Българите са най-недоволни в Европа от железницата си

Сн. БГНЕС

По-малко от половината европейци са доволни от железопътните си системи – 46%, а категорично негативна оценка за железницата си дават 36% от жителите на ЕС. Най-слаба оценка на пътуването с влак в родината си дават българите, става ясно от проучване на Евробарометър. Едва 18% от нашенци са доволни от железницата. Одобрението към жп системата е най-високо във Финландия – 67%.

Като цяло удовлетворението е доста ниско в държавите членки от Централна и Източна Европа (Чехия, Унгария, Словения, Словакия, Полша, Румъния, България и Гърция), става ясно от проучването на Евробарометър.

 

Според повечето европейски граждани, отварянето на железопътния пазар за конкуренция ще окаже положително въздействие върху цените на билетите (72 % от анкетираните), качеството на обслужване на пътниците във влаковете (71 %), удобството и чистотата във вагоните (70 %), честотата на влаковете (68 %), точността (66 %), начина на управление на железопътните дружества (63 %) и броя на обслужваните спирки или маршрути (62 %).

 

Огромното мнозинство от европейците очаква засилената конкуренция на железопътния пазар да се отрази положително на отделните заинтересовани страни, като например пътниците (78 %), частните железопътни оператори (68 %) и служителите на железопътните дружества (55 %).

 

Не на последно място, 70 % от гражданите на ЕС биха искали конкуренцията да доведе и до предлагането на железопътни услуги "без екстри" подобно на нискотарифните авиокомпании. 43 % от анкетираните не желаят предлагането на луксозни услуги (осигуряване на храна, филми, вестници и др.) Освен това, почти две трети (65 %) от европейците биха желали да имат повече различни възможности за закупуване на билети (напр. онлайн, чрез смартфони или в самия влак).

 

Европейската комисия възнамерява да приеме нов пакет от мерки през следващите месеци т.нар. четвърти железопътен пакет, с който вътрешните пазари за пътнически железопътни превози ще се отворят за конкуренция, ще се намали времето за пускане на пазара на нов подвижен състав (чрез засилване ролята на Европейската железопътна агенция) и ще се подобри управлението на железопътната инфраструктура (за да се увеличат ефективността на железопътните оператори и конкуренцията).

 

Над половината от гражданите на Европа (55 %) използват национални или регионални влакове: поне веднъж седмично (6 %), няколко пъти месечно (4 %), няколко пъти годишно (19 %) или най-много веднъж годишно (26 %). Повече от четирима от всеки десет европейци никога не са използвали влак (45 %), са изводите от проучването на Евробарометър.

 

Малко над четирима от десет европейци (41 %) използват крайградски влакове: поне веднъж седмично (7%), няколко пъти месечно (5%), няколко пъти годишно (13%) или най-много веднъж годишно (15%). Почти шестима от десет европейци никога не са използвали крайградски влак (59%).

 

Гражданите използват националните или регионалните влакове основно при туристически пътувания (70 %); съвсем малко клиенти на железниците споменават, че ги използват за пътуване до работа или училище (10 %), или за делови пътувания (10 %).

 

Когато на неползващите влак или на пътуващите веднъж годишно европейци бъде зададен въпросът какви подобрения биха ги накарали да започнат да ползват влак, повече от четирима от десет споменават понижаването на цените (43 %). Други подобрения се посочват далеч по-рядко: по-добра мрежа с повече маршрути и спирки (20 %), по-бързо пътуване (17 %), по-надеждни услуги (16 %), повече удобства и чистота (16 %) и по-чести влакове (14 %).

 

Почти трима от десет отговорили, които пътуват с влак рядко или никога, спонтанно са отговорили, че нищо не може да ги накара да използват железопътния транспорт (28 %).

Споделяне
Още от Европа

Одобрявате ли удължаването на извънредното положение с един месец?