Бъдещето за "Български пощи" – фалит или продажба

Бъдещето за "Български пощи" – фалит или продажба

Бъдещето на държавното дружество "Български пощи" е бавен и мъчителен фалит или приватизация. Това стана ясно от дискусия по проблемите на пощенския оператор по време на заседанието в парламентарната комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения.

Депутатите изслушаха информация относно плановете за развитие на държавната фирма от министъра на транспорта Данаил Папазов и изпълнителния директор Пламен Павлов, но не останаха особено очаровани от отговорите.

Депутатът от БСП Мартин Захариев посочи, че няма как "Български пощи" да излязат на печалба, когато образно казано в ерата на цифровизацията работят с аналогов сигнал.

Ако не се насочим към електронизация на пощенските услуги, няма как дружеството да излезе от тежкото състояние, съгласи се Папазов.

През последните две години "Български пощи" все повече затъва в дългове, като виновник за това се оказа държавата заради липсата на дотация за покриването на т.нар. универсална пощенска услуга. Сега в ход е изпълнението на оздравителна програма, като целта е след две години дружеството да излезе на печалба, каза транспортният министър.

Първа засечка с електронизацията

Въвеждането на електронни услуги обаче се оказва задача с повишена трудност за ръководството на "Български пощи". С изпълнението на поръчката за въвеждането на интегрираното гише има проблем и към момента тя все още не може да заработи. Затова сме дали срок на изпълнителя до януари да покаже, че чрез системата ще могат да се плащат пенсиите, каза Пламен Павлов.

Ако случайно системата заработи, пенсионерите ще могат да си получават пенсиите от всяко едно кътче в страната, а не по местожителство както е сега.

Шефът на пощите се похвали, че за два месеца дружеството се е лицензирало като оператор на ваучери. Пазарът на ваучери е 260 млн. лв. на година и е разпределен между 12 оператора. Имаме 2 месеца да се организираме на национално ниво и да влезем в него, каза Павлов. Между другото той отбеляза, че в Унгария със закон било прието ваучерите да се продават само от държавните пощи. Попитан какво иска да каже с това, Павлов обясни, че само отбелязва този факт.

Засечка има обаче с плановете за влизане на тотото в пощите. Препъни-камък се оказва получаването на лиценз от Комисията за хазарта, за да сложат 12 терминала на спортния тотализатор. Това все още не е направено, но Павлов обеща да доведе нещата до успешен завършек.

Електронна картичка и услуга за нотариални актове, която не стана много ясно каква точно е, предлагат още пощите. "Опитваме се да влезем в крак с новото време. Смятам, че работим в тясна връзка и със синдикатите", каза Павлов. Според него това, че е бил в БТК работи в плюс за "Български пощи" и няма конфликт на интереси.

От крайно ляво до крайно дясно

"30-35 млн. лв. годишно са загубите на БТК за предоставяне на универсалната телефонна услуга, но Комисията за регулиране на съобщенията не им компенсира загубите", каза Мартин Захариев от БСП. Според него в средносрочен план "Български пощи" трябва да върви към публично-частно партньорство, а в дългосрочен – "най-хубавото, което може да му се случи, е приватизация".

"От крайно ляво в крайно дясно", възкликна бившият транспортен министър в кабинета "Станишев" и настоящ депутат от БСП Петър Мутафчиев след изказването на Захариев.

"Очаквахме като новоназначено ръководство да кажете накъде ще водите пощите и по какъв начин ще се развивате", каза Мутафчиев, който не остана особено очарован от чутото.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?