Бъдещият концесионер задължен да построи нов терминал на летище "София"

Годишното концесионно плащане най-малко 15 млн. лв., инвестициите – 600 млн. евро

Сн.БГНЕС

Бъдещият концесионер на летище "София" ще бъде задължен да изгради нов пътнически терминал до десетата година на концесията. Това съобщава министърът на транспорта Ивайло Московски по време на заседанието на правителството в сряда, на което беше взето решение за откриване на нова концесионна процедура за летището, става ясно от публикуваната правителствена стенограма.


Транспортният министър представя накратко и част от параметрите на концесионната процедура. В четвъртък Московски заяви, че няма право да прави това, заради европейски изисквания и условията ще са ясни при публикуването им в Официалния вестник на Европейския съюз.

Това е втори опит за отдаване на концесия на най-голямото летище у нас. Първият беше спрян от служебния кабинет на Огнян Герджиков след намесата на президента Румен Радев, заради съмнения че процедурата е подготвена за определен кандидат.

В решението за прекратяване на процедурата изрично беше посочено, че новата процедура трябва да се проведе по новия Закон за концесиите и да се избере международен консултант, който да участва в подготовката на процедурата, припомня Московски.

За консултант беше избран консорциум между Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие.

"Абсолютно всички анализи, абсолютно всички проучвания, абсолютно всички проекти на договори, които са сега заложени в процедурата, са изготвени от този консорциум на Световна банка и Европейска банка за възстановяване и развитие. Новата процедура е на 100% съобразена с директивата за концесии в новия Закон за концесиите", заявява Московски. От изказването му не става ясно какъв ще е срокът на концесията.

Изискванията към участниците


Минималните изисквания към участниците са да оперират поне едно международно летище с над 10 милиона превозени пътници годишно.

Освен това кандидатите трябва да разполагат с нетна стойност на активите за всяка от последните три години от минимум 200 милиона евро.

Изисква се още да имат и опит при финансиране поне на един проект в инфраструктурния сектор, който да надвишава 400 милиона евро, става ясно от стенограмата на правителственото заседание.

Концесионното плащане

Годишните концесионни възнаграждения, които ще се дължат за всяка една година от срока на концесията, са в размер не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година, които са свързани с ползването на обекта на концесия и дължимия ДДС върху сумата – едно от двете, което е по-голямо, казва Московски.

За сравнение - през миналата година летището излезе на печалба от 11.4 млн. лв., но има да събира вземания за над 86 млн. лв. от неплатени летищни такси.

Концесионерът ще има задължения да реализира инвестиции в размер не по-малък от 600 милиона евро за срока на концесията, допълва Московски.

До десетата година бъдещият концесионер ще бъде задължен да изгради и нов пътнически терминал на летище "София".

Оценяването на участниците

При оценяването на участниците най-висока тежест ще има концесионното възнаграждение - 55%.

Оценката на техническото предложение е с относителна тежест 45%. Техническото предложение ще съдържа план за развитие, бизнес план, план за финансиране, обща стратегия, планове и прогнози на трафика и капиталови разходи, посочва Московски.

Финансовият министър с две бележки по процедурата

Финансовият министър Владислав Горанов има две бележки по процедурата, които са "по-скоро от техническо естество" и трябва да се прецени дали да намерят място в окончателния вариант.

Експертите на Министерство на финансите смятат, че предвидените обезщетения в проекта на концесионен договор при неговото предсрочно прекратяване не съответстват на законовите изисквания (чл. 150 от Закона за концесиите).

Обезщетенията по проекта на концесионен договор са обвързани с дълга на концесионера към заемодателите към датата на прекратяване на концесионния договор. В същото време Законът за концесиите предвижда те да се базират на размера на невъзстановените разходи на концесионера за инвестиции в областта на съответната концесия, обяснява Горанов.

От думите му става ясно, че "колегите" от транспортното министерство намират тази бележка за некоректна, но финансовото ведомство смята, че "трябва да ѝ се обърне внимание".

Другата, по-обща бележка е, че липсва съпоставимост между задълженията на концедента и концесионера при съществуващо замърсяване, съответно при началната дата на концесията и към края на срока на концесията.

Транспортният министър обещава двете бележки да бъдат взети под внимание.

Концесията е обвързана с БДЖ

От думите на премиера Бойко Борисов става ясно, че концесията на летище "София" е обвързана с БДЖ.

"Обяснете го добре, че искаме и новите влакове да купим, защото вече изнемогват железниците. Така че мислите и по тази тема", казва Борисов.

Обявената от Московски идея е с част от парите от концесията на летището да бъдат погасени заемите на БДЖ, а с другата да се купи нов подвижен състав. За целта при първата процедура се изискваше авансово плащане от 550 млн. лв. без ДДС. От обясненията на Московски пред министрите не става ясно дали и колко държавата ще иска предварително сега.

В момента БДЖ е със запорирани сметки по искане на кредиторите, като част от имотите и активите му са обявени за публична продан. По думите на Московски дълговете на държавния превозвач към финансови институции възлизат на около 103 млн. лв.

БДЖ има план за инвестиции за купуване на нови мотрисни влакове на два етапа. Първият етап е за купуване на 41 нови влака в рамките на управлението на това правителство. При него финансирането е в размер на 420 млн. лв. и трябва да дойде по линия на капиталовите трансфери от държавния бюджет.

За втория етап трябва да бъдат осигурени още 450 млн. лв., с които да бъдат купени 44 мотрисни влака. Решението за това обаче трябва да вземе следващото правителство.

Още по темата
Още от Бизнес