Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Авиокомпания извън играта - Унгария не може да продаде Малев

0 коментара

Никой не бе очаквал, че продажбата на губещата национална авиокомпания Malev ще е лесна работа. Но малко тревожен е фактът, че тя се оказа почти невъзможна. През януари правителството бе принудено да отмени търг за 10-процентов дял от компанията, след като не бе направена оферта от нито един потенциален купувач.

И никой няма представа какво ще стане по-нататък с Malev, като се има предвид, че големите авиокомпании явно не проявяват много интерес към покупка на боледуващ централноевропейски превозвач.

Това е лошо не само за Malev, но и за приобщаването на Унгария към Европейския съюз. Преди да бъде приета в съюза, страната трябва да стане член на Общото европейско въздушно пространство и да отвори своето небе за конкурентите. Проблемът е, че "ако има свободна конкуренция, Malev ще престане да съществува", както призна унгарският министър-председател Виктор Орбан на пресконференция в Стокхолм през януари. "Не виждам какво може да предложи именно сега унгарската авиокомпания. Това положение много ме затруднява."

Решението на проблема няма да е лесно. Неколцина смелчаци в Будапеща полугласно изказват мнението, че страната не се нуждае от национална авиокомпания и че Malev просто трябва да бъде закрита. Но това би навредило на унгарската туристическа индустрия, като уволнението на всичките 4300 служители би предизвикало и протести. А догодина в Унгария предстоят общи избори. Затова правителството най-вероятно ще се опита да възобнови продажбата - след подходящ интервал от време.

Продажбата няма да стане лесно. Наистина, унгарската компания има своите привлекателни страни - тя лети до 45 града и вози над 2 милиона пътници. Техният брой бързо се увеличава, а централното летище на Malev в Будапеща се разраства. Затова и компаниите Air France, Scandinavian Airlines Systems, KLM и Swissair проявиха интерес - но само колкото да погледнат в счетоводните книги, след което се отказаха.

British Airways пък прекара повечето време миналата година в размишления дали да задълбочи сделката за сътрудничество с Malev и накрая реши да остави нещата, както са сега.

Един от проблемите на Malev е, че не се ползва с много добра репутация. Виновна за това е предишната неуспешна приватизация на компанията, когато италианската Alitalia купи 30 на сто от нея през 1992 г. Разприте около мястото ѝ в тази група плюс натискът от ЕС върху италианците да се освободят от някои дъщерни компании в името на конкуренцията принудиха Alitalia да се раздели с Malev пет години по-късно.

Оттогава унгарската компания живее главно благодарение на държавни помощи. Загубите ѝ през миналата година се изчисляват на около 5 милиарда форинта /18 милиона долара/ и се дължат на високите цени на горивата и слабото евро.

Преструктурирането на Malev върви бавно. Броят на служителите все още е с 10 процента над необходимия и все още твърде много маршрути са губещи. Нещата не са се подобрили от текучеството в ръководния състав. За последните две години компанията е сменила двама председатели и трима изпълнителни директори. Най-новата оставка бе миналия октомври, когато Ференц Ковач се оттегли заради разногласия с правителството по приватизирането на Malev. На свое място той остави заместничката си Ержибет Антал да поема огъня на критиките.

С консолидирането на световния пазар на авиолинии около няколко международни обединения повечето маршрути вече се покриват от големите играчи. В SkyTeam Alliance влезе чешката авиокомпания CSA благодарение на миналогодишната си сделка с Air France. Austrian Airlines са представители на Star Alliance, а полският Lot чрез приватизацията си влезе в по-малкото обединение Qualiflyer.

Колкото до другите два глобални съюза - OneWorld и Wings, те още не бяха се съвзели от провалите на различни преговори за сливане, когато Malev бе обявен за продан. Така унгарската авиокомпания остана извън играта. В крайна сметка премиерът Орбан се оказва прав, очаквайки големи затруднения около бъдещето на Malev. И не е много утешителен фактът, че унгарците не са единствените с такъв проблем.

В края на миналата година Румъния също трябваше да отложи за неопроделено време новите си планове за приватизация на националния въздушен превозвач Tarom. Шансовете за продажба на Tarom - компания в проблемна страна, която още е много далеч от членство в ЕС, изглеждат по-малки и от шансовете на Malev.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.