Армията излиза сред хората

В опит да изплува от кадровия колапс, МО започва рекламна кампания

Красимир Каракачанов, сн. БГНЕС, архив

Министерството на отбраната готви мащабна рекламна кампания на военната професия в опит да изкара армията от кадровия колапс, в който тя всяка година затъва все повече.

Затова МО иска да популяризира армията, като ще се опита да я "изкара" от поделенията.

Първата стъпка е привличането на рок групата Б.Т.Р. Клипът на песента ѝ "Никога преди" дава началото на кампанията "Бъди войник". В него се представя част от работата на българския войник, но има и исторически препратки:

МО е подготвило и спектакъл "Бъди войник", в който ще бъдат излъчени мотивационни видеоклипове, заснети в реална среда на действие на видовете въоръжени сили – Сухопътни войски, Военновъздушни и Военноморски сили. Те ще бъдат показани тази вечер в зала 1 на НДК. 

Според официална информация към момента над 5500 военни длъжности са незаети, а неофициалната е за още по-сериозен проблем. Въпреки вдигането на заплатите с 10% тази година и готвеното ново увеличение, проблемът се задълбочава, защото по войнишките конкурси не се явяват достатъчно подготвени кандидати, а в също време стотици военни се пенсионират всяка година.

От ведомството обясниха, че да за да се популяризира военната служба, ще се направи опит хората да бъдат запознати по-добре с дейността на армията. За целта ще се представя публично военна техника в градовете, ще се организират различни учения и състезания.

Идеята е да се използват повече възможностите на самата армия, вместо да се плаща за реклама. Засега няма разписан точен бюджет за всички планирани инициативи.

Практиката е добре позната в страните, които разчитат от дълги години на професионална армия, но досега военното министерство не успя да популяризира професията, въпреки че е единственото, което разполага дори със собствена телевизия – ВТК.

Паралелно с този опит да привлече хора, МО ще стартира кампания и за набирането на доброволни войници

Кадровият колапс

В момента най-сериозен е недостигът на войници. Армията се принуди дори да свали леко изискванията за прием, но въпреки това проблемът засега няма решение.

Публична тайна е, че част от поделенията съществуват само на хартия, а военните открито се оплакват, че заради недостига на хора, вече рискуват живота си при изпълнение на задълженията си.

Освен ниските заплати има и други проблеми, които отблъскват хората от професионалната военна служба. Това са неясните критерии за израстване в йерархията, липсата на предвидимост, намаляващият авторитет в сектора и други.

През доброволна до задължителна казарма

Военният министър Красимир Каракачанов и екипът му решиха да се борят с кадровия колапс и като въведат възможност за доброволна казарма. Те разчитат част от привлечените доброволци да продължат и като професионални войници.

За целта МО вече обяви обществена поръчка за близо 70 хиляди лева без ДДС, срещу които желаещите трябва да разяснят и рекламират идеята.

Засега е известно, че министърът планира да се въведе 6-9 месеца доброволна казарма в зависимост от специалността.

Преминалите тази служба ще влизат след това в резерва, а част от тях може да постъпят и на реална служба.

Преминалите през подобна служба може да се ползват и с преференции при постъпване на работа в сектора на сигурността.

Доброволците ще получават една минимална заплата месечно възнаграждение.

Засега се предвижда да бъдат открити най-малко два центъра – в Плевен и Сливен, в които те да бъдат обучавани. Обмислят се и още регионални центрове.

Законът, който трябва да регламентира доброволната служба, обаче все още не е представен публично и не са известни конкретните предложения на екипа около Каракачанов, който наскоро сподели, че мечтата му е да се върне наборната служба.

Първоначално партията му ВМРО обещаваше връщането на задължителната казарма, но след като ГЕРБ не го възприе като приоритет, Каракачанов се задоволи с доброволна служба.

Още по темата
Още от България