Авикомпаниите започнаха да заобикалят Беларус

На борда на принудения да кацне в Минск в неделя самолет не е имало агенти на КГБ

Авикомпаниите започнаха да заобикалят Беларус

След принудителното кацане в беларуската столица на самолет на нискотарифната компания Райънеър (Ryanair), изпълняващ полет от Атина до Вилнюс, и задържането от страна на беларуските власти на опозиционния активист, журналист и блогър Роман Протасевич и на неговата приятелка, руската гражданка София Сапега, във вторник много авиокомпании започнаха да заобикалят Беларус.

Това става след като снощи лидерите на страните от ЕС препоръчаха на европейските авиокомпании да заобикалят въздушното пространство на Беларус. Европейският съвет предложи също така да се забрани на беларуските компании да летят в Европа. Такава забрана вече въведоха Франция и Великобритания. Литва пък се отказа да приема и изпраща въздушни рейсове, чиито маршрути преминават над Беларус.

Германската авиокомпания "Луфтханза" заяви, че временно спира да извършва дейности в беларуското въздушно пространство след принудителното приземяване на пътнически самолет в Минск, предаде Франс прес. "Предвид развитието на сегашната ситуация преустановяваме засега дейностите във въздушното пространство на Беларус", каза "Луфтханза".

Нидерландската авиокомпания КЛМ временно ще спре полетите над Беларус. Решението беше взето, след като нидерландският министър-председател Марк Рюте призова авиокомпаниите в Европа да избягват беларуското въздушно пространство, посочва Ройтерс.

"КЛМ взе под внимание призива на министър-председателя Рюте за временно спиране на полетите над Беларус до второ нареждане. КЛМ ще се вслуша в този призив", заяви авиокомпанията.

Френският авиопревозвач Ер Франс (Air France) обяви днес, че спира "до второ нареждане" полетите през въздушното пространство на Беларус, предаде Франс прес. "Ер Франс се запозна със заключенията на Европейския съвет и спира до второ нареждане полетите на самолетите си във въздушното пространство на Беларус", посочи авиокомпанията.

Полската авиокомпания ЛОТ (LOT) спря полетите до Минск и определи алтернативни маршрути за самолетите, преминаващи над територията на Беларус. Това съобщи говорителят на авиопревозвача Кшищоф Мочулски пред Полската агенция по печата.

Подобни решения вече взеха испанската авиокомпания Иберия (Iberia), финладската Финеър (Finnair) и австрийската Остриън еърлайнс (Austrian Airlines).

Украйна забранява от полунощ всички полети от и до Беларус. Освен това тя няма да позволява пътници, идващи от съседната страна, да преминават през нейните летища, обяви украинският премиер Денис Шмигал, цитиран от Ройтерс.

Министърът на външните работи Дмитро Кулеба уточни, че полетите между украински и беларуски летища ще бъдат забранени, а украински авиокомпании няма да могат да преминават през беларуското въздушно пространство.

Вчера украинският президент Володимир Зеленски вече обяви, че ще бъдат предприети такива мерки, на фона на все по-силното международно осъждане на отклоняването на пътнически самолет от беларуските власти в неделя, за да бъде задържан намиращ се на борда му опозиционен журналист.

Националният авиопревозвач на Беларус - Белавиа вече отмени полетите си до Париж и Лондон в периода 25 май - 30 октомври 2021 г. заради решението на властите на Великобритания и Франция да забранят полетите на компанията от и до техни летища. Белавиа днес отмени полет Минск-Париж, планиран по разписание за 08:25 часа местно време. Това бе първият полет в европейско направление, който превозвачът трябваше да изпълни днес.

Евроконтрол съветва превозвачите да заобикалят Беларус

Европейската агенция за контрол на въздушното движение Евроконтрол (Eurocontrol) обяви днес, че около 100 полета на превозвачи от ЕС и Великобритания летят над Беларус всеки ден и би било най-добре пренасочващите се да преминават над балтийските държави, предаде Ройтерс.

Авиокомпаниите, избягващи въздушното пространство на Беларус, може да се окажат с допълнително време и разходи за гориво в зависимост от маршрута. По-дългите разстояния по принцип ще бъдат сравнително по-малко засегнати, заяви Евроконтрол пред Ройтерс.

