Автофирмите губят над 100 млн. евро годишно от чакане по границите

Автофирмите губят над 100 млн. евро годишно от чакане по границите

Преките загуби на автопревозвачите от чакане по границите възлизат на 104 млн. евро, а общите щети  са за около 208 млн. евро годишно. Това сочат изследвания на Асоциацията на международните превозвачи, оповестени в  петък по време на дванайсетото заседание на Генералната асамблея на асоциациите за международни превози в региона на черноморското икономическо сътрудничество (ЧИС-САМП) в София. Основната дискусия е за свързана с мерките, които трябва да се предприемат от различните страни за ускоряване преминаването на ТИР-ове през границите.

Времето, което камионите чакат на външните граници, за да влязат в Европейския съюз (ЕС) е нараснало над пет пъти от 2003 г. досега, съобщи Мартин Марму, генерален секретар на Международния съюз за автомобилен транспорт (IRU) в петък.

Според съюза на ЧИС-САМП, времето се увеличава не поради инфраструктурни проблеми, а заради свръх бюрократични процедури по граничния контрол и несъгласувани методи на работа между различните администрации в транзитните страни. Много държави не прилагат правилно единния митнически кодекс на Евросъюза и не спазват свободата на транзита, подписани в духа на Световната търговска организация (СТО).

Увеличава се и времето за преминаване на границите на страните, които са част от региона на Черноморското икономическо сътрудничество с 5 на сто, установяват от асоциациите за международните превози. Резултатите от проведения през април-май тази година международен автомобилен преход около Черно море показва, че един камион от кервана е влязъл в Гърция за 60 минути и излязъл за 20. На пръв поглед времето за минаване през граничния пункт на България е по-малко – 50 минути, но като се има предвид, че двете страни са членки на Европейския съюз престоят е голям, коментираха участниците. Камионите са влезли в Гърция от Албания и по-големия престой на външната граница на Евросъюза е обясним, коментираха превозвачите.

Според ръководителя на автокервана Адриан Албу, забавянето на българската граница се дължи на административните процедури, които изисквали да се вкарат пълните технически данни на автомобила, както и на пътниците. За сметка на това, от данните на кервана става ясно, че от всички прекосени страни, камионите най-бързо – само за 10 минути са излезли от България през Дунав мост към Румъния. Входните гранични пунктове на Румъния и Молдова са своебразните рекордьори при обслужването на товарните камиони – те са влезли само за 30 минути в тези две страни и са излезли съответно за 40 и 30 минути.

Данните от прехода показват, че най-тежко е положението на границата между Русия и Азербайджан. От Русия камионите са успели да излязат за 170 минути и за 120 минути са влезли в Азербайджан. Толкова време им е отнело и да излязат от Азербайджан. Близо 100 минути се чака и на външната граница на Турция.

Чакането създава сериозни проблеми за здравето на шофьорите и околната среда, коментираха от асоциацията. Специалистите уточниха, че камионите чакат и по 5 дена, за да минат външните границите на страните от района на Черноморското икономическо сътрудничество. На практика това означава, че за 5 дни, автомобилът се движи до границата с по 50-100 метра. От асоциацията на международните превозвачи уточниха, че ако страните не вземат мерки, за да решат проблемите, то те ще се обърнат и към ООН, защото условията, в които са поставени шофьорите не покриват и минималните условия на труд в световен мащаб.

Обиколката показва, че средната скорост на камионите е била най-висока в Турция, Гърция и България. В Турция, камионите са се предвижвали с 63.4 км./час средно. В България скоростта им е била 59.8 км./ч., а в Гърция – 59.1 км./ч. В Албания, Румъния, Молдова, Азербайджан и Грузия скоростта на камионите е била между 45 и 50 километра в час.

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: