Българо-турски консорциум ще прави тикет системата в София

Над 83 млн. лева ще струва разработването и поддържането на електронното таксуване

Тези устройства, поставени преди години като опит за въвеждане на електронно таксуване, може да се окажат безполезни. Сн. БГНЕС

Българо-турски консорциум е избран да разработи и оперира системата за електронно таксуване в градския транспорт на София. Дружеството ще получи 73.24 млн. лева без ДДС за изграждането на т. нар. тикет система и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лева. Така общата цена на проекта е 83.24 млн. лева без ДДС при прогнозна стойност на поръчката от 88 млн. лева.

Това стана ясно от съобщение на общинското дружество Център за градска мобилност, което движи поръчката за електронната система.

От компанията обявиха, че на първо място е класиран консорциумът "Си Ен Си София тикетинг систем". В него влизат българските технологични компании "Компютърнет сървисиз" и "Тикси" и турското дружество "Асис Електроникс". Подизпълнител на част от дейностите по изграждане на системата ще е компанията "Макстелеком".

Българските дружества се занимават с разработка на приложения, сайтове, информационни системи, видеонаблюдение. Основни акционери в дружеството са Николай Недялков и фондът за рискови инвестиции "Ню Юръп Венчър Екуити Ел Пи" (правоприемник на инвестиционния фонд за рисково финансиране Neveq).

"Компютърнет сървисиз" се занимава с разработката на софтуер, както и със системи за видеонаблюдение, осигурява и хостинг.

Чуждият участник в обединението - турската компания "Асис Електроник", предлага решения за електронно таксуване в градския транспорт. Според информацията в сайта ѝ е разработила такива системи за над 20 турски общини.

Консорциумът ще има 2 години да направи и внедри системата, след като подпише договор с Центъра за градска мобилност. Самата система ще трябва да позволява и електронно таксуване включително през мобилен телефон и банкова карта. За целта трябва да се поставят 15 000 устройства в над 1350 превозни средства от четирите типа транспорт. Да се оборудват 52 метростанции и над 80 търговски обекта за продажба на електронни билети. Трябва да се изгради и видеонаблюдение в тролеи, трамваи, автобуси, метро.

Част от договора е интеграция на новата система към вече съществуващите начини за таксуване като устройствата в метрото. Поръчката включва и обучението на 3000 служители на ЦГМ и транспортните оператори. Изпълнителят трябва да реши дали да махне поставените преди години в тролеите и трамваите т.нар. валидатори за електронните карти, които в момента играят роля само за отчитането на пътниците, но не и за таксуването им.

Изпълнителят няма да предлага сам начина на таксуване след въвеждането на електронната система. Това трябва да се реши от общинския съвет, който да избере дали да се плаща на разстояние, или на време. Идеята е обаче с един билет да се ползват различни превозни средства в рамките на определеното време или разстояние.
Хартиените билети ще продължат да съществуват, но вероятно не в сегашната форма, която изисква да бъдат перфорирани. Идеята е те да се чекират в превозните средства по подобие на билетите за метрото. Самите перфоратори трябва да отидат в историята.

След изграждането на системата, консорциумът ще трябва да я поддържа още 8 години.

Възможно е обаче изпълнението на поръчката да се забави заради обжалвания. Това беше причината самото събиране на оферти да се проточи с месеци. В крайна сметка постъпиха 10 предложения. Четирима от кандидатите са отстранени заради пропуски в документацията, което е още една предпоставка за жалби към Комисията за защита на конкуренцията.

Споделяне
Още по темата
Още от Бизнес