Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автобусните превозвачи готвят протест срещу "бонус-малус"

Системата не е справедлива и брани интересите на застрахователите, смята транспортният сектор

2 коментара
Снимка: БГНЕС

Автобусните превозвачи са готови за протест срещу системата "бонус-малус", обявиха браншови организации във вторник.

В момента структурите в страната обсъждат как и кога ще се проведе протестната акция.

"Тази система е тотално отхвърлена в Европа и не трябва да се въвежда в България. Ако тя остане в този вид, предложен от Комисията за финансов надзор (КФН), ще излезем на протест", заяви Магдалена Милтенова от Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта и представител на Националното сдружение на автобусните превозвачи.

По думите ѝ системата ще накара автобусните превозвачи да плащат за неща, за които застраховката "Гражданска отговорност" не ги обезщетява. "Това са безотчетни пари, които ще потъват в касите на застрахователите. Държавата не в състояние да се справи с корупцията и с контрола на пътя и се опитва през застрахователите да въвежда рестриктивни мерки към хората", заяви Милтенова. По думите ѝ глобата за превишение на скоростта с 10 км/ч в час не подлежи на обжалване, което означава, че шофьорът задължително ще плаща по-скъпа застраховка.

Автобусният бранш е недоволен от идеята автобусите да бъдат обвързани с нарушенията на водачите. "Това е поредният абсурд на държавата, с който се опитва да превъзпита некоректните шофьори", коментира Милтенова. Според нея поредната недомислица е шофьорите на общинските училищни автобуси да не носят отговорност, тъй като не попадат в обхвата на системата "бонус - малус".

Сдруженията недоумяват защо не е направено обществено обсъждане за системата по предложенията на консултанта. Според бранша сега ще се наложи хвърляне на огромни пари за комисионна по проект, който е неприложим в България.

Според експерта по пътна безопасност Алекси Стратиев идеята на системата е не да се намали пътнотранспортният травматизъм и инциденти, а финансовите благополучия на застрахователите.

Стратиев посочи като пример, че в основата на системата "бонус-малус" са залегнали практиките в 7 европейски страни, сред които Румъния и Холандия, където е броят на ПТП е три пъти по-малък. "Странно е, че в нито една от тези страни, никъде не е включено предложението за "малус" рестрикции", отбеляза Стратиев.

Председателят на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка Йонко Иванов разкри, че преди седмица е привикан заедно с негови колеги в КФН да си дадат мнението кой е за и кой против тази система. По думите на Иванов негативните реакции преобладават, но въпреки това повечето от тях не се взимат под внимание.

Нормалната разлика между бонуса и малуса е от 50% до 220% от базовата цена на застраховката, докато проектът на КФН е за разлика от 25% до 400%, обясни още Йонко Иванов. По думите му чрез проекта, предлаган от финансовия надзор, застрахователите ще прибират допълнително 240 млн. лв. годишно.

В застраховането средната заплата 1700 - 1800 лв., а хората, свързани с пътната безопасност, получават 700 - 800 лева, посочи Йонков. Вместо при застрахователите тези пари трябва да се насочат към подобряване на безопасността на пътищата - нова маркировка и пътни знаци, изправяне на завои и полагане на асфалт, смята експертът.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

2 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. pepe
    #2

    Идеята да се "вменява" някаква "вина" на транспортно средство /и особено на обществено такова, което по дефиниция системно се шофира от повече от един водач/ е абсурд, който може да възникне само в България /или някоя страна, в която по подобие на България, "мъдрия" народ избира най-тъпите да го управляват/.А идеята за това за всеки автомобил да се създаде и поддържа задължителна регистрация за хората, които имат право да го управляват, подлежи незабавно на европейки съд.

  2. Авакум Захов
    #1

    Системата "анус-фалус" е замислена да нахрани застрахователите. А застрахователите официално плащат заплатите в комисията за финансов надзор, която предлага промените и която уж ги контролира.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.