Българин ще следи как руснаците свалят данните от "черната кутия" на разбилия се МиГ

"Черната кутия" всъщност е оранжева на цвят, сн. БГНЕС

Очаква се руската страна да даде съгласие един от членовете на българската група да наблюдава, да присъства при дешифрирането, снемането на данните от "черната кутия" на падналия МиГ-29, съобщи в кулоарите на парламента министърът на отбраната в служебния кабинет Георги Панайотов.

Инцидентът се случи на 9 юни край Шабла, при него загина подполковник Валентин Терзиев. "Черната кутия" бе открита още на 24 юни на около 70 метра дълбочина в Черно море. Инженерите от авиобазата "Граф Игнатиево" се опитаха да свалят информацията в нея, но се отказаха заради риск да загубят данните и бе взето решение да се търси помощ от производителя. Седмици наред обаче това не може да стане. За последно от МО обясниха, че руската страна не е пратила "съответните покани (приглашения)" за българските служители, които ще пътуват с "черната кутия".

Кутията ще бъде изпратена в град Курск, където е специализираната лаборатория, към която са ни насочили.

Това ще стане веднага, след като нашата експертна група получи визи, вчера са си подали документите.

Ако днес получат визи, предполагам, че в понеделник ще отпътуват, каза министър Панайотов.

Той обясни, че няма някакъв срок, споразумение, за снемане на данни от "черна кутия".

Преговаряме всеки един елемент, детайл, в момента сме на етап, когато те трябва да дадат разрешение на наш представител да присъства на процеса, посочи министърът.

За една седмица, след като започнат да свалят данните, ще ги дешифрират и ще ни ги представят, посочи Георги Панайотов.

В "черната кутия" се съхранява информация за последните 13 секунди от фаталния полет, при който загина майор Валентин Терзиев.

Самолетът се разби в Черно море по време на учение. Засега е установено, че мишената е падала по-бързо от предвиденото и се е наложила допълнителна маневра, за да може майор Терзиев да я порази.

Според разследването на "Военна полиция" причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация.

Според "Военна полиция" за трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".

Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".

"Военна полиция" е работила по още две работни версии – техническа повреда и поразяване на самолета от осколки, които са били отхвърлени.

Разследването на "Военна полиция" засяга само авиационната безопасност, прокуратурата продължава разследването по реда на Наказателно-процесуалния кодекс.

Споделяне

Още по темата

Още от България