Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Авиокомпаниите ни остават извън отвореното небе на ЕС

39 коментара
Авиокомпаниите ни остават извън отвореното небе на ЕС

Дни преди влизането на България в Европейския съюз, Европейската комисия (ЕК) реши да ѝ наложи безсрочна предпазна клауза по отношение на безопасността на българската гражданска авиация. Новината за вземането на тази мярка, която досега не е налагана на нито една страна членка на ЕС, бе потвърдена в Брюксел от европейския комисар по транспорта Жак Баро.

"При сегашното състояние на нещата (по безопасността на авиацията – б. р.), ние не смятаме, че България е в изискваните норми. Нашите експерти ще наблюдават България и аз няма да препоръчам отмяна на предпазната клауза, докато не бъдем удовлетворени", заяви Баро, цитиран от Франс прес.

Възможността за налагане на предпазни клаузи е записана в договора за присъединяване на България към ЕС, а за опасността от такава клауза бе предупредено в последния мониторингов доклад за готовността на България за членство.

Причините, накарали ЕК да предприеме това решение, са слабости в структурата и работата на българските авиационни власти, липсата на достатъчно обучени кадри и на програми за непрекъснато и продължаващо обучение, слабости при установяване на нередности и вземането на недостатъчни или никакви мерки за отстраняване на открити нередности в използваните за различни цели самолети, се казва в решението на ЕК.

До отмяната на клаузата, продължителността на действието на която ще зависи само от усилията на България да отстрани констатираните нередности, страната ни ще бъде третирана като "трета страна" в съюза.

На практика това означава, че българските авиопревозвачи ще могат да летят по дестинации в ЕС, които са били договорени досега на двустранна основа, но няма да имат право да ползват “отвореното европейско небе”, тоест да летят свободно по дестинации вътре в ЕС, например, между Варшава и Дъблин, или Мадрид и Краков. Същевременно всяка европейска компания ще може да изпълнява вътрешни за България полети като София – Варна или София – Бургас, стига те да са ѝ изгодни.

Предпазната клауза означава също, че се убива конкуренцията вътре в българския авиационен пазар, защото само една авиокомпания – “Хемус Ер”, която е купувач на националния превозвач “България Ер”, ще разполага с договорените преди десетилетия дестинации на бившата авиокомпания “Балкан”. 

Европейската комисия е стигнала до решението, след като многократно е обръщала внимание на българските авиационни власти за съществуващите проблеми.

От 2003 г. досега в България са извършени близо 800 различни инспекции. През есента на тази година за съществуващите проблеми е бил официално уведомен и българският министър на транспорта Петър Мутафчиев, който е уверил, че ще бъдат взети необходимите мерки, се казва още в съобщението на ЕК.

След поредна проверка на Европейската агенция за авиационна сигурност  (ЕААС) през ноември тази година обаче ЕК не е получила достатъчно доказателства, че по констатираните нередности се прави необходимото за отстраняването им. Комисията смята също, че в ред случаи даже да се вземат  мерки, те са недостатъчни.

Авиационните евроексперти са дали за пример на лошо свършена работа броя на инспекторите в службите за авиационна безопасност в България. Според данни на ЕААС към декември тази година те са 10 души. Освен тях, на работа били привлечени само още трима стажанти, а във фонд "Работна заплата" имало средства за назначаване на още петима. Освен че броят на инспекторите е недостатъчен, европейските експерти по авиационна безопасност са притеснени и от това, че обучението на инспекторите е недостатъчно и не се върши постоянно.

Експертите на ЕК са на мнение, че проблемите в българската гражданска авиация не са свързани само с използването на остарели руски самолети, като, например, АН, но и при самолети тип Боинг 737.

В съобщението на ЕК се казва още, че констатациите не се отнасят до отделни български авиопревозвачи, а до състоянието на сектора в България като цяло.

През януари 2007 г. експертите на ЕК ще завършат анализа си на дейността на всички действащи в ЕС авиокомпании. През февруари ще се изготви и последният вариант на т. нар. “черен списък” и тогава ще се види дали някоя от 15-те български авиопревозвачи, регистрирани в ЕС, ще попаднат в него.

Министърът на транспорта Петър Мутафчиев се опита да омаловажи приетата в сряда мярка на ЕК срещу България, като каза, че предпазната клауза няма да се отрази на членството на страната в ЕС.

Той повтори, че авиокомпаниите ще продължат да извършват полети в рамките на двустранните си спогодби. Мутафчиев каза още, че към момента само три от общо 15-те авиокомпании в България разполагат с нужната документация за издаване на евросертификати за полети във вътрешността на ЕС. Министър Мутафчиев обаче не уточни кои са тези три авиокомпании. Той заяви, че “българската страна продължава да защитава своите позиции и ще направи всичко възможно в най-скоро време тази мярка да отпадне”, но не обясни защо досега тези мерки не са били предприети въпреки многократните предупреждения от страна на Европейската комисия.

С предпазната мярка на практика българските самолети ще летят в ЕС както досега, но крайната дестинация задължително трябва да е България, посочи председателят на Асоциацията на авиокомпаниите у нас Светослав Станулов.

“Фактът, че ние не сме допуснати до европейския авиационен пазар, при всички положения ограничава работата на българските авиокомпании”, каза той. “За да могат да летят те до градовете на Европа, трябва да продължат да съгласуват своите полети с чуждите администрации и да искат разрешения с допълнителни честоти. Когато има чартъри, те трябва да искат разрешения за изпълнението им, същото се отнася за карго превозвачите”, обясни Станулов.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

39 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. няма
    #41

    аааывраоыр lkhsfklhsf

  2. kk
    #40

    Zasenchiha falita na Balkan. zagubite za bg aviaciata shte sa mnogo po golemi.

  3. iris
    #39

    lele,kakva iznenada i kolko chte ima da se iznenadvame ochte,bravo gozeta

  4. има
    #38

    ааа

  5. big G
    #37

    Че министъра не разбира от авиация-факт! Но тези около него разни съветници защо са !? От там идват всички неразбории. Но по стара традиция прехвърлят всичко от здравата на болната глава.И виновните са не те разбира се

  6. Aеронаблюдател
    #36

    V TAZI SITUAZIA SE DAVAT OSTAVKI V GVA ILI VSICHKI TAM DA SE PODMENIAT - TRIABVA DRUGI DEISTVUVASTI LIZA...VKL. I ZA MINISTURA I RESORNITE ZAM. MINISTRI !!!

  7. иванов
    #35

    май никой не разбира какво се случва наистина и как от европа по фин начин спъват един от малкото отговарящи на изискванията отрасли- бг авиацията. предпазват се от задаващата се от наша страна конкуренция и си осигуряват леснодостъпен пазар за техните самолети... добре дошли в европа!

  8. Цар Футбол
    #33

    Ква стана тя, от тоя ЕС май само Кунева е на далавера Пак ни прецакаха хехе, ама затуй за Костов ще гласувам, ако ще Симеон и доган да ме "обиждат"

  9. ъ
    #32

    Предлагам Н.Василев отново да стане транспортен министър.Той разбира от всичко.

  10. П. Петров
    #31

    Много си тъп приятелю. Какво има общо между фалиралата компания и руските таратайки, с които се опитваме да хвърчим. Куневата брато, Куневата е за онаждане, ама и Монката, и Станишев, и президенто. И такива като нас брато!

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.