Според службата във въздушното пространство на Беларус се извършват средно 400 полета на ден, от които 300 са безспирни полети. От тях около 100 се обслужват от превозвачи от ЕС или Великобритания.

"Най-ефективно за повечето авиокомпании, които прелитат над Беларус, ще бъде да пренасочат маршрута през балтийските държави", заяви Евроконтрол.

Службата събира такси за прелитане над Беларус, които достигат 85 милиона евро през 2019 година. Ще бъдат засегнати около 20 летища на ЕС - от Ларнака до Хелзинки, които обслужват полети на Белавия до или от Беларус.

Кремъл изразява съжаление

Кремъл заяви днес, че "изразява съжаление" по повод препоръката на Европейския съюз към европейските авиокомпании да заобикалят въздушното пространство на Беларус.

"Не можем да не изразим своето съжаление. Въпросът се състои в това, че заобикалянето на територията на достатъчно голяма страна, която се намира в центъра на Европа, разбира се, за всяка авиокомпания е свързано с допълнителни разходи. Може би отначало трябва обективно да се анализира случилото се, а чак след това да се обсъжда, на базата на конкретни данни. Нашите европейски колеги обаче тръгнаха по друг път - те решиха на вчерашната си среща на върха без какъвто и да е анализ бързо да вземат решение и да дадат категорична препоръка на своите авиокомпании", каза говорителят на Кремъл Дмитрий Песков.

"Трябва да разбираме, че за тези препоръки в крайна сметка ще плащат пътниците на самолетите, които ще се намират във въздуха с половин или един час повече. Всичко това струва пари, това опира до финансови средства. Затова може само да изразим съжаление", допълни Песков.

Останалите в Минск пътници от самолета на Ryanair не са били агенти

Същевременно в понеделник бяха опровергани появилите се предположения, че на борда на самолета е имало агенти на беларуския КГБ, които са имали задачата да се грижат за успешното провеждане на операцията по ареста на опозиционния журналист Роман Протасевич. Спекулациите бяха породени от факта, че трима от пътниците на принудително кацналия самолет на Ryanair са се отказали да продължат пътя си до Вилнюс в Литва и са останали в беларуската столица Минск.

Гръцкият гражданин, който се оказа един от тримата пътници, обясни пред гръцкия вестник "Катимерини" защо е останал в Минск.

Ясон Зисис живее постоянно в Гърция, но съпругата му е от Беларус и живее в родината си. Пред гръцкия вестник той обясни, че е пътувал за Минск при жена си през Вилнюс и след края на проверката в беларуската столица е изчакал на края на опашката и е поискал да остане там.

Според Зисис същото се отнася и до останалите двама пътници, беларуски граждани, които не са продължили за Вилнюс. Той е казал, че и тяхната крайна дестинация е била Минск.

"Имате бомба на борда", казали диспечерите от Минск

Беларуските власти са казали на екипажа на самолета на "Райънеър", че на борда му има бомба и му "препоръчали" да кацне в Минск, според публикуван днес разговор между пилота и контролната кула, предаде Франс прес.

Имаме информация от специалните служби, че на борда има бомба и тя може да бъде активирана над Вилнюс, се чете в стенограмата на разговора на английски, разпространена от отдела по въздушен транспорт на беларуското министерство на транспорта.

Може ли да повторите съобщението?, пита пилотът и получава потвърждение на същата информация.

В разговора служителят на въздушния контрол уточнява, че съобщението за наличие на бомба е изпратено "по електронна поща" и че то е било споделено с "няколко летища".

В съобщение беларуското министерство на транспорта повтори днес, че става дума за имейл на палестинската организация Хамас, в който се казва, че бомбата ще бъде взривена над Вилнюс, ако ЕС продължи да подкрепя Израел.

От стенограмата на разговора с контролната кула се вижда, че именно от контролната кула настоятелно препоръчват приземяване в Минск.

Когато пилотът пита откъде идва "препоръката", кулата отговаря "това са нашите препоръки".

Командващият беларуските ВВС, които прехванаха полета с изтребител МиГ-29, заяви вчера, че екипажът е взел решение "без външна намеса" и самолетът на "Райънеър" е можел да кацне в Украйна или в Полша.

Споделяне

Още по темата

Още от Свят

Каква е оценката ви за проектокабинета на ИТН?