"Автомагистрали" е подписала договори с 8 големи фирми през ноември 2018

Държавната компания има безсрочни договори с "ОРС Инфраструктура" и Общинска банка

Проверка по напредъка на строителството на магистрала "Хемус" през лятото на 2018 г.

Държавната компания "Автомагистрали" е подписала рамкови договори с 8 големи строителни фирми с опит в изграждането на магистрали и ремонт на пътища около месец преди правителството да отпусне над 1.35 млрд. лева за строежа на 134 км от магистрала "Хемус" от пътен възел "Боаза" до разклона за Велико Търново. Това става ясно от публикувания отговор на министъра на регионалното развитие Петя Аврамова до депутати от БСП на страницата на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ).

От него се подразбира, че схемата за строителство на магистрала "Хемус" без търг и конкурс е била планирана предварително. В продължение на цялата 2018 година са се сключвали договори за доставки с различни фирми, които да обезпечат цялостния проект. Договорите са със строителни компании, банки, фирми за ремонт на техника и за изграждане на интелигентни системи.

В публикувания списък не се вижда надзорната фирма, която да осъществява контрола по строителството. До момента от регионалното министерство не са обяснили как е решен този въпрос. По Закона за устройство на територията строителният контрол е задължителен, за да може да започне строителство на обекта.

Другият нерешен проблем са отчуждителни процедури по трасето на бъдещата магистрала. Не е ясно дали въобще те са започнали, тъй като доскоро парцеларните планове за тях не бяха готови.

Това обаче не попречи на премиера Бойко Борисов да поиска през март да бъдат направени три първи копки на "Хемус" в участъка от пътен възел "Боаза" до разклона за Плевен/Ловеч. Това е единственият участък, за който има готов работен проект и строителството може да тръгне, стига да бъдат направени отчужденията.

"Автомагистрали" ЕАД няма сключени нито договори с подизпълнители, нито нарочни рамкови споразумения за строителството на новите 134.14 км от магистрала "Хемус", чието изграждане му бяха възложени на 20 декември м.г. с договор от Агенция "Пътна инраструктура" по ин хаус процедура, предвидена в Закона за обществените поръчки. Очаква се строителството на новия участък от "Хемус" да започне през пролетта на 2019 г.%", е посочено в отговора на министър Петя Аврамова до социалистите.

Осемте рамкови договора

Рамковите договори са подписани през ноември 2018 г., а на 12 декември кабинетът одобри отпускането на парите. Рамковите споразумения са с фирмите "ПСТ Груп" ЕАД, "Инфрастроежи" ООД, "Грома холд" ЕООД (новото име на "Агромах"), "ГБС Инфраструктурно строителство" АД, "Геострой" АД, "Инжстройинженеринг" ЕООД, "Галчев инженеринг" ЕООД, "Пътища и мостове" ЕООД.

Срокът им е тригодишен и изтича през ноември 2021 г.  Всичките осем фирми имат подписани по три договора с "Автомагистрали". Единият е "рамков договор за изпълнение на отделни видове дейности"  без да посочено какви са те. Другите два са доставка на строителни материали и за наем на техника.

Предполага се, че тези договори са свързани със строителството на магистрала "Хемус", въпреки че от МРРБ отричат това.

На практика държавната компания ще приложи модела, който използват големите строители при изграждането на магистрали - да възлага част от дейността си на други фирми.

"Автомагистрали" беше избрана за строител на магистрала "Хемус" без търг с разрешението на Агенцията за обществените поръчки.

Безсрочни договори само с един строител

През март 2018 г., няколко месеца преди да подпише осемте рамкови договора, "Автомагистрали" е сключила други два безсрочни договора с "ОРС Инфраструктура" ООД за наем на техника и доставка на строителни материали.

Държавната компания има и безсрочен договор с "Еко Вас – 54" ЕООД от февруари 2018 г. Той е за изграждане на системи за видеонаблюдение и доставка на оборудване. Най-вероятно това е компанията, която ще прави т.нар. интелигентни системи за трафика по магистралата.

"Автомагистрали" са подписали и безсрочен договор през юни 2018 г. с "Тийм Корект Груп" ООД за сервизно обслужване и ремонт на техника.

Шест договора за наем на техника

През юли 2018 г. държавната компания "Автомагистрали" е подписала и шест договора за наем на техника с компании, които не са особено известни и най-вероятно отдават багери и самосвали под наем.

Това са фирмите ЗП "Андрей Иванов Андреев", "Миро Транс 86" ЕООД, "Боби 66" ООД, "Бобо 5 и синове" ООД, ЕТ "Палина – Зафир Иванов", ЕТ "Бовема – Тодор Павлов".  Договорите с тях са за пет години.

Парите минават през "Общинска банка"

Разплащанията на "Автомагистрали" минават през Общинска банка, която в началото на 2018 г. беше купена за 46 млн. лв. от мистериозна фирма, с регистрация в Лихтенщайн, като парите за сделката с общината бяха осигурени от българската петролна компания "Инса ойл“ на бизнесмена и спонсор на ГЕРБ и БСП Георги Самуилов, известен в Пловдив като Жоро Инса.

Договорите между Общинска банка и "Автомагистрали" са два и са подписани през декември 2018 г. Те са безсрочни и са за предоставяне и ползване на услугата "Интернет банкиране" и за откриване и водене на разплащателна сметка.

Отделно "Автомагистарли" има рамков договор с "Уникредит Булбанк" АД за издаване на "документарни акредитиви". Той е подписан през юни 2017 г. и не е посочено докога е срокът му на действие.

Общо 51 договора е подписала държавната компания "Автомагистрали" с различни частни фирми за различни дейности през последните три години. Това показва публикуваният списък от Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Част от договорите са прекратени, поради изтичане на срока им. На това основание в края на 2018 г. са прекратени договорите със строителните компании "Пътстрой 92" АД и "Щрабаг" ЕАД.

През последните три години "Автомагистрали" не са имали договори с фирмите "Хидрострой" и "Трейс Груп Холд", става ясно още от публикувания списък.

Още по темата
Още от Бизнес

Ще си купува ли бизнесът партии, ако парламентът му разреши да ги финансира, както предлагат ГЕРБ и ДПС?