Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Автомобилите в Европа - една приятна изненада

0 коментара

Ако има сектор, който поднесе приятна изненада през последните години, то това е автомобилопроизводството. От максималните равнища от 1999 година продажбите на автомобили в Европа започнаха постепенно да падат, за да достигнат минимума си в края на 2000 година, докато в Испания се постигаше връх след връх. Изненадващо през 2001 година, когато забавянето в икономиката стана очевидно, продажбите на коли отново се устремиха нагоре, давайки да се разбере, че вътрешното потребление продължава да е силно, подкрепяно от различни поощрения, и, естествено, от разцвета на черните пари.

В момента, макар и под равнищата от 2001 година, продажбите на колите имат добър темп на развитие. Печеливши и губещи При тази картина не всички производители бяха облагодетелствани в еднаква степен, но общо секторът отбеляза покачване на Europe Stoxx с 37,5% през последните две години с годишна рентабилност от 3,25% спрямо 31,1% за целия пазар.

През този период печелившите бяха производителят на спортни модели Porsche с ревалоризация от 86,5%, групата PSA Peugeot Citroen - с 50,7%, BMW - с 35%, Volkswagen - с 39,5% и Renault с 14%. Губещите са двете компании, които в момента се преструктурират - DaimlerCrysler с минус 4,5% и Fiat - с минус 51%.

Пазарен дял Развитието на борсата не е плод на случайността и компаниите с най-добри резултати на фондовите пазари категорично подобриха пазарния си дял и увеличиха продажбите си. Делът на BMW се увеличи с 33,5%, на Porsche - с 37%, а за отбелязване е фактът, че производител като PSA увеличи дела си с 24,7%, "изяждайки" терена на своите естествени съперници като Volkswagen, Opel, Ford и най-вече Fiat.

Свиха позициите си корейските и японските производители съответно с 5,3% и с 18,2%. Прогнози за компаниите Уместно е да се запитаме дали секторът е в състояние да остане на стабилни позиции, след като акциите потвърждават това, и дали основните играчи ще запазят стойностите си през следващите тримесечия.

В момента автомобилостроенето е облагодетелствано от подкрепата в известна степен на инвеститорите, които зависят от частното потребление, а то проявява устойчивост на фона на икономическата слабост. В най-добрия случай, ако съживяването се материализира, те ще имат още малко път да извървят.

Peugeot трудно ще запази темпа си на растеж след отличния прием на дизеловите двигатели HDI и успеха на моделите 307 и С5. Въпреки че Xsara вече губи първоначалното си очарование пред пускането на новия Golf, последният С3 ще тласне продажбите нагоре. Renault запази средната си позиция не само на борсата и като пазарен дял, но и при увеличението на продажбите.

В същото време рентабилността на компанията бе подсилена от отличните резултати на оздравения Nissan, Dacia /в Румъния/ и Samsung /в Корея/. Равнището на нейните задължения обаче е второто след отбелязаното от Fiat, но за сметка на това валоризацията ѝ е примамлива, като се имат предвид дяловите участие на Renault в японската компания и във Volvo.

И все пак застаряваща ѝ гама и рискованите залози с Avantime и Vel Satis могат да не окажат благоприятно въздействие за имиджа на марката. Новият Megane без съмнение ще бъде решаващ фактор. Volkswagen е атрактивна заради пазарния си дял и има добри маржове и рентабилност от собствени средства, като по тези показатели я изпреварват само BMW и Porsche.

Audi държи много добри позиции, а новите планирани модели поставят компанията в по-високите сегменти на пазара с коли като Phaeton и Touareg /на един подиум с Porsche Cayenne/ и новото Audi 8. Дори по-достъпни марки с не особен голям престиж в групата като Seat и Skoda работят за доброто ѝ име. Fiat е евтина заради пазарния си дял, но пък е повече от компания за производство на автомобили.

Ако се материализира планираната продажба на General Motors на нейното подразделение за автомобили, и ако италианската фирма подобри ефективността си, то тя ще се превърне в промишлена група, която повече се доближава до General Electric, отколкото да другите автомобилостроители. Alfa Romeo значително бе подобрена през последните години с моделите 156 и 147, но Lancia изгуби някогашната си привлекателност и не се предвижда да стане рентабилна нито с пускането на новата Phedra и Thesis, а новият Fiat Stilo не оправда очакванията.

Компанията преживява сериозно преструктуриране, затваря фабрики, съкращава персонал и продава активи. BMW отбеляза растеж, който според очаквания е по-голям от постигнатия от нейните конкуренти. Маржовете на компанията са най-високите /наред с Porsche/, но валоризациите ѝ са по традиция много високи.

Въпреки успешните продажби на новата Серия 7 и на новия Mini, слабите печалби на Compact и предвидимото увеличение на разходите за I+D и новите инвестиции ще ограничат постъпленията на свежи парични потоци. DaimlerChrysler изглежда привлекателна според валоризация най-вече в сравнение с BMW и въпреки че може да се стори малко рискова заради преструктурирането на Chrysler и Frightliner, компанията е излязла на добър път.

Porsche е в добра позиция, въпреки че при нея се забелязва известно забавяне, тъй като нейните продукти са в горната гама на пазара. Прогнозите за новия джип SUV, наречен Cayenne, са изключително положителни, а в същото време добре се продават и новите 911. Във всички случаи, ако еврото продължи да поскъпва спрямо долара, тази тенденция може да окаже неблагоприятно влияние върху компанията.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам