяха допуснати разкопки и бяха унищожени много археологически обекти. Между впрочем за способните тогава инженери проектанти, строители и специалисти ще ви кажа, че на турската фирма Доуш еко, която строи този участък по време на прехода, отново им се наложи да вдигнат насипите, които бяха поставени върху неизгребан хумус от способните инженери по живково време. Между впрочем върху хумус се насипваше и при строителството на лот 2 и лот 3 в борисово време.
Авторката е права,но не е казва истинската причина.От началото на прехода с малки изключения по политически съображения Системата за управление на пътищата системно ежегодно се освобождаваше от пътните инженери проектанти, строители и специалисти от поддържането на пътищата.В АПИ има юристи и всякакви послушковци неполезни за каузата на Президента. Тежко за министър Лиляна Павлова.
Извинявайте, пропуснах пълния член "Когато законът изисква ...
До Анонимния от коментар 4. Има закон. Когато закона изисква новооткритите обекти да се проучват (а то няма как иначе) трябва да се спазва. За какви права на археолозите говорите. Те са задължени да проучат обектите. А това, че археолозите притежават рядката професия, която да им доставя удоволствие, не ги прави нито виновни, нито изнудвачи, нито саботьори. Какво значение има дали авторката е червена или синя. Важното е дали говори истината или не. А тя казва истината. А Вие спекулирате и то некоректно …
и очевидно пристрастно. Че и за политически интриги и саботажи говорите. Политическа интрига има само във Вашите писания. Добре ще е някой най-после да бъде осъден за уронване на престижа и доброто име на професионалистите.
До авторката- пропускате един важен детайл- на археолозите е дадено правото да са активни по време на строителството. И те разбира се го използват масово. Тук не говорим за известните археологически находки преди строителството, а за тези, на които се натъкват строителите при самото строителство. И там почва познатата картинка на извиване на ръце- обикновено от археолозите на АПИ. В случая има и друг елемент- тази гиспожа от пернишкия музей е близка с кметицата, която както ни е известно е силно …
червена. Така че в случая има елемент на политическа интрига и действия с цел саботаж. Друг е въпросът за сбърканата политика- по места регионалните музеи да отговарят. В други държави дори самите пътни агенции си имат археолози на щат.
Браво на авторът Десислава Лещарска за точното описание. Запознат съм с материята и ви казвам, че ВСИЧКО от написаното е вярно.
Същата е историята и със строящите се в момента лотове на "Тракия". Плевнелиев и неговия "екип" претупаха проектите и накараха изпълнителите да подпишат договори с МАЛОУМНИ клаузи, в които се съгласяват да строят на сляпо, защото земите по трасето не са отчуждени, съществуващата инфраструктура по трасето не е описана в проекта и не се знае как се процедира, когато изпълнителя …
стигне до "мистериозен" водопровод, несъществуващ в плановете. Изпълнителите подписаха, защото ако не участват в тези строежи ще умрат от глад, а абсурдното е, че за да излязат герои Плевнелиев и "екипа" му принудиха изпълнителите да направят оферти, които са абсолютно неизпълними като крайна цена. И сега имаме некачествен строеж (за да се постигне неизпълнимата цена) съчетан от безкрайни спънки и забавяния поради лошите проекти, съчетани с липса на финансиране, защото парите от Европа не са дошли (а за ТАКАВА магистрала може и да не дойдат!).
И всичко това е ГОЛЯМАТА ГОРДОСТ на сегашната администрация... А може и да не е - ако сте обърнали внимание в последните месеци Бойко все по рядко използва магическата дума "МАГИСТРАЛИТЕ"....