"Автомагистрали" получи още 1 млрд. лв. за пътя Видин – Ботевград

Държавният мастодонт преразпределя на тъмно над 4.5 млрд. лева сред частни фирми

Държавната компания "Автомагистрали", която в последните години глътна милиарди левове без обществени поръчки, получава пореден милиард – за изграждането на 66-километров участък от пътя "Видин – Ботевград".

Неотдавна Бойко Борисов провери как напредва строежа между Видин и Макреш

Така сметката на новия държавен строителен мастодонт набъбна на над 4.5 млрд. лв. поръчки за години напред, независимо кое правителство е на власт. Авансовото ангажиране на бюджетни пари започна в края на 2018 г. с първия милиард за участък от магистрала "Хемус". Последваха над половин милиард за укрепване на свлачища, нов милиард за друг участък от "Хемус", ремонти на виадукти, тунели и поддържане на участъци от магистралите "Струма", "Марица", "Тракия" и "Хемус" за стотици милиони.

Всичко това беше направено, за да бъде "необратим" процесът по строителството на магистрала "Хемус", както обясни премиерът Бойко Борисов. Сиреч, както обича да казва той, дори ГЕРБ да не е на власт, тези пари да не може да се използват за друго.

Тъй като "Автомагистрали" няма нито техника, нито персонал да изгражда възложените ѝ инфраструктурни обекти, тя преразпределя на тъмно отпуснатите ѝ от държавата пари между строителните фирми, чрез т.нар. договори за външни услуги.

Приходите от продажби на дружеството за 2018 г. - годината преди да започне наливането на милиарди - възлизат на близо 79 млн. лв. На следващата година нарастват до 85.5 млн. лв. За полугодието на 2020 г. оборотът ѝ възлиза на 68.3 млн. лв., което е ръст от над 50% спрямо година по-рано. От тях над 50 млн. лв. са платени за външни услуги, става ясно от отчета на "Автомагистрали", без да е посочено на кои фирми и за какво са платени тези пари.

В същото време персоналът на компанията плавно се увеличава от 293-ма души през 2018 г. на 355 души година по-късно. Преди дни от пресцентъра на регионалното министерство разпространиха информация, че "Автомагистрали" е наела нови 200 работника през тази година и е купила нова строителна техника.

Видно от финансовите отчети, дружеството не успява да оползотвори щедро изсипаните средства от държавата, така че строителството на обектите да се движи по-бързо. Типичен пример са отпуснатите над 500 млн. лв. за укрепване на 74 свлачища преди повече от година. Към момента единственото укрепено е това по пътя за Рилския манастир от "Грома холд", бившата "Агромах". Този факт стана известен, след като АПИ публикува снимки с камионите на "Агромах".

Възможна причина за мудното строителство на цени значително по-високи от тези, постигнати на публични търгове, най-вероятно е фактът, че част от големите строители отказват да работят по схемата "Автомагистрали". Неофициално се твърди, че изискването било да се отчисляват комисионни. Строителни компании искат да знаят, дали Борисов е решил да въведе "държавен капитализъм" в бранша, за да ликвидира големите частни фирми. Засега обаче компаниите мълчат и не желаят да говорят открито срещу новия модел наложен от ГЕРБ.

Тайно отпуснатият нов милиард

В същото време правителството вече дори не съобщава за новите милиарди.

Решението да се отпуснат над 1 млрд. лв. за пътя Видин - Ботевград е взето още на 19 август, но тогава правителствената пресслужба по незнайни причини не го е обявила в кратките съобщения, които изпраща до медиите. Посочено е само, че се отпускат "до 379 млн. лева допълнително по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, респективно Агенция "Пътна инфраструктура" за 2020 г. Те ще бъдат инвестирани в модернизацията на близо 69 км от пътя Видин - Ботевград между п. в. "Макреш" и обходния път на Монтана".

В същото време от публикуваното на 25 август постановление в системата за правна информация на Министерския съвет става ясно, че с 1.038 милиарда лв. се увеличават разходите по бюджета на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, като средствата са за участък от пътя Видин - Ботевград. (Постановление №229 от 21 август 2020 г. - бел. ред.)

В началото на септември строители заговориха, че това е новият милиард за държавния мастодонт "Автомагистрали". Потвърждението дойде месец по-късно от АПИ.

 

Пътят Видин - Ботевград ще е готов най-рано през 2023 г.

