Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Австрийските и турските железници на път да реализират първия превоз “ТИР върху влак”

7 коментара
Австрийските и турските железници на път да реализират първия превоз “ТИР върху влак”

Товарният превозвач “Райл Карго Австрия”, който е част от държавния национален железопътен превозвач на Австрия - “ЮББ – Холдинг” е поискал разрешение да извърши пилотен ро–ла превоз от Турция до Австрия, съобщиха за Mediapool източници от БДЖ.

Съвместно с турския частен превозвач “Туркон”, австрийската компания планира да изпълни пилотен проект за превоз на комбинирани превози “ТИР върху влак” от Халкали до Залцбург. Периодът, в който трябва да се извърши първият превоз по линията, е краят на април.

Според българските специалисти все още не е ясно дали австрийците ще получат разрешение да минат по трасето, но ако успеят, това ще постави началото на комбинираните ро-ла превози през България. Проблемът не е толкова в българската железница, а преминаването на извънгабаритната композиция през тунелите в Сърбия.

В последната година българските железници говорят усилено за внедряване на комбинираните превози по железния път, но както традиционно се случва, всичко остава на ниво “добри намерения”. Особено активен в опитите си да качи камионите върху влак беше бившият транспортен министър Николай Василев. Идеята да се превозват турските ТИР-ове до Австрия бе съобщена през август 2005 г. от заместник-министъра на транспорта Анелия Крушкова.

Тогава Крушкова каза, че идеята на транспортното ведомство е БДЖ да сключи договор с австрийската железница и да наеме 50 вагона от нея, за да извършва ро-ла превози от Свиленград до Австрия. Турските камиони щяха да се качват на специалните платформи от Свиленград. И тогава основният проблем бе преминаването през тунелите на сръбска територия. 

Идеята на министър Николай Василев не успя да се реализира заради липсата на средства. Той твърдеше, че са нужни 5 млн.евро за строителство на терминали, чрез които камионите да се качват върху вагоните. Първоначалните изчисления сочеха, че са нужни общо около 45 млн.евро, за да тръгнат ро-ла превозите през България, ако ги обслужва българската железница.

Според изчисленията на БДЖ, една жп платформа, върху която се качват камионите, струва между 150 и 170 хил.евро. Според специалистите, при купуването на тези платформи трябва да се има предвид най-вече теренът, защото има голям риск за преобръщането на платформата. Такава катастрофа с преобръщане на неподходящи платформи за ро-ла превози са претърпели унгарските железници преди няколко години.

През септември 2005 година ръководството на БДЖ се срещна с колегите си от турската железница, за да обсъдят възможностите за извършване на превози от Турция до Австрия. Ако ро-ла линията минава транзитно през страната ни, тя ще заплаща само такси за извънгабаритен товар на държавното предприятие “Железопътна инфраструктура”.

Идеята тировете да се качат върху влак съществува още от началото на 90-те години, но досега не се е реализирала, защото в повечето от случаите този превоз е нерентабилен, тъй като на фирмите за товарни превози им излиза по-скъпо да качват камионите върху влак.  Комбинираните превози се извършват най-вече в страните от Европейския съюз, заради високите екологични нормативи. Законовата уредба в ЕС принуждава превозвачите да качват тировете върху влак.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ЖеПето
    #8

    Какво значи то това? И каква е тая "линия, която ще тръгва?

  2. кръстосали
    #6

    получило се контейнер

  3. RAN
    #5

    Информацията на Mediapool е неточна и заблуждаваща. За комбиниран превоз ТИР НА ВЛАК в БГ се работи от Тодорживково време но без реален успех, защото този вид превоз е нерентабилен на къси разстояния, каквито са преходите пре БГ територия (около 500км). Виж Виена - Истанбул е друго нещо (2200км). А това което искаха да правят Ники Василев и Крушкова си беше най-обикновено изступване на праха от стари нереални проекти. И друго - сърбите си оправиха тунелите и с помоща на ЕИБ работят усилено за модернизация на железницата си по Коридор №10. "По делата ще ги познаето", а не по PR-акциите, както обикновено действат в БГ.

  4. Валери
    #4

    Ние трябва да помислим за нашите тирове на първо място и дали това е икономически изгодно за нашите превозвачи до Европа. Нама данни в пресата по този въпрос, а досега никой министър не се е обосновал за тези превози и направата на такива ТИР терминали, колко терминала трябва да има и къде.

  5. ОББ
    #3

    ИЗКЛЮЧИТЕЛНО ВАЖНОДраги съграждани,Избягвайте услугите на Обединена Българска Банка (ОББ)!Първо, това не е БЪЛГАРСКА банка! Приватизирана бе мафиотски за 2 милиона долара и препродадена само няколко месеца по-късно за 200 милиона долара!Това е БАНКА НА МОШЕНИЦИ!В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ ПОЛЗВАЙТЕ НЕЙНИТЕ ПОТРЕБИТЕЛСКИ КРЕДИТИ!Ще намерят хиляди начини да Ви ограбят! В договора по кредита има множество УЛОВКИ, НАКАЗАТЕЛНИ ЛИХВИ И ГЛОБИ! ПАЗЕТЕ СЕ!НЕ ПОЛЗВАЙТЕ УСЛУГИТЕ НА ТАЗИ КРАДЛИВА БАНКА!НЕ КУПУВАЙТЕ ОТ ТЕХНОПОЛИС С КРЕДИТИ ОТ ОББ!

  6. az
    #2

    kakvo e tova? to niama patnicheski vlak, kakvo ostava za prevoz na tir-ove

  7. jokmok
    #1

    Vosih na trena ot Varna do Sofia juni 2005.O ujas.Tova ne be prevozvane na hora a na 4ovali s kartofi,a i te biha stanali na Chips.Liniite sa neusporedni,krivoli4at i se ka4vat nagore nadoluKak po tezi linii ste varviat tejki tovari lesnoobrastasti se lesno.Triabva im na tezi zeleni mnogo stuena voda da gi polivas,4e da im doide akala/v Ministerstvoto/.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.