"Автомагистрали" работи с над 460 фирми, подбрани на тъмно

Държавната компания беше захранена с обекти за над 4.5 млрд. лв. за две години

"Автомагистрали" работи с над 460 фирми, подбрани на тъмно

Държавната компания "Автомагистрали" работи с над 460 фирми, избрани по неясен начин. Това става ясно от прессъобщение на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) по повод депутатски въпрос.

За последните две години дружеството получи от държавата обекти за над 4.5 млрд. лв. "Автомагистрали" има 7 действащи договора с агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Те са сключени чрез вътрешно възлагане без конкурентна процедура на основание чл. 14, ал. 1, т. 6 от Закона за обществените поръчки, става ясно от прессъобщението.

Гара разпределителна за милиарди

Без да се отчита пред обществото, държавният мастодонт се е превърнал в разпределител на получените чрез АПИ над 4.5 млрд. лв.

"Към момента с цел обезпечаване на процеса по проектиране и строителство "Автомагистрали" ЕАД има сключени 405 договора с партньори - контрагенти и 60 договора с клиенти за доставка на материали и наем на механизация, които са с различен срок на действие. Сключените договори имат характера на рамкови споразумения", е посочено в съобщението на МРРБ.

Според него основните задължения на страните по договорите са свързани с поддържане на съответни наличности на строителна техника и механизация и осигуряване на възможности за доставка на нужните материали. Те са съобразени с прогнозните потребности на "Автомагистрали" за определен период от време, при определени в договорите условия и единични цени, каквато е практиката в строителния бранш, посочват от МРРБ.

"Що се отнася до възлаганите външни услуги от "Автомагистрали", то за тях се сключват договори след провеждане на процедури, съобразени с приложимото законодателство в областта", твърди Петя Аврамова без да посочва кое е то.

На сайта на "Автомагистрали" ЕАД липсва информация за възложените договори. В профила на купувача са публикувани покани за избор на застраховател, финансов одит, наблюдение на системи за светлини, за доставка на растителност и изработването на идейни проекти на магистрала "Хемус".

На сайта за електронни обществени поръчки ЦАИС ЕОП при търсене по ключова дума "Автомагистрали", не излизат никакви поръчки. Отделен е въпросът доколко може да се разчита на този сайт, който се оказа, че често дава грешки.

МРРБ обаче твърди, че в хода на процедурите, провеждани от "Автомагистрали" "се изпращат покани за участие до значителен брой водещи фирми в областта на строителството, като до участие са допуснати всички, заявили желание и представили в срок оферта".

Участниците са оценявани по предварително изготвена и обявена методика за оценка за всеки конкретен случай. Тя представлява комплексната оценка на представените оферти и се изчислява по определени показатели, конкретизирани съобразно предмета на изпълнение на предоставената външна услуга, посочват от МРРБ.

В заключение се отбелязва, че "Автомагистрали" е търговско дружество със 100% участие на държавата в капитала. Екипът на компанията "успешно се справя с дейностите по планиране, проектиране и изграждане, както на нови пътни участъци, така и с поддръжката и ремонта на съществуващите", завършва отговорът на министър Аврамова.

Все още нито един построен магистрален участък

Твърдяното от регионалния министър обаче се различава от действителността. Към момента "Автомагистрали" все още нямат нито един завършен участък от магистрала "Хемус", която трасира пътя на новия модел на работа в строителството. Първият транш от над 1.3 млрд. лв. за доизграждането на магистралата беше получен в края на 2018 г. Година по-късно последва втори транш от 1.3 млрд. за "Хемус".

След това държавата предостави половин милиард за укрепване на свлачища. Към момента е известно, че единственото свлачище, по което се е работило, е това край Рилския манастир и то след намесата на премиера Бойко Борисов.

Един от последните договори е нов милиард за участъка от Макреш до Монтана от пътя Видин - Ботевград.

Освен това компанията поддържа участъци от магистралите "Хемус", Тракия" и "Струма". Занимава се и с ремонти на виадукти, мостове и тунели по магистралите, които се точат 8-ма година и образуват километрични задръствания. Последната задача, възложена на "Автомагистрали", беше спешният ремонт на 60 км от нагъналата се магистрала "Тракия".

"Всички възложени на "Автомагистрали" обекти са на различен етап на изпълнение, което дава възможност за добро планиране и за срочно и качествено извършване на дейностите", заявява министър Петя Аврамова.

Отделен въпрос е цената, на която държавната компания строи и ремонтира пътища и магистрали. Тя варира от над 10 млн. лв. до близо 16.5 млн. лв. с ДДС за километър в зависимост от вида и сложността на обектите. Това е значително повече спрямо сходни обекти изграждани след избор по ЗОП чрез конкурентна процедура - търг.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес