Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българи в чужбина скандализирани от доклада на комисията за изборите

12 коментара

Асоциация "Гласуване без граници“ оценява доклада на Временната анкетна комисия за проверка на сигналите за опорочаване на изборите за Народно събрание от 5 юли в частта му за гласуването в чужбина като манипулативен. Обединените в асоциацията българи от различни страни, които упражниха силен натиск за преодоляване на изкуствено създадените пречки за участието в изборите на сънародниците ни зад граница и за разкриване на допълнителни секции за гласуване, са изпратили до народните представители специално писмо, в което се казва, че "българската диаспора е скандализирана" от доклад на комисията, който "демонстрира пълно неразбиране на изборния процес, като авторите стигат до изнасяне на неверни факти".

Според членовете на асоциацията "Гласуване без граници" докладът с право критикува дейността на ЦИК, чийто заключителен документ е дори квалифициран като "незадълбочен, необоснован, за съжаление и граматически неправилен". Те обаче са учедени от факта, че "обект на критиките на временната комисия са основно двете решения на ЦИК, уреждащи провеждането на изборите в чужбина" -  №18 от 10 май 2009 г. и №178 от 18 юни 2009 г.

В писмото си от асоциацията обръщат внимание на част от доклада, подчертана като особено важна от временната комисия: "С промяната на съдържанието и смисъла на решение на №18, издадено на основание чл. 41, ал. 8 от Закона за избиране на народни представители (ЗИНП) решението на ЦИК №178 от 18 юни, задължително за служителите на MВнР, указва поведение, което разрешава заобикалянето на въведените в законови текстове гаранции срещу изборни нарушения, ... което направи възможно откриването на избирателни секции буквално до деня на произвеждане на самия избор на 5 юли 2009 г., без спазването на изискванията, установени в чл. 41 ал. 8 т. 1 и 2 от ЗИНП".

"В резултат на това решение на ЦИК, се казва по-нататък в доклада, в чужбина бяха открити 274 бр. избирателни секции, от които 123 бяха разкрити на територията на Република Турция."

Според асоциация "Гласуване без граница" обаче това твърдение не отговаря на истината. В писмото на асоциацията до народните представители се припомня, че решението на ЦИК от 18 юни 2009 е в съответствие с чл. 41 ал. 8 т. 3 от ЗИНП и следователно няма как да е в нарушение на чл. 41 ал. 8 т. 1 и 2 от ЗИНП. Освен това след 15 юни 2009 MВнР не е образувало нито една секция в Турция. А в периода от 25 юни 2009 и "до деня на произвеждане на самия избор на 05 юли 2009 г." решението на ЦИК от 18 юни 2009 действително даде възможност на MВнР да образува допълнителни изборни секции в Алкала де Енарес (Испания), Дес Плейнс (САЩ), Пърт (Австралия), Сидни (Австралия), Орхус (Дания), Мостолес (Испания), Оклънд (Нова Зеландия), Далас (САЩ), Сан Диего (САЩ), Лил (Франция), Бърно (Чешка република), Уискънсин Делс (САЩ).

"На кого пречи това? Народните представители могат (с основание) да предположат, че изборите във въпросните секции са протекли при образцов ред", отбелязват авторите на писмото и припомнят отново фактите и хронологията на събитията.

Законът за избор за народни представители (ЗИНП) в своя чл. 41, ал. 8 предвижда, че избирателни секции в чужбина се откриват от ръководителите на дипломатическите и консулските представителства по същество по три начина:

- чл. 41, ал. 8, т. 1 - в дипломатическите и консулски представителства;

- чл. 41, ал. 8, т. 2 - в населените места без дипломатически представителства при наличието на 100 подадени заявления, вкл. по електронен път;

- чл. 41, ал. 8, т. 3 - в други населени места по тяхна преценка с презумцията, че там, където има добре представени български общности, българското дипломатическо представителство има достатъчно основания и може да реши да разкрие секция.

Решението на ЦИК №18 от 10 май 2009 г., което по същество представлява методическо указание за провеждането на изборите за НС в чужбина, логично би трябвало да отразява волята на законодателя, изразена в ЗИНП. Само че, доминирана от две политически сили, ЦИК изключи с решение №18 възможността за образуване на избирателна секция по усмотрение на ръководителите на задграничните представителства. Освен това същите политически сили гласуваха през април 2009 г. петократно увеличение на нужните заявления за откриване на секция в чужбина, в сравнение с изборите за НС през 2005 г.

Според авторите на писмото всичко това е било в интерес на онези големи компактни български общности, за които събирането и подписването на въпросните заявления, можеше да стане за няколко дни "по чехли" вечер, след работа. Така нашите сънародници в Турция за 2 седмици събраха 44 174 заявления, докато 1 милион българи в останалата част на света - само 13 172. В писмото се отбелязва, че при по-стриктно спазване на ЗИНП MВнР би могло да открие повече от 400 секции само в Турция.

Търсеният и предвиден резултат беше, че на изборите за НС от 5 юли 2009 г. в чужбина бяха разкрити само 274 СИК (в това число 123 в Турция), спрямо 344 СИК (в това число 75 в Турция) на изборите през 2005 г.

Става дума за скандално ограничаване на конституционните права на огромна част от българското население, се казва в писмото и се припомня, че Конституцията на РБ в своя член чл. 26, ал. 1 постановява, че гражданите на Република България, където и да се намират, се ползват от всички конституционни права, както и че изборите се произвеждат въз основа на общо, равно и пряко избирателно право (чл. 10).

Под натиска на българската диаспора в Западна Европа и САЩ и на медиите, пред назряващия скандал и след крайния срок за подаване на заявления, ЦИК излезе с горецитираното решение на №178 от 18 юни, с което уточнява, че чл. 41, ал. 8, точка 3 на ЗИНП все пак не е суспендиран и може да се приложи. В този смисъл решение критикуваното в доклада на временната парламентарна комисия решение на ЦИК №178 всъщност възстановява законовия ред.

В писмото се припомня също, че "въпреки впечатляващото ограничаване на възможностите за гласуване на диаспората ни извън Турция (през миналия юли секции са открити само в 138 града извън Турция, спрямо 226 града през 2005. Числата за Турция са съответно 14 и 16 - нарастване само с 2 града), бяхме свидетели на исторически висока избирателна активност. Над два пъти повече избиратели гласуваха в почти два пъти по-малко градове в Западна Европа и САЩ - реалните намерения за вот на българите в чужбина са нараснали над четири пъти".

Очевидно е, че българите, живеещи в чужбина, се чувстват свързани и ангажирани с демократичното развитие на страната. Избирателите се мобилизираха и реагираха на опитите за ограничаване на техните конституционни права, но и на манипулирането на избирателното законодателтсво в "12 без 5" (въвеждане на мажоритарния вот, промяна на начина на разпределение на мандатите в пропорционалния вот) в търсене на служебна победа.

Събитията от миналия юли, уви, затвърждават мнението, че българската общност в чужбина не е в състояние да защити своите конституционни права, защото няма свой представител в Народното събрание, констатират от асоциация "Гласуване без граница" и настояват новият Изборен кодекс да предостави на българите в чужбина такава възможност.

От асоциацията припомнят и своите предложения за промени в избирателното законодателство:

- сформиране на три Mногомандатни избирателни райони (MИР) за чужбина, от които българските избиратели, живеещи извън страната, излъчват 12 народни представители.

Предлага се следното разпределение на мандатите по континенти, което отчита географското разпределение на българските общности: MИР Америка и Океания - 4 депутата; MИР Европа и Африка - 6 депутата; MИР Азия (в който влиза Турция) - 2 депутата;

- премахване на конституционната забрана за българи с двойно гражданство да бъдат избирани за народни представители;

- създаване на условия за дистанционно гласуване (интернет).

Тези предложения са подробно изложени и аргументирани в доклада на проф. Гаврилов и д-р Mанов, който беше своевременно предоставен на временната комисия и на председателите на парламентарните групи. Докладът е публикуван на 4 ноември от електронното издание Mediapool, припомнят в заключение в писмото си до народните представители българите от Асоциация "Гласуване без граници".

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. кокорко
    #13

    която май си остава същата, както по времето на "ДПС-БСП-НДСВ"!

  2. da
    #12

    da

  3. манго джери
    #11

    ПОДКРЕПЯМ ТЕЗИ ХОРА !ВСИЧКИ БЪЛГАРИ ТРЯБВА ДА ИМАТ НЕ САМО ПРАВО , НО И ВЪЗМОЖНОСТ ДА ГЛАСУВАТ !

  4. поп Грую
    #10

    ако искаме да имаме реално ангажиране на българската диаспора в чужбина с процесите на нормализация в България! Ние се нуждаем един от друг!Вземете пример от израелците !

  5. Дядо
    #9

    И как става подкрепата?

  6. Цонко
    #8

    аз изобщо не съм чул, че е имало избори в наше село. Сигурно в църквата на поп Грую. Хич няма и да се учудя , ако в списъка ме има на "гласувал".

  7. поп Грую
    #7

    село не само може да не си чул ,но може и въобще да не са провеждани избори .но бъди сигурен,че има протол от гласуването и чувал с бюлетини.Особено ако "ваше село" е в смесените райони или в Република Турция. Точно против тоза практика ,се противопоставят "Гласуване без граници".

  8. близалка
    #5

    Като се има предвид, че Явор Нотев от ЪТЪКа е председател на прословутата комисия която и без това забави предостатъчно доклада си/ не се учудвайте на "грешките". Поне няколко сребърника от вожда му, който междувпрочем ги получи от Ахмед Емин, дрънчат в неговия джоб. Нали все пак е адвокат /при това обвързан с дявола щото е бил щатен служител едно време на ДС/. Така че, очаквайте развитие по "случая" на най-якото фалшифициране, манипулиране и режисиране на избори в цялата история на България. АТАКА И БОКЛУКА ЯВОР НОТЕВ СА ЧАСТ ОТ СЦЕНАРИЯ ЗА ЗАМИТАНЕТО НА СЛЕДИТЕ, А НЕ ЧАСТ ОТ РЕШЕНИЕТО.

  9. Роси
    #4

    Как не разбират хората, че Атака вегетира върху една тъпа теза - бойте се от турците... А истината е, че ако гласуват българите, където и да са, гласовете на турците стават пренебрежимо малко, стигат само за едно нормално представителство в Парламента... И докладът на комисията доказва тъпотията и късогледството (платено?) на атакистчетата...

  10. Случаен
    #3

    Някой има ли линк към доклада? Може би от Сдружението "Гласуване без граници"?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.