Автосъюзът връща шофьорското обучение от преди 20 г.

Автосъюзът връща шофьорското обучение от преди 20 г.

Българският автомобилен съюз (БАС) ще връща модела на шофьорско обучение от преди 20 години – 3 месеца курс, 80 часа теоретично обучение в зала и упражнения на полигон. За да наложи системата си, организацията залага на прост маркетингов трик – цената на курса ще е 350 лв. или двойно по-ниско от пазарната цена в момента. Това стана ясно от пресконференция в понеделник на Борис Гаврилов, председател на БАС.

Двадесет школи, членуващи в организацията, започват да набират курсисти още от понеделник, а обучението на първата група започва на 1 декември, когато 2 от 4-те нови зали на БАС ще получат лиценз за провеждане на изпити, каза Гаврилов.

Ние сме готови да си съдействаме със всички школи в страната при положение, че се откажат от печалбата за сметка на обучението, каза Гаврилов.

Цените на шофьорските курсове в момента вървят от 500 до 900 лв. като това не е реалната им цена, заяви шефът на БАС. По думите му има свръх предлагане - около 600 школи с около 4000 инструктора, а кандидат-шофьорите всяка година са около 100 хиляди. Цената на курса е висока, защото тези школи не могат да си покриват разходите заради голямата конкуренция.

В момента всички школи без изключение предлагат само 40 часа теория и 31 часа практика, колкото са минималните изисквания на наредбата, определяща начина на подготовка на бъдещите водачи. Често теоретичната подготовка съществува само на хартия - т.е. тези часове изобщо не се провеждат, а обучението на водача е само това в автомобила. Теорията е много важна, защото тя е основата, върху която да стъпи практиката и затова залагаме на този тип обучение, каза Гаврилов.

Запитан от къде има пари да инвестира в полигон, зали, инструктори и автомобили и каква е цената им, Гаврилов обясни, че инвестициите са от членски внос, но не знае колко точно ще му излезе инициативата. Дали ще са 100 хиляди или 200 хиляди – какво значение има, след като целта ни е да намалим жертвите на катастрофите, каза шефът на БАС.

Изказванията на Гаврилов вбесиха Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, който заяви пред Mediapool, че това е откровена манипулация на обществото. Той предложи Комисиите за защита на конкуренцията и на потребителя да изискат от Гаврилов калкулацията на базата, на която е определил тази цена, защото тя е дъмпингова. По думите на Иванов реалната цена на курса била 870 лв. Самото финансово министерство определило акциз върху автомобилите през 2000 г. в размер на 1500 лв. на базата на цена на един моточас от 20 лв. Ако сметнете 31 часа практика по 20 лева са 620 лева само за практическото обучение, каза Иванов.

Той и още няколко негови колеги са разследвани преди време от КЗК за картелно споразумение за високите цени на шофьорските курсове, но проверката не установила злоупотреби.

По думите на Иванов БАС нямало право да плаща за организацията на шофьорски курсове с пари от членския внос на гражданите. Организацията събирала по 100 лв. от членовете си, за да им осигурява адвокатска защита при обжалването на актове за нарушение на Закона за движение по пътищата.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес