Авиопроекти и комбинирани транспортни връзки стават приоритет от догодина

Балансираното развитие на инфраструктурата за всички видове транспорт, строежът на интермодални терминали и завършването на цели трасета за връзка с границите, за да се обслужват товаропотоците са сред основните приоритети за финансиране по еврофондовете от следващата година до 2020 г. За пръв път в следващия програмен период България смята да кандидатства и с авиопроекти, заяви зам.-министърът на транспорта Петър Киров пред журналисти в Русия. Той отчете 50 процента изплащане на предвидените за периода от 2007 до 2013 г. евросредства за транспорт и изрази надежда сегашните рискови проекти да бъдат спасени.

 

По думите на Киров обсъжданите авиопроекти са свързани с подобряване на качеството на аеронавигационните услуги и с изследване в областта на екологичните измерения на авиационния транспорт, като целта е да се изведе и екологията като приоритет на еврофинансирането в транспорта.

 

Зам.-министърът обясни, че в момента се работи активно за извеждане на някои от сегашните еврпроекти от рисковата зона и те да бъдат изпълнени нормално, така че към края на 2015 г. да няма загуба на средства от еврофондовете.

 

До момента изплатените средства по транспротната европрограма са над 1 млрд. евро, което е половината от предвидения за сегашния период средства. по ОП „Транспорт“ достигнаха 50% от бюджета на програмата, което е над 1 млрд. евро. Като разходи са сертифицирани 45% от европейското финансиране или над 731.6 млн. евро. "Минималната ни цел е до края на годината да докладваме пред ЕК още 106 млн. евро, с което ще елиминираме риска от загуба на средства“, посочи Киров.

 

Той коментира, че паралелно с изпълнението на настоящата програма се подготвя и новият програмен период, в който приоритет се дава на екологичния воден и железопътен транспорт. Сред основните приоритети в жп сектора ще бъде завършването на цялото железопътно направление от сръбската до турската и гръцката граници, както и цялостната рехабилитация на жп линията Пловдив – Бургас. По думите на Киров в момента се извършва и подготовка за изграждането на интермодален терминал в Русе, който се оценява на над 2.5 млн. евро и е включен в сегашния финансов период, но ще се построи през следващия. Работи се усилено и върху варианти за финансиране на жп линията Русе – Варна, допълни зам.-министърът.

 

Зам.-министър Петър Киров каза още, че със средства от Инструмента за свързаност на Европа се предвижда в следващите седем години да се финансира първият участък от жп линията Видин-София, който е до Медковец. От сегашната програма са отделени 35 млн. евро за подготовката на жп проекти като релсовия път София-Септември, Пловдив-Бургас, София-Перник-Радомир и София-Драгоман. С други 10 млн. евро пък се подготвят проектите за участъка на магистрала "Струма" през Кресненското дефиле, за пътя Видин-Монтана и автомагистрала "Хемус".

 

За следващия период остава и забавените и свалени от сегашното финансиране проекти за подобряването на корабоплавателния път край Батин и информационната система за плаването на Дунав БУЛРИС

 

Списъкът с проекти е дълъг, като основното предизвикателство е да бъде постигнат баланс между нуждите от подобряване на инфраструктурата и наличното финансиране, посочи още Киров.

Споделяне
Още от Бизнес