Истината за проблемите с разкопките по магистрала “Струма”:

Археолозите го отнесоха заради порочните практики на пътната агенция

Археолозите го отнесоха заради порочните практики на пътната агенция

Дълги години, при всички правителства порочната практика на пътната агенция да претупва процедурите по възлагане на поръчки и да довършва нещата в крачка минаваше между капките, разбира се, с мълчаливото съгласие на властта. Когато обаче става дума за един от най-скъпите инфраструктурни проекти в България на важен европейски коридор – магистрала “Струма” (около 1 млрд. евро), гафовете на АПИ няма как да останат незабелязани.

Интересното в случая е, че вината на пътната агенция за забавянето на археологическите проучвания по трасето на магистралата до Кулата някак остана на заден план. Част от хората останаха с впечатление, че археолозите са едни пресметливи и зиморничави чиновници, които умишлено саботират строителството на инфраструктурни проекти, за да източват държавния бюджет. За това внушение сериозно допринесе регионалният министър Лиляна Павлова, която би трябвало най-добре да е запозната с правилата за възлагане и реализация на строителен обект, както и за тяхното заобикаляне от подопечената ѝ пътна агенция.

Лично премиерът Бойко Борисов влезе в ролята на арбитър в спора между възложителя (АПИ) и строителите – притискани от срокове и опасност от загуба на финансиране, и археолозите, които искат да си вършат работата. “Ако трябва на музейните специалисти да се осигурят калорифери, ватенки, навеси и палатки, за да се проучат изцяло находките и да се придвижат към музея откритите исторически ценности”, нареди премиерът по време на инспекция на строителството на “Струма” на 11 януари. Тогава археолозите обясниха, че когато пръстта е замръзнала и по-твърда от реликвите няма как да се правят разкопки. “Ще ви я подгреем, ще докараме калорифери тук. 22 години, да не говорим 40 преди това, не е пипано и днес му е дошло времето. Ние ще върнем накрая парите на Брюксел заради това, че - хладно ви било", ядоса се Борисов.

Гневът на премиера обаче трябваше да е насочен в друга посока. В идеалния случай изграждането на един пътен обект трябва да започне след издаване на строително разрешително, приключили процедури по отчуждаване на терените и приключили археологически разкопки. Археолозите нямат право да правят проучвания преди държавата да е влязла във владение на имотите, през които ще минава пътя. Какво обаче се случва на практика? Притискана от срокове или по други причини пътната агенция стартира търгове за строителство, а междувременно се правят отчуждения. И докато изпълнителят се избира в рамките на няколко месеца, отчужденията могат да се проточат над година. Това забавя и влизането на археолозите на терен. Междувременно строителното разрешително е издадено и изпълнителят почва работа.

Тези порочни практики са причината за случая с пътя към хидровъзел “Цанков камък”, който е незаконен година и половина след пуска му заради неприключили отчуждения. Същото се отнася за прохода Хаинбоаз, “Струма” - лот 0, обходния път на Попово и много други. На заседание на Министерски съвет миналата седмица министър Павлова обяснява на премиера как “едно време са строили без отчуждения и необходими документи”, давайки за пример именно тези обекти.

Ако обаче пътната агенция не започне да спазва безкомпромисно правилата, правителството на ГЕРБ ще попадне в същата категория на “предишните”.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?