Българите предпочитат да платят почивката и самолетния билет онлайн

Един от всеки трима ще избере електронните разплащания по празниците, сочи проучване на Visa

Българите предпочитат да платят почивката и самолетния билет онлайн

Онлайн пазаруването в България отбелязва ръст от 7 на сто през тази година спрямо 2015 г. По няколко пъти н месец  от интернет пазаруват 40 на сто от българските потребители. Това показва ново проучване на Visa.

Изследването сочи, че българите вече повишават доверието си в електронните разплащания и ползите от тях. Близо една пета от анкетираните заявяват, че биха отказали да направят покупка, ако търговецът не приема онлайн разплащания.

„Онлайн пазаруването се очаква да нарасне през празничния период със 7% спрямо същия период на 2015 г. Тази Коледа почти един от всеки трима българи ще избере електронни разплащания, като начин да заплати за подаръци, а честотата на онлайн пазаруването се очаква да нарасне в сравнение с последните празници – 29% ще плащат за разходите си по време на празниците онлайн“, каза Красимира Райчева, мениджър на Visa за България.

Проучването показва, че най-често българските потребители предпочитат да пазаруват онлайн дрехи и обувки (64%), технологични продукти (39%), почивки (40%) и книги (21%).

От резултатите става ясно, че има някои категории продукти и услуги, за които българите предпочитат да плащат само онлайн - почивки (26%), самолетни билети (22%), ваучери за козметични продукти (17%) и битови услуги (16%).

Онлайн покупките се правят най-често в български електронни магазини (45%), големи международни търговци на дребно (20%), други международни онлайн магазини (15%) и уеб сайтове за колективно пазаруване (21%).

Най-важните критерии за българските купувачи, когато правят своите покупки онлайн, са безплатната доставка (62%), богатият избор на категории продукти (62%), наличието на сертифицираща система (43%) и възможностите за закупуване на ваучери за намаление (34%).

Изследването открива спад от близо 2% в популярността на наложения платеж, който вече е предпочитан от само 38% от респондентите.

Други 22% от българите предпочитат да плащат онлайн с дебитна карта, 8% - с кредитна карта, а 8% използват платформи за електронни разплащания.

Това, което потребителите разпознават като предимства на онлайн разплащанията, е, че те са удобни (100%), пестят време (99%), лесни са (99%), не е необходимо физическо присъствие при търговеца на дребно (98%), могат да бъдат осъществени навсякъде, по всяко време (97%) и правят личните финанси лесни за проследяване (90%).

Въпреки че електронните плащания са по-популярни сред възрастовата група 18-35, където 41% от анкетираните пазаруват онлайн месечно, разликата с потребителите на възраст 36-55 е много малка – 38% от тях пазаруват онлайн всеки месец.

По-младите българи предпочитат да плащат онлайн за дрехи и обувки (69%), технологични продукти (41%) и детски продукти (19%), за разлика от хората над 36 години, които харчат онлайн най-вече за почивка ( 42%), книги (25%), стоки (15%) и самолетни билети (18%).

През 2016 г. 43% от анкетираните мъже и 39% от анкетираните жени правят онлайн разплащания по няколко пъти на месец. Най-често българките пазаруват облекло (67%), книги (22%), козметични продукти (18%) и детски продукти (18%), докато българските мъже предпочитат да пазаруват онлайн технологични продукти (75%), ваканции ( 46%), билети за концерти (21%) и самолетни билети (21%).

Проучването за практиките на пазаруване на стоки и услуги онлайн е изготвено от агенция за пазарни проучвания "Ноема" по поръчка на "Visa Европа". То е проведено в 10-те най-големи градове в страната – София, Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Велико Търново, Добрич, Шумен и Сливен, и изследва население на възраст от 18 до 55 години, пазарували стоки и услуги онлайн през последните три месеца.

Споделяне
Още от Бизнес

Вярвате ли на приказката на Божков за Али Баба и подкупите към управляващите?