В петък АПИ съобщи, че "Автомагистрали" ЕАД ще изгради 65.8 км от първокласния път Видин - Ботевград в участъка между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана. Договорът е на стойност 1 083 000 000 лв. с ДДС, а срокът за изпълнение е различен за всеки един от петте участъка - от 28 месеца до 32 месеца.

Това означава, че ако тези срокове бъдат спазени, пътят Видин - Ботевград ще е готов през 2023 г. В началото на 2018 г. Борисов обеща пред протестиращи жители на Видин, че пътят до Ботевград ще бъде завършен до декември 2021 г., а най-тежките участъци ще са готови до края на 2020 г. Тези срокове дори бяха записани в решение, взето на оперативно заседание на МС.

За да върви по-бързо строителството, участъкът между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана, с дължина 65.8 км, е разделена на 5 отсечки с дължина между 10 и 15 км. Това е индикатор, че за тях ще бъдат наети поне пет частни строителни компании по познатата схема. Цената за километър път, на която "Автомагистрали" ще строи, е достатъчно висока - 16.4 млн. лв. през един сравнително равнинен участък с магистрални габарити.

Частни компании строят други 62.6 км от пътя Видин - Ботевград

Изграждането на пътя Видин - Ботевград първоначално тръгна с избор на строители по Закона за обществените поръчки. И поне такава беше идеята доскоро, защото този обект е допустим за финансиране с европейски средства и при спазването на процедурите, парите можеха да бъдат възстановени.

Така за изграждането на пътя между Ботевград и Мездра бяха избрани две обединения, както и за участъка от Видин до Макреш. Разликата между тях и държавната "Автомагистрали" е, че те строят за своя сметка, без авансово плащане, и ще си получат парите чак след като го завършат. Този нов модел на работа беше въведен с цел строителите да работят бързо и качествено, заради удължената гаранция.

Участъкът от Мездра до Ботевград (33 км) е разделен на два лота. Единият изпълнител - "Геопът лот 1", с участници "Геострой" и "Пътстрой 92", работи на цена 8.2 млн. лв./км, която е два пъти по-ниска от тази на "Автомагистрали" - 16.4 млн. лв./км. Разликата е, че единият обект е скоростен път в планински терен, а другият е магистрален участък в равнинен терен.

Към момента на най-висока цена от 20 млн. лв./км строи обединението "МБ Лот2 - 2019", в което влизат "Европейски пътища" АД (новото име на "Пътища Пловдив"), "Водно строителство-Благоевград" АД и "Вахостав-СК" а.с .Те строят участък от 13.4 км между Мездра и Ботевград.

В строеж са и още 30 км от пътя Видин - Ботевград, които премиерът инспектира неотдавна. Това е 30-километровата отсечка от Видин до п.в. "Макреш", която се изгражда от "Северозапад лот 1" ДЗЗД на цена от 12.5 млн. лв./км. В обединението влизат фирмите "Нивел строй", "ПСТ Груп", "Пътинженеринг – М", "ПСТ Видин" и "ПСТ София".

Търгове по Закона за обществените поръчки бяха обявени и за още два участъка от пътя Видин - Руженци (20 км), но впоследствие те бяха прекратени, за да бъде приложена схемата "Автомагистрали".

Участък от пътя Монтана - Видин

Решение няма за участъка Враца – Монтана

Така за целия път Видин - Ботевград, който е с дължина 167 км, засега няма решение единствено за участъка между Враца и Монтана. В момента той е с две ленти, като на изкачванията има по три ленти.

Причината е, че за него няма влязло в сила решение по ОВОС, след като Върховният административен съд се е произнесъл в полза на компания, чиято складова база за взривни вещества, намираща се в непосредствена близост до трасето, ще бъде засегната.

Не се работи и по участъка между Мездра и Враца, но към момента в по-голямата си част той е четирилентов и в относително добро състояние, въпреки че е строен още по времето на социализма.

Западното направление е приоритетно за ЕС

Скоростният път Видин - Ботевград е част от европейски коридор ІV и ще се осигури бърза и удобна връзка на Западна Европа с пристанището в Солун. Изграждането му първоначално беше топ приоритет през първия програмен период 2007 - 2013, но с идването на ГЕРБ на власт беше изместен от други проекти - магистрала "Тракия" и тунела под Шипка.

Движението по пътя Видин - Ботевград стана изключително натоварено, след като беше пуснат в експлоатация втория мост над Дунав между Видин и Калафат. Причината е, че пътят има удобна връзка с магистралите "Хемус", "Тракия" и "Струма".

 

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Нужно ли е писмено споразумение за новото правителство?