Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българите с най-стари коли в Европа – 20-годишен дизел

Автомобилната индустрия в ЕС е номер едно в света с 400 млрд. евро годишен оборот

5 коментара
Българите с най-стари коли в Европа – 20-годишен дизел

Българите карат най-старите коли в Европейския съюз. Типичната кола за всеки втори е дизел на 20 години. Това показват обобщени данни на Евростат и на Асоциацията на автомобилните производители (АСЕА) за автомобилния парк на ЕС през 2017 г., цитирани от БТА в петък.

Автопаркът у нас расте средно с по около 100 хиляди автомобила годишно, предимно втора употреба. За миналата година броя тна регистрираните автомобили е около 3.4 милиона, което приблизително е по 450 автомобила на 1000 българи, сочат данните на Евростат.

За първото полугодие на тази година у нас са продадени около 18 000 нови коли. За целия ЕС броят им е 8 милиона, показват последни данни на АСЕА.

Близо половината от регистрираните у нас автомобили са на над 20 години, т.е. около 1.5 млн. леки коли. Около 35 на сто са на възраст до 15 години (1.3 млн. броя), а до 10 години е 10 на сто от автопарка (350 000 леки коли).

Новите автомобили у нас - на възраст до 5 години, са около 5 на сто от автопарка или приблизително 160 хиляди броя, сочат пък данните на АСЕА. Годишно у нас се купуват средно между 25-30 хиляди нови автомобила. За 2017 г. по данни на АСЕА у нас са били продадени 38 хиляди нови коли, като най-продаваната марка е "Дачия".

Масово българите карат коли на дизел - близо 1.7 млн. автомобила или над 50 на сто от автопарка у нас.

Автомобилите на бензин са почти същата бройка с уговорката, че много от тях са снабдени и с газова уредба.

Наличието пък на екологични автомобили по родните пътища е почти символично - отчетени са едва 2474 хибридни леки коли (0.08% от автопарка) и едва 274 електромобила, което е 0.009 на сто от автопарка.

Най-нови коли карат в Белгия

Най-нови коли в ЕС карат белгийците - средно на 7 години, следвани от жителите на Дания, Великобритания и Германия - автопарк на възраст 8 години, а във Франция и Италия колите са на 9 години.

Освен България с регистриран над 50% автопарк от 20-годишни автомобили, най-стари автомобили са отчетени в Полша - близо 40 на сто от автопарка, както и в Латвия, Литва и Румъния - повече от една трета от автопарка в тези страни и др.

Най-висок дял автомобили на глава от населението е регистриран в Люксембург - 662 автомобила на 1000 жители, а най-малко в Румъния - 260 коли на 1000 жители.

Повече от половината коли в ЕС са с бензинови двигатели - 56 на сто. На дизел са около 40 на сто от леките коли, а едва 4 процента са задвижвани с алтернативни горива или електричество.

През миналата година в ЕС са продадени общо над 800 хиляди автомобила на алтернативно гориво, като регистрациите на подобни автомобили почти са се удвоили в Испания и Германия - ръст от 90 на сто, следвани от Обединеното кралство и Франция - ръст от 48 процента, и Франция и Италия - ръст от 33 процента.

Автоиндустрията на ЕС изпреварва САЩ и Китай

В Европейския съюз годишно се произвеждат около 26 милиона автомобила, което прави тази промишленост номер едно в световен мащаб пред САЩ и Китай.

Около 30 процента от автомобилната продукция на ЕС се изнася за САЩ, като за миналата година износът е бил на стойност 37 млрд. евро.

Други водещи дестинации за износ на европейски автомобили са били Китай - 22 млрд. евро, Япония - 8 млрд. евро и Швейцария - 7 млрд. евро.

Освен това на територията на САЩ европейските автомобилостроители са произвели около 2.9 млн. броя автомобила, като в производството им са били наети около 120 000 американци, сочат данните на АСЕА.

Около 12 милиона души в ЕС, което е 5.7 на сто от заетата работна ръка в Евросъюза, работят в сектора на автомобилостроенето.

Автомобилният сектор генерира близо 400 млрд. евро оборот в ЕС и търговски излишък от около 90 млрд. евро за ЕС, отчитат още данните на АСЕА.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Dora Apostolova
    #5

    Това е абсолютна истина, българите карат много стари коли,втора,трета,та и четвърта употреба и касае ниския стандарт на българите, най ниския в Европа. Сега финансово силните развити западни страни от северна и средна Европа градят програми за намаляне щетите от глобалното затопляне и една от мерките е намаляване вредните емисии във въздуха, като за целта предприемат мерки за смяната на личните автомобили- от бензинови на електрически. Чудя се как това ще стана в България с този най нисък жизнен стандарт и управляваща мафия, която краде годишно половината обществен продукт за джобовете си?

  2. Коментарът е изтрит в 21:14 на 30 ноември 2021 от автора.
    #4
  3. анита хегерланд
    #3

    Ако имахме добри евродепутати, родни политици и търговци, щяхме да четем за различни инициативи, продиктувани от духа на времето. За жалост освен да пътуват насам-натам, нашите хора не се сещат "да лобират" пред европейските производители за идеята, ЕС да отпусне пари на страните, които ще купуват само европейски коли, което да доведе до тяхното поевтиняване и решаването на конфликта със САЩ. Нещо като квота: "Купете европейското".

  4. Milenca
    #2

    През 2004г. си купих Нисан Примера дизел - на 5 г., на 103 хил. км.(вероятно на 200 хил.), смених му блока за управление на помпата, и като стана на 200 хил (т.е. на 300) през 2009г. го продадох на символичната цена от 1500 лв. Колата все още се движи безпроблемно, сменят се само консумативите, пали спокойно при -15 градуса през зимата. Желязна кола!

  5. перо
    #1

    Защото сме ги заслужили - Р. Дизел всъщност се е казвал Радко и е нашенец!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.