Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Българите са сред най-доверчивите в Европа

Вярата в интернет новини и препоръки, в социалните мрежи и в търговските марки е над средната в ЕС

8 коментара
Паскал Русари от БНП-Париба представя проучването

Българите се очертават като най-доверчивата нация в Европейския съюз с доста над средния за Европа процент на доверие в социалните мрежи, интернет новините, европейските институции, търговските марки и са безспорен лидер по вяра в семейството. Това сочат данните от изданието Наблюдател (Observatoire) за 2017 г. на френската финансова група БНП-Париба", което от 1985 г. насам разглежда потребителските нагласи в страните от ЕС. България за пръв път е включена в доклада.

Българите имат най-високо ниво на доверие в семейството сред страните от ЕС като 95% са заявили, че вярват на най-близките си при среден за ЕС процент от 92 на сто. Доверие в евро институциите имат 45% от сънародниците ни, докато средното ниво за ЕС е 32%. Близо 60% от българите вярват на интернет, а средното за ЕС е 40%. Над 50% от хората в България се доверяват на социалните медии, докато средният процент за ЕС е 31%.

Обяснението за тенденцията за доверието в интернет е бързият и изгоден достъп до мрежата в България. Страната ни е сред водещите в ЕС по отношение на скоростта на мобилния и фиксирания интернет и поради това все повече хора използват мрежата за информиране и забавление за сметка на традиционните медии.

Българите вярват и на финансовите компании с 38% положителни отговори, докато средното за останалите държави e 30%.

Една трета от хората у нас също така вярват в доброто бъдеще, но тук по-оптимистични от нас са румънците с 50% и датчаните с 49%. Най-големите песимисти относно бъдещето са италианците с 19% вяра в него и германците с 21%.

С най-голямо желание за харчове и най-малко спестявания в ЕС

Оптимизмът в бъдещето е в основата на заявеното намерение за по-големи разходи. В България 69% от интервюираните са отговорили, че възнамеряват да харчат повече. Това е много по-високо от средното ниво за ЕС от 46%. В същото време, по отношение на намеренията за спестяване сме под средното ниво за ЕС от 41%. За България цифрата е 26% и това е най-ниският показател за всички проучвани държави.

Вярата в светлото бъдеще е свързана с увеличението на заплатите

За 59% от българите увереността в бъдещето идва най-вече от ръста на заплатите, при среден  процент за Европа от 40%. Обяснението е значителната разлика между жизнения стандарт в България и по-развитите западни страни. Ръстът на заплатите е от най-малко значение за хората в Дания със 17%, Великобритания с 26% и Германия с 27%.

Вторият по важност фактор за увереността в бъдещето е спадът на безработицата. Той е бил посочен от 44% от българските участници в Наблюдателя за 2017 г.  Средното за ЕС е 32%, а този фактор е най-маловажен за италианците, от които едва 4% са дали положителен отговор.

На трета позиция 35% от хората в България поставят ръста на икономиката. Средното за ЕС е 29%, а това е най-важно за италианците и испанците с 41%. Най-малко внимание на ръста на икономиката отдават германците с 12%.

Решенията за покупка повлияни от семейството и интернет

Българите търсят съвет и мнението на други хора, когато вземат решение за покупка. Най-много вярваме на препоръките на семейство и приятели с 92% положителни отговори, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 84%. При нас е по-високо и нивото на доверие към мненията, споделени в социалните медии – 74% при средно ниво за ЕС от 63%.

Повече от половината хора в България вярват на търговските марки, сочат още данните от проучването. С 51% сме близо до средното ниво за ЕС от 46%. Най-голямо доверие към марки имат британците с 55% положителни отговори.

По отношение на лоялността към марки ние и румънците сме с най-високи показатели. В Румъния 81% от хората избират един и същи бранд, а в България – 80%. Средното за ЕС е 71%.

Друга интересна тенденция е, че 77% от хората в България знаят предварително продукт на коя марка ще купят и сме близо до средното ниво за ЕС, което е 72%. По отношение на новите брандове, 56% от българите посочват, че биха пробвали такъв продукт, което е по-високо от средното ниво за ЕС от 47%.

Българите имат най-високо ниво на доверие в ЕС към сертификатите за качество – 84% са посочили, че вярват на брандове с такива етикети. Средният показател за ЕС е 68%.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

8 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. 65
    #8

    Напълно ненужно изследване, при наличие на очевидното: 1. 2000000 "доверчиви" клъвнаха на голия бастун на мадридския тарикат на 800-те му дни и на 40 милиарда инвестиции от шейхове 2. 27 години няколкостотин от същите гласуват за Партия с милионери на върха, определена със закон за престъпна. Едни други пък етнически овластяват господаря на порциите 3. 10 години 1 милион избират "Същото" от Банкя За бабите, хвърлящи торби с пачки от балкона не ми се коментира!

  2. Коментарът е изтрит в 15:18 на 3 декември 2021 от автора.
    #7
  3. анита хегерланд
    #6

    Тази изключителна новина показва, че сме отворени за света в най-голяма степен. Може да се каже, че Преходът вече е приключил.

  4. pepe
    #5

    Трябваше да включат и телефонните измами в изследването си за доверието и тогава българите щяхме да сме недостижими. :)

  5. Нямам намерение да засягам никого, но може би "наѝ-доверчивите" не е наѝ-точното понятие. Справка състава на актуалното НС, правителство, референдумът на Слави...

  6. Коментарът е изтрит в 11:32 на 21 юни 2017 от автора.
    #3
  7. Та мигар в интернет има лъже? Откакто прочетох, че още другаря Ленин е казал, че всичко написано в интернет е чиста истина, аз винаги вярвам на всички уеб-страници! Особено много ми допадат класациите на произволни теми (10-те най-хххххх), съветите против коспад, възпаление на простатата и болки в коленете, и най-вече политическите анализи!

  8. Ощавен маркиз
    #1

    Огледалният резултат от това изследване показва наивния и ЕС-провинциален политико-граждански /И ЕЛЕКТОРАЛЕН!/ сурат на нашта действителност... Впрочем, всеки народ има МЕДИИТЕ и ШОУТО, към които проявява известен /потребителски/ интерес.в ПРОТИВЕН СЛУЧАЙ и най-добре субсидираните калки на ГРАЖДАНСКИ МЕДИИ се стопяват за месеци. Нашият казус очевидно не е такъв. Боледуваме!!! Заразиха ни още в 90-те на м. в. ТРЕБЕ ДА СЕ СПАСЯВАМЕ!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.