Автобусният бранш излиза на протест заради тол таксите и нерегламентираните превози

Сн. Архив

Автобусни превозвачи заплашиха с протест на 18 февруари заради тол таксите и нерегламентираните превози. Това обяви на пресконференция Георги Милошев, председател на Българска федерация пътнически транспорт. Исканията са подкрепени от още пет транспортни организации.

Превозвачите настояват за криминализиране на нерегламентираните превози. Искат и автобусите да продължат да пътуват с винетка, а не да плащат тол такси. Те влизат в сила от 16 август, но към момента няма яснота за размера им и обхвата на платените пътища, въпреки уверенията на управляващите от ГЕРБ, че това щеше да е ясно още миналата година. В началото на седмицата регионалният министър Петя Аврамова заяви, че предстои обсъждането на тол таксите с бизнеса.

След пресконференцията на превозвачите от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) разпространиха съобщение, че екип на Световната банка разработва варианти за тарифиране, които предстои да бъдат предложени за публично обсъждане. "МРРБ е отворено за предложения, които ще бъдат дискутирани. Стремежът ни е да бъдат взети решения, които удовлетворяват всички заинтересовани страни", се казва още в съобщението.

Протестът не бил срещу кабинета

Протестът няма да е антиправителствен, каза Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи.

В същото време обаче заяви, че на 18 февруари ще има ефективни стачни действия в цялата страна. Превозвачите ще спрат да обслужват автобусните линии, защото са заплашени от фалит.

Превозвачите са изпратили писмо до премиера Бойко Борисов и до министрите на финансите и транспорта с искане на разрешаване на проблемите.

"Зрее протест, но той може да бъде избегнат с малко желание от страна на управляващите", каза Петър Захариев, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България.

Пълна мъгла с тол таксите

Основният аргумент на превозвачите против тол таксите за автобуси е, че четири месеца преди стартирането на системата превозвачите нямат яснота за това колко ще им струва и как ще се отрази на крайната цена за потребителите.

Договорите за обществен превоз са сключени основно по реда на Закона за обществените поръчки. Те са с фиксирана цена до края на изпълнението им, която не подлежи на промяна, обясни Милошев.

При непредвиден разход за плащане на тол такса изцяло ще се нарушат клаузите по изпълнение на сключените договори.

"ТОЛ системата ни поставя под въпросителен знак - какво ще плащаме от август и на чий гръб ще бъде цената на билета", каза Георги Милошев.

Превозвачите настояват или да продължат да използват винетките, или да получават от държавата компенсации и субсидии.

Нерегламентираният превоз

Крайно време е нерегламентираният превоз, от който държавата годишно губи по 300 млн. лева, да бъде криминализиран, казаха превозвачите.

Те твърдят, че в България се движат около 3000 осемместни микробуса, които се водят леки автомобили. Години наред същите автобуси извършват нерегламентиран превоз, въпреки че това е известно на всички институции по места. Много пъти сме сезирали НАП, но от две години до сега няма резултат, дори отговор, казаха превозвачите.

По думите им за последните 4 години има над 60 жертви на пътя в резултат на дейността на тези нелегални микробуси в цяла Европа.

Държавата всеки път абдикира от проблема с нерегламентирания превоз, който е обхванал 70 на сто от обществените превози на пътници в страната, заяви Магдалена Милтенова.

В 60 общини няма обществен превоз

Друг сериозен проблем на бранша е недофинансирането на сектора, което е в огромните размери - от 50 - 60 на сто за последните две години. В резултат на това повече от 60 български общини са без превозвачи.

Общините не заделят никакви средства от бюджетите си за финансиране на бранша, а в същото време превозвачите са задължени да издават билети с намаление, а ако не го правят, глобата е 1500 лева, посочиха от бранша.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?