Автопревозвачите остават разделени за новата камара

Част от тях излизат на 4 юли на протест, другата ги кани на преговори по оттегления от ГЕРБ законопроект

Нов автопротест -този път на привържениците на новата камара, се задава в София

Автомобилните и автобусните превозвачи остават разделени за създаването на Българска автомобилна камара, както предложиха депутати от ГЕРБ и Обединените патриоти, но част от фирмите заплашиха с протести и премиерът Бойко Борисов нареди да се изтегли законопоректа, но в негова защита се обяви друга част от бранша.

Така за 4 юли в София е насрочен мирен протест на подкрепящите Българската автомобилна камара, обявиха в понеделник ръководствата на големите организации Съюз на международните превозвачи (СМП) и Българска асоциация на сдруженията на автомобилните превозвачи (БАСАТ).

По-малките браншовици от  Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта, Националният съюз на превозвачите, Корпорацията на автомобилните превозвачи в България и други в същото време поканиха колегите си на разговори за бъдещо обединение, но на ниво организации, а не на фирми, каквото беше оттегленото миналия петък законово предложение на народните представители.

Макар Борисов да призова двата противника да намерят общи позиции за преработка на законопроекта за Българската автомобилна камара, засега такава среща не е насрочена.

Предстои да се види дали ще има промяна до сряда, за когато привържениците на новата организация са планирали да докарат тирове и автобуси в София за демонстрация.

Протестът ще продължи от 11 до 17 часа, като е предвидено по бул. "Цариградско шосе“, в двете посоки на движение - от кръговото на 4-ти км. до кръстовището с бул. „Димитър Пешев“ и обратно, ще бъдат паркирани товарни автомобили и автобуси. Сто автобуса пък ще бъдат разположени край парламента – пред храм-паметника "Александър Невски".

В демонстрацията ще се включат превозвачи и от Пловдив, Варна, Русе, Бургас, Велико Търново, Плевен, Ямбол, Свиленград, Сандански и Враца. Организаторите съобщават, че няма да има блокади на пътища.

"В момент, когато цялата държава и общество се обединиха в защита на интересите на сектора пред ЕК и ЕП, не можем да приемем, че има сериозни компании, които с разумни аргументи да застават срещу дългогодишната идея за създавана на Българска транспортна камара чрез закон“, се казва в съобщение на организаторите на протеста.

Те призовават "всички национално отговорни български транспортни компании, да подкрепят най-висшата форма на обединение – Камара, създадена със закон". Според тях това е единствената възможна форма, при която държавата признава правото на бранша да се саморегулира по професионални правила и да е гарант за собственото си развитие и качество на предоставяните услуги.

Датата 4 юли е била избрана от протестиращите случайно, но тя съвпада с насрочените в Европейския парламент дебати по Мобилен пакет I, уреждащ заплащането, командировките и почивките на българските шофьори в чужбина, по които работодателите имат сериозни възражения.

Останалата част от автобусните превозвачи излязоха с алтернативно на ГЕРБ предложения за обединяваща бранша организация. Тяхната идея, обяснена на пресконференция в понеделник  от Ивайло Константинов, председател на Националното сдружение на автобусните превозвачи в България, е за конфедерация, в която да членуват само сдружения, които ще представляват своите членове.

Всички фирми, които не са техни членове, ще имат право да учредят собствено сдружение, дори собствена конфедерация. Целта на евентуалната конфедерация е да се дефинира като национално представена организация, която да представлява бранша. Константинов подчерта, че това ще е напълно доброволна организация на браншовите сдружения в автобусния транспорт.

Логиката на това предложение обаче е коренна различна от подкрепяната от останалия бранш, която предвижда в камарата да участват фирмите като юридически лица, а организацията да изземе функция на държавна автомобилна администрация по издаване на разрешителните за превози.

Ивайло Константинов отново изрази неодобрението на част от бизнеса от внесеният от техните колеги от големите превозвачески фирми и подкрепени от КРИБ проектозакон за създаване на Българска автомобилна камара.

Тази част от превозвачите определи законопроекта като "опит на група хора да приватизират автобусните превози". Константинов обяви на няколко пъти, че не става въпрос за междуличностен и браншови конфликт, а са против законопроекта в този му вид, защото "някой иска да има прекалено много пари и контрол".

"Изхождайки от ситуацията, в която бяхме поставени, и многото съмнителни текстове, както и афиширалите се като инициатори и вдъхновители на този закон, които в нашите очи се ползват от липса на доверие, заявихме категоричната си позиция против него в становище до всички отговорни институции", коментира Константинов.

Той се спря и на подготвяната от Еврокомисията пълна либерализация на пътническите превози. "Под този термин за либерализация се крие допустимост до всички обслужвания в републиканската ни транспортна схема на чужди компании, без право на отказ", обясни Константинов. Според него това на пръв поглед не е лошо, защото ще доведе до конкуренция и оптимизация на цените и възможност на наши превозвачи да се докажат на външни пазари, но на практика ще доведе до това "от 70 общини в момента без превозвачи утре те да станат 170 или всички, защото няма община без нерентабилни линии".

Още по темата
Още от Бизнес

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?