Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

"Автомагистрали Черно море" получиха обещание за 9 млн. лв. до края на седмицата

Комитова: Не съм спирала да мисля за нито една фирма, работила по пътищата на България

10 коментара
"Автомагистрали Черно море" получиха обещание за 9 млн. лв. до края на седмицата

Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) обеща на протестиращите работници от "Автомагистрали Черно море" до края на седмицата да бъдат преведени 9 млн. лева по сметките на шуменската фирма за заплати. Този ангажимент бе обявен от заместник-министъра на регионалното развитие Валентин Граматиков пред протестиращите под прозорците на МРРБ.

Преди това те направиха жива верига, разпъвайки българското знаме. Скандираха "Идвайте с парите! Чакаме!" и "Няма да отстъпим и крачка назад". Полицейското присъствие беше засилено, заради заканите им да влязат в министерството.

Това беше четвърти протест на работещите от "Автомагистрали Черно море" заради неизплатени от държавата близо 37 млн. лв. с ДДС за ремонта на участък от магистрала "Тракия". Заедно с тях протестираха и работници от фирма "ИСА 2000", която има да получава близо 19 млн. лв. за ремонта на друг участък от "Тракия".

"Не съм спирала да мисля за нито една от нашите фирми, които са работили по пътищата на България, откакто съм служебен министър. Натъкнахме се на много проблеми, може би и заложени капани от предишните управляващи", каза арх. Комитова пред протестиращите след среща с представители на КНСБ в сградата на МРРБ. Тя похвали "Автомагистрали-Черно море", че е една от най-коректните компании в бранша.

"С това, което направихте на "Тракия", което сътворихте като път, като качество, като срокове и т.н., можем само да се гордеем. Зад вас виждам вашите близки, вашите притеснения за това, че не можете да си получите заплатите. Разбирам всичките ви тревоги. Разбирам потребностите на компанията, която има задължения към много подизпълнители. Всичко това е каша, която е въвлякла много хора - подизпълнители, други фирми, други хора, които също може да имат проблеми със заплатите. Проблемът е много сложен, но не сме спирали да мислим за решение", увери регионалният министър работниците. Арх. Виолета Комитова се ръкува с недоволните на първата линия на протеста.

Пари има, търси се законов механизъм

"Автомагистрали Черно море" има да получава близо 37 млн. лв., а "ИСА 2000" - близо 19 млн. лв. за ремонта на участъка от Чирпан до Стара Загора на магистрала "Тракия", който приключи в началото на това лято. Ремонтът на участъка беше възложен по времето на ГЕРБ от АПИ на държавната компания "Автомагистрали" без обществена поръчка, а по линия на договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП). От своя страна държавната фирма превъзложи тази дейност на подизпълнители. Тъй като прогнозната стойност на договора за ТРП е надхвърлен с над 190 млн. лв., служебният кабинет твърди, че няма законово основание да се плаща на изпълнителите. Това е причината за възникването на казуса.

Освен 9-те млн. лв., които ще бъдат преведени на "Автомагистрали Черно море" до края на седмицата, шуменската фирма ще получи и още "малко по-малко от 9 млн. лв. в кратки срокове", обеща зам.-министър Валентин Граматиков на протестиращите.

"Като казвам кратки срокове, не ги очаквайте да ги получите утре", допълни той без да посочи какво разбира под кратки срокове. "Автомагистрали Черно море" протестират от четири месеца за изплащането на дължимата сума.

Пред журналисти Валентин Граматиков обясни, че средствата за заплатите на работниците от "Автомагистрали-Черно море" ще се осигурят от бюджета на Агенция "Пътна инфраструктура".

За другата фирма - "ИСА 2000", чиито служители също протестираха днес заради неизплатените заплати, регионалният министър каза, че ще бъдат подготвени други документи, уреждащи този проблем.

"В ситуация сме, в която търсим начин плащанията да се случват. Натъкваме се на документи, които ограничават това плащане, макар парите да са осигурени", каза Валентин Граматиков. Той допълни, че има различни начини да се излезе от тази ситуация, като на представителите на протестиращите са предложени "много инструменти".


За дължимите плащания за ремонта на магистралата ще бъде направено споразумение между АПИ и "Автомагистрали" ЕАД с последващи тристранни споразумения между двете държавни структури и всяка от двете фирми с конкретни ангажименти и срокове, се казва в съобщение на МРРБ.

Трети национален протест на пътищарите

Междувременно Управителният съвет на Браншова камара "Пътища" обяви, че подготвя трети национален протест на 8 октомври, ако до тогава не бъде подписано споразумение за изплащането на дължимите около 1.2 млрд. лв. от държавата по договорите за текущ ремонт и поддръжка (ТРП).

