Австрийската "Капш" ще прави тол системата срещу 150 млн. лв.

Австрийската "Капш" ще прави тол системата срещу 150 млн. лв.

Консорциум от дъщерни компании на австрийската компания "Капш" е избрана да прави електронната системата за платено преминаване по републиканските пътища срещу близо 150 млн. лв. без ДДС. Това съобщиха от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) в понеделник.

Офертата на консорциум "Капш Трафик Солюшънс" е класирана на първо място с максималните 100 точки. Втората позиция е за българския консорциум "Тол България" с 74.27 точки, е посочено в съобщението на АПИ.

Останалите четирима участници в търга не бяха допуснати до отваряне на ценовите оферти, заради пропуски в техническото предложение и са отстранени от надпреварата. Това става ясно от публикуваното решение на АПИ за избора на изпълнител.

В срок от три дни всичките шестима участници ще получат решението на АПИ, след което имат 10-дневен срок за обжалване. Ако няма такова, още до края на октомври ще бъде сключен договор с избрания изпълнител, каза неотдавна министърът на регионалното развитие Николай Нанков.

До избора на изпълнител на поръчката за тол системата се стигна след повече от година и половина непрекъснати обжалвания на обществената поръчка.

Внедряване за 19 месеца

Избраният изпълнител ще трябва да внедри за своя сметка системата за 19 месеца след подписването на договора. Електронната система за платено преминаване по републиканските пътища ще бъде на база изминато разстояние за тежкотоварните автомобили с маса над 3.5 тона. Това са основно тирове, камиони и автобуси. Леките коли ще плащат електронна винетка за определен период от време като годишната вече ще важи за 12 месеца от издаването ѝ, а не както сега за календарната година, независимо кога е купена. След внедряването на системата с приходите от нея в срок от три години трябва да бъде платено на компанията направената инвестиция.

В обединението "Капш Трафик Солюшънс", което трябва да внедри тол системата, влизат "Капш Телематик Технолоджис България" ЕАД, "Капш Телематик Сървисиз" Полша, "Капш Трафикком" Италия, "Капш Трафик Транспортейшън", Испания.

Те получиха максималните 100 точки за техническото си предложение и дадоха цена от 149.997 лв. без ДДС при прогнозна от 200 млн. лв.

Компанията майка – австрийската "Капш", има над 100-годишен опит на пазара, а основната дейност на дружеството е свързана с доставки на електронни системи за събиране на пътни такси. Компанията е реализирала 280 проекта в 44 страни на пет континента с приблизително 70 милиона доставени бордови устройства и 18 000 оборудвани ленти. "Капш груп" са внедрили тол системи в Австрия, Полша, Чехия и Австралия.

Още преди да бъде ясен победителя през септември до определени медии беше разпространена "фалшива новина", че "Капш Трафик Солюшънс" е избрана за изпълнител на поръчката. За случаят пътната агенция сезира ДАНС, но до момента няма информация кой е неин автор. От "Капш" отказаха да коментират фалшиви новини.

Не е ясно дали ще има обжалвания

Към момента не е ясно дали някой от другите петима кандидати ще обжалва поръчката. При отварянето на офертите техните представители отказаха такъв коментар.

Конкурентът на "Капш" на финала беше "Тол България", в което влизат български фирми, които през последните години работеха по въвеждането на електронното управление. Това са "Телелинк" ЕАД, "Сиенсис" АД и "Сирма Солюшънс" АД. Тяхното техническо предложение получи оценка от 66.67 точки, а ценовата им оферта беше 193.5 млн. лв. без ДДС.

Отстранени участници са обединение "БГ Път", "Толлнет" Прага, "Сиела Норма" АД и обединение "Телетол" ДЗЗД.

Амбицията на правителството е платеното преминаване по пътищата за тежкотоварните автомобили да бъде въведено до края на 2018 г.

Тол системата ще бъде разработена специално за българските условия и ще бъде собственост на пътната агенция. Целта е страната ни да не бъде зависима от лиценз при покупка на вече готов продукт и да може свободно да си избира доставчик за поддържането и адаптирането на системата, според обясненията на управляващите

След внедряването на тол системата ще се избере оператор за поддръжката и експлоатацията ѝ и ще стане ясен размерът на плащаните от превозвачите тол такси и винетките за леките коли. От Световната банка са изчислили три възможни цени за тировете - 12, 20 и 26 стотинки за километър. Те съответно ще донесат приходи между 661 млн. и 1.5 млрд. лева годишно.

Очаква се предимство в бъдещия конкурс за оператора да се даде на участници във внедряването ѝ, заради което е и непрекъснатото обжалване на поръчката, смятат експерти.

Още по темата
Още от Бизнес