Българите двойно по-рядко от европейците се жалят от пътнически проблеми

Българите двойно по-рядко от европейците се жалят от пътнически проблеми

Българите подават два пъти по-рядко жалба от останалите граждани на ЕС, ако при пътуване с обществени превози срещнат нередност. Това показват данни от проучване, представено от Европейската комисия в понеделник, което също така сочи, че по-малко от половината европейци знаят пътническите си права и се възползват от тях.

Едва 12 на сто от българите и 23 от останалите в ЕС са подали официална жалба, след като са имали сериозни неприятности при пътуване. Пътниците невинаги знаят към кого да се обърнат и какво да направят, за да ползват правата. Най-често, когато подават жалби, европейците се обръщат направо към превозвача, сочат данните.

Данните от проучването показват още, че едва 43 на сто от гражданите на ЕС, пътували със самолет, влак, автобус или ферибот през последните 12 месеца, знаят, че разполагат със специални права.

Проучването показва, че добре осведомените от превозвача за правата си преди пътуването пътници са 40 на сто при въздушните превози, 29 на сто при пътуващите с кораб, 26 на сто при взелите влак и 26 на сто при пътувалите с автобус. Делът на пътниците, подали жалба, е 37 на сто при въздушните превози, 26 на сто при автобусните, 24 на сто при железопътните и 18 на сто при пътувалите с кораб.

Общо 72 на сто от пътниците, изправени пред проблеми, не са подавали жалба, защото намират това за безполезно (45 на сто) или защото обезщетенията не си струват усилието (25 на сто). При пътниците, срещнали проблем при пътуване със самолет в последните 12 месеца, 53 на сто посочват, че авиокомпанията се е отзовала по някакъв начин, независимо дали пътниците са подали жалба. Едва 43 на сто от хората, пътували с влак и 38 на сто от пътувалите с автобус или кораб, посочват, че са получили съдействие от превозвачите.

Над половината (55 на сто) от хората, които са срещнали проблеми при пътуване и са подали жалба, заявяват, че са удовлетворени от последствията, а 37 на сто от тях са били доволни от насоките, предоставени от превозвача, за начина на подаване на жалба. Общо 81 на сто от потърсилите съдействие за хора с увреждания или с намалена подвижност заявяват, че са били удовлетворени от реакцията на превозвачите, се допълва в съобщението.

Проучването показва видими разлики в използваните средства за придвижване. Българите съобщават, че най-често пътуват с автобус (39 на сто), докато останалите европейци използват по-рядко това превозно средство (16 на сто). Със самолет пътуват 8 на сто от българите и 27 на сто от останалите в ЕС. На влак се качват 34 на сто от гражданите на ЕС и 18 на сто от българите, според данните на комисията.

Споделяне

Още от България

Трябва ли България да спре Северна Македония за ЕС?