Авиобизнесът също иска помощ 80/20

Авиобизнесът също иска помощ 80/20

Мярката в помощ на бизнеса, при която правителството плаща 60 процента от заплатата и осигуровките на работници във фирми, пострадали от мерките срещу коронавируса, да стане 80/20 за авиокомпаниите, които са сред най-потърпевшите от кризата заедно с туризма, за който бе въведено по-високото покриване на възнагражденията от бюджета.

За това настоява Асоциацията на българските авиокомпании, каза председателят ѝ Светослав Станулов пред БНР в понеделник

По думите му българската гражданска авиация е тежко повлияна от спирането на пътуванията и в момента приходите на превозвачите са около 20-30% от постъпленията в предишни години. Изпълняват се само 10-20 процента от полетите.

"През този период българската гражданска авиация и нейния персонал продължи да се подготвя и да тренира, да се труди така, че ние спокойно да имаме упование в хората, когато се качим горе на самолета", подчерта Станулов.

Той настоя мярката 60/40 да е 80/20 за авиационния сектор. Станулов поиска силна намеса на държавата.

"Всички се страхуват да пътуват, това е ясно и за съжаление няма как да ги поощрим с по-високи цени на билетите", допълни Светослав Станулов.

Увеличение на полетите ще има като това ще се случва динамично, прогнозира Александър Богоявленски, пилот, експерт и журналист. Според него пътниците не се съобразяват с мерките и ограниченията заради разпространението на коронавируса.

"Една авиокомпания няма как да "извие ръцете" образно казано на даден пътник да си сложи маска, да не си я държи под носа, а по този начин самите пътници застрашават  себе си и околните", каза Богоявленски.

В момента е много изгодно да се търсят самолетни билети и по ниски, и по далечни дестинации. Някои компании в страни в Европа предлагат билети на цени от 250-280 евро между Европа и САЩ.

"Нискоразходните превозвачи въведоха някои доста категорични промени в политиката си, макар и да са временни, като отпадането на тарифата за промяна на датата на пътуване, което знаете беше доста скъпо. Но всичко това ще се задържи до тогава, докато го диктува бизнес логиката. В момента очаквам първоначално да има спад за привличане на повече пътуващи, след което, ако бъдат приети някакви регулаторни ограничения на ниво, на което компаниите ще бъдат абсолютно задължени да ги спазват, както това да имат по-малко пътници на борда, естествено и цената ще се повиши, защото някои трябва да плати за тези празни седалки", коментира Александър Богоявленски.

Превозът на товари чрез самолети е намалял с 50%, каза той. По думите му поне 2-3 години ще са необходими да се върнат авиокомпаниите на нивата от преди кризата:

"Има такива, които влязоха в тази криза с много по-силни позиции, в добро финансово здраве и те са някои от нискоразходните превозвачи, които сега си позволяват да бъдат доста агресивни на пазара, да откриват нови бази, нови маршрути - рисково, но все пак може би тази стратегия ще проработи, но като цяло за индустрията следват много мрачни години", смята Богоявленски.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?