Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Армията излиза сред хората

В опит да изплува от кадровия колапс, МО започва рекламна кампания

3 коментара
Красимир Каракачанов, сн. БГНЕС, архив

Министерството на отбраната готви мащабна рекламна кампания на военната професия в опит да изкара армията от кадровия колапс, в който тя всяка година затъва все повече.

Затова МО иска да популяризира армията, като ще се опита да я "изкара" от поделенията.

Първата стъпка е привличането на рок групата Б.Т.Р. Клипът на песента ѝ "Никога преди" дава началото на кампанията "Бъди войник". В него се представя част от работата на българския войник, но има и исторически препратки:

МО е подготвило и спектакъл "Бъди войник", в който ще бъдат излъчени мотивационни видеоклипове, заснети в реална среда на действие на видовете въоръжени сили – Сухопътни войски, Военновъздушни и Военноморски сили. Те ще бъдат показани тази вечер в зала 1 на НДК. 

Според официална информация към момента над 5500 военни длъжности са незаети, а неофициалната е за още по-сериозен проблем. Въпреки вдигането на заплатите с 10% тази година и готвеното ново увеличение, проблемът се задълбочава, защото по войнишките конкурси не се явяват достатъчно подготвени кандидати, а в също време стотици военни се пенсионират всяка година.

От ведомството обясниха, че да за да се популяризира военната служба, ще се направи опит хората да бъдат запознати по-добре с дейността на армията. За целта ще се представя публично военна техника в градовете, ще се организират различни учения и състезания.

Идеята е да се използват повече възможностите на самата армия, вместо да се плаща за реклама. Засега няма разписан точен бюджет за всички планирани инициативи.

Практиката е добре позната в страните, които разчитат от дълги години на професионална армия, но досега военното министерство не успя да популяризира професията, въпреки че е единственото, което разполага дори със собствена телевизия – ВТК.

Паралелно с този опит да привлече хора, МО ще стартира кампания и за набирането на доброволни войници

Кадровият колапс

В момента най-сериозен е недостигът на войници. Армията се принуди дори да свали леко изискванията за прием, но въпреки това проблемът засега няма решение.

Публична тайна е, че част от поделенията съществуват само на хартия, а военните открито се оплакват, че заради недостига на хора, вече рискуват живота си при изпълнение на задълженията си.

Освен ниските заплати има и други проблеми, които отблъскват хората от професионалната военна служба. Това са неясните критерии за израстване в йерархията, липсата на предвидимост, намаляващият авторитет в сектора и други.

През доброволна до задължителна казарма

Военният министър Красимир Каракачанов и екипът му решиха да се борят с кадровия колапс и като въведат възможност за доброволна казарма. Те разчитат част от привлечените доброволци да продължат и като професионални войници.

За целта МО вече обяви обществена поръчка за близо 70 хиляди лева без ДДС, срещу които желаещите трябва да разяснят и рекламират идеята.

Засега е известно, че министърът планира да се въведе 6-9 месеца доброволна казарма в зависимост от специалността.

Преминалите тази служба ще влизат след това в резерва, а част от тях може да постъпят и на реална служба.

Преминалите през подобна служба може да се ползват и с преференции при постъпване на работа в сектора на сигурността.

Доброволците ще получават една минимална заплата месечно възнаграждение.

Засега се предвижда да бъдат открити най-малко два центъра – в Плевен и Сливен, в които те да бъдат обучавани. Обмислят се и още регионални центрове.

Законът, който трябва да регламентира доброволната служба, обаче все още не е представен публично и не са известни конкретните предложения на екипа около Каракачанов, който наскоро сподели, че мечтата му е да се върне наборната служба.

Първоначално партията му ВМРО обещаваше връщането на задължителната казарма, но след като ГЕРБ не го възприе като приоритет, Каракачанов се задоволи с доброволна служба.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. обикновен
    #3

    Рекламната кампания ще бъде по-впечатляваща, ако започнат да раздават снимката със синята каска - с автограф от главния герой.

  2. Практик от София
    #2

    Откъс от сценарий за български игрален филм
    "На оня свят". Сценарист - Илин Пилинов.

    ...Когато сиромах Тоде Ванчев през лето 2018-то тръгна за оня свят, първо се спря на едно нерегулирано кръстовище, дето се тълпяха хора като него.
    -- Бре байовци, по кой път да тръгна, за да стигна до македонскио квартал ?
    Посочиха му направо и бай Тоде пое обнадежден нататък.
    А, ето ти ги и къщици, и ресторант-бирария. Поспря и понабрал смелост,отвори вратника и влезе вътре.
    Внезапното му появяване му

  3. Дядо ми Петър
    #1

    За да има някакъв шанс такава кампания трябва това недоразумение от снимката да си ходи там, откъдето е дошло. По-скоро - откъдето го спуснаха с парашут.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.