Българите с най-стари коли в Европа – 20-годишен дизел

Автомобилната индустрия в ЕС е номер едно в света с 400 млрд. евро годишен оборот

Българите с най-стари коли в Европа – 20-годишен дизел

Българите карат най-старите коли в Европейския съюз. Типичната кола за всеки втори е дизел на 20 години. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г., цитирани от БТА в петък.

Автопаркът у нас расте средно с по около 100 хиляди автомобила годишно, предимно втора употреба. За миналата година броя тна регистрираните автомобили е около 3.4 милиона, което приблизително е по 450 автомобила на 1000 българи, сочат данните на Евростат.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли. За целия ЕС броят им е 8 милиона, показват последни данни на АСЕА.

Близо половината от регистрираните у нас автомобили са на над 20 години, т.е. около 1.5 млн. леки коли. Около 35 на сто са на възраст до 15 години (1.3 млн. броя), а до 10 години е 10 на сто от автопарка (350 000 леки коли).

Новите автомобили у нас - на възраст до 5 години, са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 хиляди нови автомобила. За 2017 г. по данни на АСЕА у нас са били продадени 38 хиляди нови коли, като най-продаваната марка е "Дачия".

Масово българите карат коли на дизел - близо 1.7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас.

Автомобилите на бензин са почти същата бройка с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2474 хибридни леки коли (0.08% от автопарка) и едва 274 електромобила, което е 0.009 на сто от автопарка.

Най-нови коли карат в Белгия

Най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на възраст 8 години, а във Франция и Италия колите са на 9 години.

Освен България с регистриран над 50% автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, както и в Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

Повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто. На дизел са около 40 на сто от леките коли, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 хиляди автомобила на алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, и Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Автоиндустрията на ЕС изпреварва САЩ и Китай

В Европейския съюз годишно се произвеждат около 26 милиона автомобила, което прави тази промишленост номер едно в световен мащаб пред САЩ и Китай.

Около 30 процента от автомобилната продукция на ЕС се изнася за САЩ, като за миналата година износът е бил на стойност 37 млрд. евро.

Други водещи дестинации за износ на европейски автомобили са били Китай - 22 млрд. евро, Япония - 8 млрд. евро и Швейцария - 7 млрд. евро.

Освен това на територията на САЩ европейските автомобилостроители са произвели около 2.9 млн. броя автомобила, като в производството им са били наети около 120 000 американци, сочат данните на АСЕА.

Около 12 милиона души в ЕС, което е 5.7 на сто от заетата работна ръка в Евросъюза, работят в сектора на автомобилостроенето.

Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните на АСЕА.

Още по темата
Още от Бизнес