Автобусни и таксиметрови превозвачи плашат с протест в сряда

Превозвачи, работещи с туроператори и хотели, подкрепят президентското вето за споделените пътувания

Автобусни и таксиметрови превозвачи плашат с протест в сряда

Автобусни и таксиметрови превозвачи заплашиха с протест на 25 ноември - сряда. Част от бранша се закани да спре превоза на пътници в знак на недоволство от подкрепеното от парламента президентско вето върху промените, с които бяха инкриминирани т.нар. "споделени пътувания".

Президентът Румен Радев наложи вето върху законови промени, които предвиждаха затвор до10 години и глоба от 15 000 лева за извършване на обществен превоз от хора без разрешение, регистрация или лиценз, както и отнемане на превозното средство. В мотивите си държавният глава посочи, че незаконният превоз се определя едновременно и като престъпление, и като административно нарушение, а освен това не са уточнени критериите, по които нерегламентираният превоз се разграничава от т.нар. "споделено пътуване".

Управляващите от ГЕРБ прокараха спорните промени през преходните и заключителните разпоредби на Кодекса за търговското корабоплаване. След като бяха върнати за ново разглеждане ГЕРБ не успя да събере мнозинство в парламента за повторното им приемане.

Това раздели превозвачите на две. Част от автобусните и таксиметрови превозвачи се обявиха в подкрепа на предложените от ГЕРБ промени, докато другата част, която работи с хотели и туроператори, подкрепи ветото на президента.

Конфедерацията на автобусните превози: Общественото мнение се манипулира

Целта на поправките в Наказателния кодекс са насочени единствено към нерегламентирания превоз на пътници и не засягат така нареченото споделено пътуване, обяви Магдалена Милтенова от Конфедерацията на автобусните превозвачи на пресконференция в понеделник.

"В момента има едно сериозно манипулиране на общественото мнение, че видите ли, дори да тръгнете с ваши роднини да пътувате заедно, вие ще попаднете под санкцията на Наказателния кодекс, което не е така", заяви Милтенова.

По тази причина в сряда автобусни превозвачи и представители на таксиметровия бранш ще протестират, като прекратят обществения превоз на пътници. Ще има и автошествие на автобуси и таксита в София.

"Ще преустановим превозите на пътници по линията от републиканска транспортна схема, по междуобластните линии, по междуселищните линии, съответно ще бъдат преустановени превозите по различни общински схеми. Градските превози ще бъдат преустановени в рамките на два часа. Всички международни линии също ще бъдат преустановени", закани се Магдалена Милтенова.

Тя посочи, че одобрените първоначално от парламента законови промени са крайно необходими за оцеляването на бизнеса, а инкриминирането на незаконният превоз на пътници е нещо, за което превозвачи се борят от 10 години.

Превозвачи, туроператори и хотелиери са против затвор за нерегламентиран превоз

Междувременно н.нар. превозвачи на "случаен превоз", туроператори и хотелиери се обявиха против предвиждането на затвор за нерегламентиран превозна пътници.

Промените в Наказателния кодекс относно нерегламентирания превоз на пътници противоречат на свободната стопанска инициатива, смятат от Националното сдружение "Случаен превоз" (НССП) и Бургаска регионална туристическа камара (БРТК). Според тях тези промени са противоконституционни.

С писмо от 29 октомври, изпратено до председателите на всички парламентарни групи в 44-то Народно събрание, двете организации са призовали депутатите да преосмислят предложените промени.

Посочено е, че преди да се превърне във формално престъпление, превозът на пътници с автомобили, които към момента не подлежат на лицензионен режим, би следвало да се регулира в Закона за автомобилните превози.

В момента нормативната уредба не предвижда лиценз или разрешително за извършване на обществен превоз на пътници с автомобили до 7 или 8 места. Това автоматично поставя много бизнеси в новата криминална хипотеза, посочвнат от НССП и БРТК.

Двете организации напомнят, че значителен дял от обществения превоз на пътници в областта на туризма се осъществява с пътнически превозни средства, които не подлежат на лицензионен или разрешителен режим по смисъла на Закона за автомобилните превози или други разпоредби от българската нормативна уредба. Тук се включват голяма част от летищните трансфери, повечето бизнес пътувания, както и индивидуалните турове.

"Хотелиери, туроператори и немалка част от превозвачите работят масово с такива превозни средства. Означава ли това, че вече ще лежим в затвора", пита Евелина Пулева, туроператор и хотелиер, член на УС на БРТК.

"Не можем да приемем наказание, сходно на това за трафик на хора, само защото предлагаме услуги, според нуждите на пазара", допълни Радка Мандилова, председател на НССП.

Тя посочи, че повечето европейски държави, в това число Сърбия и Турция, които не са членки на ЕС, предвиждат възможност за лицензиране на този тип превози, а санкциите са административни и са обвързани с предвиените в закона задължения.

"Тук искаме, едва ли не, да бесим всички, които са си купили 8-местен ван. Не е нужно да откриваме топлата вода – можем просто да се научим от Швейцария, например", каза Мандилова.

Превозвачите са солидарни с колегите си, че т.нар. "сив сектор" трябва да бъде отстранен, но в същото време посочват, че това трябва да се случи в условията на равнопоставеност на легитимните стопански субекти и при пълно зачитане конституционните права на гражданите.

БРТК, НССП, както и друи браншови организации на превозвачи многократно са заявявали готовност за съдействие в разработването на адекватни нормативни разпоредби за регулиране и контрол на обществения превоз на пътници. Липсва обаче реакция от властта, смятат от двете организации.

Споделяне

Още от Бизнес

Трябва ли да се отворят ресторантите?