Астрономи откриха 17 пъти по-тежка от Земята скалиста планета

Астрономи откриха 17 пъти по-тежка от Земята скалиста планета

Астрономи направиха революционно откритие със засичане на скалиста мегапланета, която е 17 пъти по-тежка от Земята, съобщават световните информационни агенции, цитирани от БТА. Планетата е кръстена Годзила заради огромната си маса.

Годзила има много голямо значение за астрономията, защото би могла да промени представите ни за произхода на планетите във Вселената. Мегапланетата кръжи около звезда, подобна на Слънцето, като осъществява една пълна обиколка за 45 дни. Но тя е прекалено гореща, за да може на нея да съществува живот.

При все това Годзила доказва, че Вселената е била в състояние да сътвори огромни скалисти планети във време, когато тежките елементи от рода на силиция и желязото са били рядкост. Според учените ранната Вселена е била богата предимно на водород и хелий. Новооткритата мегапланета е на възраст 11 милиарда години, което означава, че тя се е образувала само 3 милиарда години след Големия взрив. Това означава, че тя би трябвало да прилича повече на Юпитер, която е съставена от газове, а не на Земята, която е съставена от скали. Въпреки това Годзила е с твърда повърхност.

Небесното тяло, което е открито от космическия телескоп "Кеплер", се намира на 560 светлинни години от Земята. Официалното название на планетата е Кеплер-10с, като нейният диаметър е 29 хиляди километра, или 2.3 по-голям от този на Земята.

"Бяхме напълно изненадани от нашето откритие", разказва астрономът Ксавие Дюмюск от Центъра по астрофизика "Харвард-Смитсониън".

"Това е Годзилата на планетите от рода на Земята", допълва проф. Димитър Съселов, директор на проекта за произхода на живота към Харвардския университет.

Мисията "Кеплер" на НАСА може да открива планети, но не е в състояние да определи дали те са газови или скалисти. Внушителните размери на Годзила говорили по-скоро за "мини-Нептун" - по голям от Земята и с плътна обвивка от водород и хелий.

Но телескоп, разположен на Канарските острови, успява да установи, че тази мегапланета, с маса 17 пъти по-голяма от тази на Земята, е нещо, надминаващо всички очаквания. "Кеплер-10с e успяла да запази своята атмосфера по време на съществуването си, тъй като планетата е достатъчно масивна, за да може да я съхрани", коментира Ксавие Дюмюск.

"Откриването на Кеплер-10c доказва, че планети от земен тип са се сформирали твърде рано в историята на Вселената. Обикновено скалистите планини дават възможност за появата на живот", коментира проф. Съселов.