Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автоиндустрията у нас има нужда от големи индустриални зони и 45 000 работници

7 коментара
Автоиндустрията у нас има нужда от големи индустриални зони и 45 000 работници

Автомобилната индустрия е нас ще има нужда от големи индустриални зони и още 45 000 работници в следващите три, четири години, заради очаквания ръст в производството на компоненти. Това съобщи Любомир Станиславов, изпълнителен директор на "Аутомотив Клъстер България" на дискусията "Да! На българското автомобилостроене".

Организацията е инициирала създаването на три нови индустриални зони около Бургас, София и Видин, където има професионални гимназии с възможност за дуално обучение, посочи Станиславов. По думите му най-добрите примери за дуално образование са в автомобилната индустрия, където има най-много ученици.

Автомобилната индустрия има нужда още и от партньорство с правителството. Големите автомобилни доставчици от първо ниво и производители, които ще дойдат в България, ще имат нужда от значителни стимули, понякога такива, които излизат извън традиционните мерки, обърна се Станиславов към представителите на изпълнителната власт, участващи във форума. По думите му компаниите имат интерес към страната ни и овладяването му е въпрос на мениджмънт.

Автомобилната индустрия се развива с най бързи темпове у нас, изпреварвайки темповете на развитие на ИТ сектора, туризма и металургията и мерките, които се предприемат в нейна подкрепа, каза Станиславов. Преди шест години, когато е учреден клъстерът, секторът е създавал под 1 на сто от брутния вътрешен продукт (БВП), заети са били под 9000 души, а компаниите - под 30. Сега автомобилната индустрия създава над 5 на сто от БВП, заетите са над 47 000, а компаниите вече са над 170. Оборотът, генериран от тях е над 2.5 млрд. лева, посочи Станиславов.

"По дял на индустрията в брутната добавена стойност България изпреварва с цели 5 процентни пункта средноевропейското равнище. България е развита индустриална държава. Гръбнакът на тази индустрия е мехатрониката - машиностроенето, електротехниката и електрониката, където са заети над 143 хил. лица, а по реализиран износ секторът е номер едно с 13 млрд. лв. или 24 % от целия износ на страната ни за 2017 г. Ако трябва да посочим един сектор, който пълни бюджета на Българската държава и домакинствата у нас, това без съмнение е мехатрониката. А нейния авангард е автомобилостроенето." Това заяви председателят на Асоциация на индустриалния капитал в България Васил Велев.

От своя страна вицепремиерът Валери Симеонов обеща, че изпълнителната власт ще окаже пълна подкрепа и съдействие на българските компании от бранша.

Липсата на кадри може да се подпомогне от държавата чрез средства за обучение на служители по линия на Закона за инвестициите, каза заместник-министърът на икономиката Лъчезар Борисов. Той отбеляза, че досега от инвеститорите повече използват финансовият стимул за облекчения при осигуровките на заетите.

Скоро ще се осигури финансов ресурс за създаването на индустриалната зона в Стара Загора. По проектите за големи зони около София и Бургас също се работи, както и за привличане на инвеститор от висок клас - производител на автомобили в България, каза заместник-министърът на икономиката.

От 2005 г. досега са сертифицирани 21 проекта с 13 000 работни места на обща стойност близо един млрд. лева, но развитието на тази индустрия е най-динамично през последните години, каза Борисов.

От началото на 2016 г. до момента има 11 проекта с над 8200 работни места на стойност близо 300 млн. лева. Тези проекти са в процес на изпълнение и част от компаниите все още не са назначили служители. Това означава, че през следващите години ще има търсене на кадри, допълни заместник-министърът на икономиката.

По данни към май, при база 2015 г., има ръст от 37% на индекса на промишленото производство и ръст от 45% на оборотите в сектора, каза Борисов. Износът на сектора е 4% от целия експорт и той създава 4 – 5% от добавената стойност в индустрията.

Заместник-министърът на образованието Таня Михайлова съобщи, че в специалностите, свързани с автомобилния транспорт, се обучават 10 263 младежи от 9 до 12 клас. Ако те всички се реализират по професията, проблемът с кадрите би бил решен, допълни тя. Напомни, че вече са готови списъците със защитените професии и професиите, за които се очаква недостиг на кадри.

Има 55 специалности от 12 професионални направления с очакван недостиг, допълни Михайлова. В списъка са включени 27 защитени професионални направления с 29 специалности, сред които са и тези, свързани с автомобилната индустрия.

Готови са предложенията за промени в Закона за професионалното образование по отношение на дуалното обучение, каза Михайлова.

Председателят на парламентарната комисия по образование Милена Дамянова информира, че вече се работи по предложенията за промени в Закона за висшето образование, с които се гарантира участието на бизнеса в образователния процес. Това ще е полезно и за автомобилната индустрия, посочи тя. Плановете са промените в Закона за висшето образование да бъдат приети до края на септември.

Предложенията за промени в Закона за професионалното образование се очаква да бъдат внесени в парламента следващата седмица и проектът да мине на първо четене до края на месеца, каза още Дамянова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ловец
    #7

    Всички компании идват в България само за едно - за ниско платена работна ръка...

  2. Филка Русофилка
    #6

    Всичко написано е правилно. Но обезателно трябва да се привлекат стратегически инвеститори за краен автомобилен монтаж. За сведение на Любомир Станиславов, Валери Симеонов и Лъчезар Борисов, в продължение на 20 години ръководителите на БТПП и Стопанска камара прогонваха стратегическите инвеститори, като им говореха глупости, че в България нямало условия за краен монтаж, а само за части и компоненти. Неотдавна чух даже и министъра на икономиката да споменава тази дивотия. Носят се и слухове, че в

  3. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #5
  4. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #4
  5. Капитан
    #3

    Индустрията у нас има нужда от истински бизнесмени ,работници има..

  6. 1107a
    #2
  7. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.