Асоциация "Родители" иска избор между присъствено и дистанционно обучение

Възможно е дистанционното обучение да се организира централизирано, а не от всяко училище

Асоциация "Родители" иска избор между присъствено и дистанционно обучение

Да се осигурят варианти за присъствено и дистанционно провеждане на учебната година, между които родителите да могат да избират в условията на пандемия. За това настоява асоциация "Родители" в отворено писмо до министъра на образованието и науката Красимир Вълчев.

В писмото се казва, че асоциация "Родители" е организация, за която родителското мнение е важно, дори когато е разнородно, а правото на информиран избор на родителите е ценност, която се отстоява от самото създаване на организацията.

Дистанционното обучение, като цяло, имаше добър ефект, като заместваща форма на обучение, но на този етап е далече от ефективността на пълноценната човешка връзка, която се установява в процеса на живото общуване както между учениците, така и между учители и ученици. Това е причината ние да разбираме усилията на Министерството на образованието и науката да стартира учебната 2020/2021 година присъствено при максимално спазване на мерките за безопасност в условията на пандемия от коронавирус, се казва в документа.

От друга страна, продължават от асоциацията, всички знаем, че има деца и семейства, за които контактът с големи групи хора - както е неизбежно при присъствено обучение, крие повишен риск за живота и здравето поради специфики на здравния статус на самото дете или на членове на неговото семейство.

Има и родители, които са силно притеснени, като цяло, от рисковете на присъствените занятия в контекста на епидемичната ситуация и настояват за дистанционна форма на обучение за своите деца.

Затова от асоциация "Родители" настояват МОН да създаде организация на учебния процес, която да позволява на родителите избор между присъствено и дистанционно обучение. Учители, които са в по-голям риск поради здравния си статус, биха могли да водят дистанционните класове, като в случая географското положение на децата и преподавателите може да бъде и без значение, и паралелки да се формират с деца от различни училища.

Организацията на такива класове може да бъде и централизирана на ниво РУО или МОН, така че да не поставя училищата в затруднение да организират паралелен учебен процес само за няколко деца, чиито родители са избрали дистанционната форма. Такъв подход ще намали натоварването върху учителите в класните стаи, за които е практически невъзможно да водят едновременно присъствен и дистанционен учебен процес.

Учениците в класните стаи ще работят по познатия им начин, в обичайната среда, а тези, които са избрали дистанционно обучение, също ще имат пълноценен учебен процес за периода на пандемията, но с други преподаватели и нови съученици, в сходна с тяхната ситуация", пишат в писмото от асоциация "Родители".

От организацията заявяват също, че си дават сметка за трудността да се организира такова обучение паралелно с присъствената форма, така че да не бъдат ощетени нито децата в класната стая, нито тези в дистанционна форма. Това изисква подготовка и нестандартен подход, но и обстоятелствата са нестандартни.

Вярваме, че при своевременно вземане на решения и добро планиране може да се намери работещ подход, което да отговори на притесненията и да удовлетвори нуждите на всички заинтересовани страни, заявяват от асоциация "Родители".

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?