Австрийските и турските железници на път да реализират първия превоз “ТИР върху влак”

Австрийските и турските железници на път да реализират първия превоз “ТИР върху влак”

Товарният превозвач “Райл Карго Австрия”, който е част от държавния национален железопътен превозвач на Австрия - “ЮББ – Холдинг” е поискал разрешение да извърши пилотен ро–ла превоз от Турция до Австрия, съобщиха за Mediapool източници от БДЖ.

Съвместно с турския частен превозвач “Туркон”, австрийската компания планира да изпълни пилотен проект за превоз на комбинирани превози “ТИР върху влак” от Халкали до Залцбург. Периодът, в който трябва да се извърши първият превоз по линията, е краят на април.

Според българските специалисти все още не е ясно дали австрийците ще получат разрешение да минат по трасето, но ако успеят, това ще постави началото на комбинираните ро-ла превози през България. Проблемът не е толкова в българската железница, а преминаването на извънгабаритната композиция през тунелите в Сърбия.

В последната година българските железници говорят усилено за внедряване на комбинираните превози по железния път, но както традиционно се случва, всичко остава на ниво “добри намерения”. Особено активен в опитите си да качи камионите върху влак беше бившият транспортен министър Николай Василев. Идеята да се превозват турските ТИР-ове до Австрия бе съобщена през август 2005 г. от заместник-министъра на транспорта Анелия Крушкова.

Тогава Крушкова каза, че идеята на транспортното ведомство е БДЖ да сключи договор с австрийската железница и да наеме 50 вагона от нея, за да извършва ро-ла превози от Свиленград до Австрия. Турските камиони щяха да се качват на специалните платформи от Свиленград. И тогава основният проблем бе преминаването през тунелите на сръбска територия. 

Идеята на министър Николай Василев не успя да се реализира заради липсата на средства. Той твърдеше, че са нужни 5 млн.евро за строителство на терминали, чрез които камионите да се качват върху вагоните. Първоначалните изчисления сочеха, че са нужни общо около 45 млн.евро, за да тръгнат ро-ла превозите през България, ако ги обслужва българската железница.

Според изчисленията на БДЖ, една жп платформа, върху която се качват камионите, струва между 150 и 170 хил.евро. Според специалистите, при купуването на тези платформи трябва да се има предвид най-вече теренът, защото има голям риск за преобръщането на платформата. Такава катастрофа с преобръщане на неподходящи платформи за ро-ла превози са претърпели унгарските железници преди няколко години.

През септември 2005 година ръководството на БДЖ се срещна с колегите си от турската железница, за да обсъдят възможностите за извършване на превози от Турция до Австрия. Ако ро-ла линията минава транзитно през страната ни, тя ще заплаща само такси за извънгабаритен товар на държавното предприятие “Железопътна инфраструктура”.

Идеята тировете да се качат върху влак съществува още от началото на 90-те години, но досега не се е реализирала, защото в повечето от случаите този превоз е нерентабилен, тъй като на фирмите за товарни превози им излиза по-скъпо да качват камионите върху влак.  Комбинираните превози се извършват най-вече в страните от Европейския съюз, заради високите екологични нормативи. Законовата уредба в ЕС принуждава превозвачите да качват тировете върху влак.

Споделяне
Още от Бизнес

Защо името на премиера се свързва с аферата с къщата в Барселона?