Атлантическият съвет: Трябва да бъде закупена цяла ескадрила нови самолети и то бързо

Според организацията България трябва да заложи на американските F 16

F 16

Атлантическият съвет на България (АСБ) алармира, че се забавя покупката за нов тип изтребители и за пореден път предупреди, че практиката в НАТО е да се закупува наведнъж цяла ескадрила от 14 или 16 самолета, а не каквито са плановете на правителството на два пъти по 8. 

"Вече три години законът за бюджета предвижда финансови средства за реализацията на този приоритетен проект, но те се използват за други цели. В резултат ВВС изпълняват национални и съюзни задачи с нарастващ риск и все по-мрачни перспективи за бъдещето на бойната авиация", посочват от организацията, в която участват десетки военни специалисти, бивши военни, общественици, журналисти, политолози и други.

В момента България избира нови изтребители между три оферти: на САЩ и "Локхийд Мартин" (Lockheed Martin) за последната модификация на Ф-16 - блок 72, известна като "Вайпър" (Viper), на Швеция и СААБ (SAAB) за "Грипен" (Gripen) и на Италия за втора ръка "Юрофайтър" (Eurofighter), но проектът се движи с известно забавяне.

Плановете на правителството е първо да бъдат закупени най-малко 8 изтребители за 1.8 млрд. лева с ДДС, а на последващ етап още толкова. Към момента обаче не се знае кога точно ще се пристъпи към втората покупка, нито дали това някога ще стане. Дори от военното министерство признават, че това вероятно няма да се случи в близко или средно бъдеще.

"Същевременно изразяваме още веднъж нашите резерви за сключване на първоначален договор за 8-9 самолета , а не за цяла ескадрила от 14 или 16 самолета, каквато е практиката в съюзни държави", посочват от Атлантическия съвет.

Закупуването на цяла ескадрила дава възможност за постигане на по-добра цена и по-бързото усвояване на машините.

Около проекта има много интереси – както политически, така и бизнес. Според някои наблюдатели решението на правителството да налее десетки милиони левове в старите съветски самолети отваря вратата за ново отлагане на проекта, който не може да бъде завършен вече години.

Атлантическият съвет предлага до закупуването и постигането на необходимата оперативна готовност на екипажите на новия изтребител, да бъдат разширявани възможностите за осъществяване на съвместна охрана със съюзни държави на българското въздушно пространство в рамките на Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО.

Необходимо е също така да се приеме и ускорен график за снемане от въоръжение и реализация на пазара на МиГ-29 и Су-25, като получените от продажбата средства бъдат използвани за ускорено въвеждане на въоръжение на новите бойни самолети, придобиване на нови радари и на модерни зенитно-ракетни комплекси.

Атлантическият съвет на България излиза и със своя позиция по въпроса какви изтребители трябва да бъдат закупени:"Оценявайки по наличната публична информация трите получени оферти от САЩ и Швеция за новопроизведени многофункционални изтребители и от Италия за използвани изтребители, както и заявеното предпочитание от българския премиер самолетите да са новопроизведени, Атлантическият съвет на България изразява своята увереност, че най-добрият избор за България са самолетите F-16 блок 70/72".

В становището се посочва, че F 16 са на въоръжение в 11 европейски страни от НАТО и в Европа е изградена цялостна мрежа от летищна, обслужваща и ремонтна инфраструктура.

Съседните на България съюзни държави (Гърция, Турция и Румъния), както и Полша оперират с F-16. Словакия и Хърватия също избраха Ф-16 за своите ВВС. Големият брой F-16 в Европа осигурява гарантирана последваща модернизация на самолета на по-ниска цена, смятат от организацията.

"В сравнение с останалите предложени самолети F-16 най-пълно е доказал своите качества в реални въздушни операции", твърдят от Атлантическия съвет.

Още по темата
Още от България

Прав ли е Каракачанов да се гневи и заплашва Скопие?