При последния протест за кратко от 16 до 17 часа бяха блокирани важни кръстовища и пътища на 24 места в страната. Евентуалният нов протест ще се проведе в същото часово време, като локациите все още се уточняват.

По данни на финансовото министерство държавата трябва да разплати 222 млн. лв. за свършена дейност от фирмите, за която има издадени фактури и те са признати.

Освен това признати от държавата са още 647 млн. лв. Работата за тези пари е изпълнена и сертифицирана, но не са издадени фактури по различни причини.

Отделно в процес на строителство са дейности за още 549 млн. лв., които трябва да приключат преди началото на зимата, за да се осигури безопасността по пътищата, по данни на браншовата камара.

Държавата иска 5-годишните договори за ТРП да бъдат прекратени предсрочно с аргумента, че са изчерпани, защото многократно са надвишили прогнозната стойност.

За последните пет месеца пътно-поддържащите фирми твърдят, че не са получили нито един лев от държавата, не е имало и възлагане на дейности по пътно поддържане. Това поставя под риск зимното поддържане, предупреждават от бранша.

Фирмите са против предсрочно прекратяване на договорите им

Като решение на проблема правителството предложи предсрочно прекратяване на сега съществуващите договори за пътно поддържане с аргумента, че те са изчерпани, тъй като многократно е надвишена прогнозната им стойност.

Компаниите обаче са против предсрочното прекратяване на договорите и заявяват, че те са "напълно законни". От бранша твърдят, че те са спечелили търговете по Закона за обществените поръчки (ЗОП). Отделен въпрос е, че не е вярно твърдението, че всички фирми са надвишили прогнозната стойност на договорите.

От 28-те договора за ТРП за областите за 11 области все още не са достигнали прогнозната стойност, показва справка на АПИ, с която Mediapool разполага.

"В последните дни сме свидетели как министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова демонстративно неглижира бранша, като се опитва да омаловажи важността му, твърдейки, че в България има над 21 000 строителни фирми, а пътно-строителните били около 28 - 30. ББКП е обединител на фирмите в сектора, в организацията членуват 83 компании, които се занимават изцяло с пътно строителство. В Централният професионален регистър, в който са включени всички легитимно изпълняващи дейност фирми, бройката на компаниите от всички сегменти на строителството е 6385. Всички други попадащи в статистиката, са регистрирани и с такава дейност, но това не ги прави автоматично строители. За да изпълнява дейност всяка фирма трябва да бъде регистрирана в Централния професионален регистър", оборват от браншовата камара твърденията на арх. Виолета Комитова.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. полк. Дрангов
    #10

    Радев позор Оставка и затвор!

  2. The Rock
    #9
    Отговор на коментар #8

    Да ще направя!Много по-качествени от т.нар."магистрали" изградени от тази сган.Такива като тебе ще чукат камъните за основата, за да видите каво сте карали хората след девети да правят, а сганта от БСП и ДПС ще асфалтира - на ръка.

  3. greda
    #8
    Отговор на коментар #1

    Интересно ти колко по-качествени пътища ще направиш. Ето: строителните фирми ги изчегъртаха - имаш поле за изява. Съберете се с Христо Иванов и останалите псевдодемократи, таман по форумите сте най-големи технически експерти.

  4. Мазен Кумунис
    #7

    Че има ли някаква разлика от протестите миналата година и днешните? Миналата година бяха с/у Бойко Велики, сега с/у комунистическото правителство на русофилистика. ;)

  5. QMTIKVA
    #6

    До вчера са крали, а днес се разревали.

  6. The Rock
    #5

    Смятам да им осурвакаме жълтите жилетки!

  7. Kitko
    #4

    За огромна част от близките до бившата власт пътни фирми важи "Га яли и пили - пеяли, га плащали - ревали" Дойде време да плащат за кражбите си и реееееев до небесата. Най- абсурдното е, че някои фирми /не знам за Автомагистрали ЧМ/ дори са вземи 80-90% аванс за дейностите които извършват, а сега реват, че нямат пари. Е къде отидоха тези пари да ви питам тарикати такива?

  8. eagle_eye
    #3

    Севеща крава, охранена с държавни пари, мучи за още. Вече не сте на усилен зоб, не го ли схванахте? Или викате, че върнем Батко, да ни сипва пак?

  9. The Rock
    #2

    Една неремеонтирана дупка от тия нещастници ми струва 351 лева. Ще хващаме тоягите ми се струва. Колко хора са си счупили колите? Колко хора загинаха заради некачествени, неремонтирани пътища и тунели? Нагла сг*ан ей!

  10. The Rock
    #1

    А ние, които си чупим колите вследствие работата на тия некадърници може ли да излизим със тоягите и да им начупим наглите кофи,а!? Да вървите да правите пътища, че не ми се мисли колко бой може да поемете!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.