Авиокомпаниите у нас не лъжат с цените на билетите

Авиокомпаниите у нас не лъжат с цените на билетите

Само две нарушения в Интернет сайтове за продажба на самолетни билети е открила българската Комисия за защита на потребителите (КЗП), която в сряда представи проучване, извършено на 25 и 26 септември. Въпреки това заключението е, че има възможност потребителите на този тип услуга да бъдат подведени от начина, по който авиокомпаниите рекламират своите полети.

Откритите нарушения са при две от нискотарифните авиокомпании. Едната поддържа на български език само страницата за резервации, докато останалата информация е на чужд език. Това създава условия за ограничаване на информацията към българските потребители, коментираха от КЗП. Втората авиокомпания е предоставила противоречива и объркваща информация за условията на пътуване на деца до 14 години без придружител.

Прегледани са 54 Интернет страници, като са ползвани ключови думи само на български език. Търсенето не е включвало други езици, защото се предполага, че проучените сайтове се ползват само от българи и са регистрирани на територията на страната. При два от сайтовете за продажба на самолетни билети обаче е установено, че са регистрирани от фирми извън България.

От всички прегледани сайтове, по-подробно са били проучени 18, защото само при тях са възникнали съмнения за евентуални нарушения.  В 14 от случаите е ставало въпрос за рекламиране на привлекателни цени на самолетните билети, а останалите 4 сайта са породили съмнение по отношение на договорните условия между клиентите и компанията.

Председателят на комисията Дамян Лазаров поясни, че проучването е първото по-обширно на този тип услуги у нас и се прави заради зачестилите сигнали до  Европейската комисия (ЕК). Той уточни, че у нас нарушенията са все още хипотетични и потенциални, защото КЗП е установила, че повечето от  сайтовете са чисто информативни. Те служат за осъществяване на комуникацията между туристически агенции и потребителя, но самото плащане се извършва на място в туроператорската агенция.

Също в сряда еврокомисарят за защита на потребителите Меглена Кунева представи в Брюксел резултатите от общото проучване сред Интернет сайтовете, които предлагат продажба на самолетни билети на територията на ЕС. Проучването е обхванало 15 държави - Австрия, Белгия, България, Кипър, Дания, Естония, Финландия, Франция, Гърция, Италия, Литва, Малта, Португалия, Испания,  Швеция. Сред проверяваните страни е и Норвегия.

Проучването на ЕК е било фокусирано върху три основни елемента - яснота при представянето на цените (допълнителни разходи като летищни такси, такси при използване на кредитни карти и др.), наличност и достъпност на билетите (всички условия трябва да бъдат ясно посочени), яснота на договорните условия (без налагани задължителни застраховки или без възможност за отказ от такива застраховки в договорите), предаде БТА.

Резултатите показват, че в над половината от проверените Интернет страници е имало сериозни нередности от гледна точка на правата на потребителите.

В България са проверени 54 сайта. Нередности са открити в 18 от тях и те ще бъдат наблюдавани по-нататък от т.нар. Мрежа за сътрудничество за защита на потребителите, каза Кунева.

Председателят на КЗП Дамян Лазаров каза, че не е получавал информация сред жалбите на европейски граждани до европейския център за потребителите да има подадени от български граждани.

“Потребителите заслужават ясно и честно ценообразуване и без скрити изненади в принтираните копия на договорите за продажба на самолетни билети", заяви Кунева.

Тя съобщи, че в рамките на ЕС най-тревожно е положението в Белгия, където са засечени нередности в 46 от 48 проверени Интернет страници за продажба на самолетни билети. На другия, положителен полюс, е Австрия, където са проверени 20 сайта и не е засечена нито една нередност.

Давам на авиокомпаниите четири месеца срок да отговорят какво са предприели, заяви Меглена Кунева. Тя посочи, че няма да се поколебае след този срок да посочи поименно авиокомпаниите, които не са привели Интернет страниците си в съответствие с изискванията на ЕС, както и да предприеме съдебни действия срещу тях.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: