Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автофирмите щели да спечелят от закритите линии до малките градове

11 коментара
Автофирмите щели да спечелят от закритите линии до малките градове

Директна автобусна връзка на малките населени места със София или други големи градове ще има навсякъде, където е доказана необходимостта. Това заяви във вторник транспортният министър Александър Цветков по време на специална пресконференция за разясняване на предложените промени в Закона за автомобилните превози. На нея бяха поканени само избрани представители на бранша, одобряващи поправките, недоволните бяха определени като спекуланти. По думите на Цветков има неразбиране в прочита на предложените текстове.

Корекциите предвиждат в републиканската транспортна схема да се включат само селища с над 30 хил. души население – т.е. директни автобусни линии ще има само между големите градове. Планират се изключения за курортните градчета и където е доказана нуждата от транспортна връзка със столицата или друг голям град. Не стана ясно обаче по какви критерии ще се вземат тези решения.

Придвижването между населените места в рамките на една област или община ще се извършва според областна или общинска транспортна схема, която ще се утвърждава от съответната администрация и ще е подчинена на републиканската транспортна схема.

Отделно автобусното разписание ще е подчинено на влаковото. В цяла Европа железопътният транспорт се толерира като най-екологичен и у нас трябва да стане така, каза зам.-министърът на транспорта Камен Кичев.

Не са правени изчисления какъв ще е икономическият ефект за железниците от включването им в републиканската транспортна схема, но редът, който щял да се въведе при превозите, щял да е от икономическа полза и за автобусните превозвачи, каза Цветков.

"Не може по едно направление да се движат 10 автобуса на различни превозвачи с по 10 пътници. Това води до една ожесточена конкуренция. С промените автобусните линии ще са по-ефективи и цените ще се намалят", каза Цветков.

Транспортното обслужване на малките населени места и курортите ще стане още по-добро от сегашното, заяви още министърът и допълни, че всички разписания ще бъдат съгласувани с останалите видове транспорт и другите дестинации. Законът ще позволява директни линии между градовете в съседни и несъседни области, там където е необходимо, уточни Цветков.

Новата транспортна схема ще влезе в сила през 2012 г., предвиждат промените. Всички фирми с договори за обслужването на дадена линия ще ги изпълняват до изтичането им, каза Цветков.

Заплахи за протестни автошествия

Преди ден превозвачи от Хасково заявиха, че ще блокират парламента следващата седмица заради новите разписания. Двеста автобуса ще спрат движението на международния път Е-80, като в планирания поход до столицата ще се движат само с 10 км в час.

В област Хасково 9 от 11-те общински центрове са с население под 30 000 души. Ако новият закон стане факт, всички тези хора няма да могат да се качат на автобус до София. Освен ако не стигнат преди това за собствена сметка до областния център.

"За да се придвижи до София, жител на Любимец, трябва да се придвижи първо от Любимец до Хасково, а час на тръгване от Любимец няма да има толкова рано, след което от Хасково да си хване автобус за София. Първо неудобство, че той няма да стигне навреме, второ - ще му се оскъпи пътуването най-малко със седем лева", заяви председателят на частните превозвачи в хасковска област Красен Ангелов, цитиран от бТВ.

Другият проблем е кой ще поддържа малките линии до областния град, които обикновено са нерентабилни. Губещи ще се окажат и печеливши дестинации, като тази до Варна например, защото сега превозвачите разчитат да съберат пътници на всяка малка спирка.

С протести заради предложените промени заплашват и таксиметрови шофьори. Текстовете предвиждат въвеждане на пределна цена на таксиметровите услуги, които ще се определят от общинските съвети.

"Недоволните явно са спекуланти",

заяви министър Цветков. Имаме съгласие от бранша за промените – от тези компании, които возят на нормални цени. Има обаче едни 1000 таксита, които возят на спекулативни цени и е нормално, че не са доволни, но аз предпочитам гражданите да са доволни, каза Цветков.

България е станала нарицателно в Европа с таксиметровите си превози – да ти вземат 100 лв от летището до центъра и то законно – това го няма никъде, коментира министърът. По думите му промените щели да въведат ред и да изчистят имиджа на страната.

“Фиксирани или пределни цени на такситата – това е широко разпространено правило в Европа – в Германия, Франция, Белгия и т.н. Затова нямаме основание да смятаме, че ЕК може да сметне таванът за нарушаване на правилата на свободната конкуренция“, каза Цветков.

Транспортното министерство ще предостави на общините методология за определяне на приблизителната себестойност на таксиметровия превоз, но общините ще имат последната дума, каза още Цветков. Нормално е да има големи разлики в цените в различните общини, коментира министърът.

Превоз за собствена сметка – само от търговски субекти

Промените в автомобилния закон ще ударят сивия сектор в автомобилния транспорт, каза още Цветков. Най-сериозният проблем в тази връзка е превозът за собствена сметка.

В България има регистрирани близо 15 хил. тежкотоварни автомобила на физически лица, които не са търговски субекти, и 2080 автобуса. Те ежедневно осъществяват дейност, която е сив сектор, даже черен, коментира транспортният министър.

Те не се подчиняват на правила, не плащат данъци. Сега те няма да могат да осъществяват такава дейност – ще трябва да се регистрират като търговски субекти, каза Цветков. Всички нарушители ще бъдат спирани от движение първо за 6 месеца, при второ нарушение – за 12. Досега наказанието беше акт или глоба.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. qqew
    #12

    Нали искахме пазарна икономика? Защо сега я обръщаме на централизирана планова икономика?

  2. boby1945
    #11

    .....

  3. Smartguy
    #10

    ide strashnata konkurenciq, BOI SE narode!!! UUUUUuUUUUU!!!!!Plashi se ot loshite konkurenti, deto opitvat s ka4estvo da privli4at klienti....Kyde po-ikonomi4no e da ima EDNA firma, za da mozhe OTNOVO! PAK! NEIZMENNO! da plashtate skypo-preskypo, da NQMATE izbor, i nikakva vyzmozhnost da se oplakvate - ponezhe, tazi firma shte byde Bokougodnata, i s Negovata blagosloviq. Taka, shte se radvate OTNOVO! PAK! NEIZMENNO! na blaginite na komunizYma.Uuuuu boj se narodeeEEEEEE!!!!! Ide strashnata konkurencia aaAAAAAAA !!!!

  4. Domani
    #9

    Bravo! Planovata zentralizirana ikonomika se zavrashta v Bg. Otnachalo v avtobusnite prevozi a posle i navsyakade v ikonomikata ni shte doyde. Privetstvame pravitelstvoto za tozi interesen zavoy!

  5. мен
    #8

    много интересни как жестоката конкуренция води до високи цени.., иначе като цяло е правилно да се толерира жп транспорта, само дето отново всичко се прави с идея правилните фирми да работят, а другите да фалират

  6. boomadafaka
    #7

    oh mnogo me umoriawat...

  7. дрън дрън
    #6

    за нищо не ставаш

  8. нали и досега
    #5

    изследваше се пътникопотока или пак откриване на топлата вода

  9. ДИМИТЪР ШОПОВ
    #4

    НЕЩАСТНИЦИ ! РАЗСИПАХТЕ ЖЕЛЕЗНИЦИТЕ. ПРЕДИ ВРЕМЕ МЕЖДУ ГРАДОВЕ, В КОИТО ИМА ЖЕЛЕЗНИЦА НЕ МОЖЕШЕ ДА ИМА АВТОБУСНИ ПРЕВОЗИ. КАКВО ОЧАКВАТЕ, НАЦИЯТА ДА ОСТАНЕ БЕЗ ЖЕЛЕЗНИЦА ?

  10. ктн
    #2

    все пак пазарът да определя кое е ефективно?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.