Случаят с отнетия лиценз на "Лукойл" започна с гръм и трясък, но приключи тихомълком. Титаничната битка между правителството и компанията-гигант свърши без нито една жертва – и двете страни излязоха като победители.
Някои определиха станалото като предизборен театър, други – като налагане на законността. Може и да не е театър, но само две седмици след началото си титаничната битка между правителството и най-голямата компания в страната приключи с успех – и двете страни излизат от нея като победители. При това без да падне нито една "жертва”, без да се промени каквото и да било и без да се налага законността.
Сякаш нищо не е било
А всичко започна с гръм, трясък и драматични пози, с тревожни репортажи за връхлитащата ни криза и гордо усещане за саможертва в името на държавността. Премиерът дори заплашително посъветва компанията "да не тръгва на война с държавата”.
Напрежението хубаво се понапомпа, но преди заради липса на горива да е затворила поне една бензиностанция, или да е отменен поне един полет и, разбира се, точно преди обявилата се за "законопослушна” компания да успее да спре поне една своя инсталация, се намеси съдът. С похвална, но рядко виждана бързина, на две инстанции, той изцяло и безрезервно застана на страната на компанията. Напрежението тутакси спадна и всичко си продължи по старому, сякаш нищо не е било.
Загадка с много неизвестни
Премиерът и неговите подчинени мъдро отбелязват, че "в правовите държави решенията на съда не се коментират, а се изпълняват”. В случая обаче решението се оказа доста спорно и объркващо за самите юристи. А какво остава за непосветените в тънкостите на правната казуистика.
За здравия разум, например, си остава загадка как в една правова държава е възможно някой повече от година напълно съзнателно да работи в нарушение на закона без да си мръдне пръста, за да се съобрази с него, след което, вместо санкция да получи разрешение да продължи да го прави. Освен това какво да си мисли човек, когато самият съд черно на бяло го убеждава, че нарушението на закона не застрашава "важни държавни и обществени интереси”, докато спазването му би причинило "значителна и трудно поправима вреда”.
Ни лук ял, ни лук мирисал
Ако все пак оставим съмненията настрана и приемем, че решението на съда е юридически напълно правилно, силно впечатление прави изключителната му практическа своевременност и целесъобразност. То оставя рафинерията да си работи, докато въпросът за лиценза ѝ бъде решен по същество.
Първото заседание на първата съдебна инстанция по този въпрос е насрочено за 31 август. Практиката показва, че оттам нататък, за да се стигне до крайното решение на втората инстанция, ще са нужни месеци, а може би и година. Колкото трябва, за да се приведе компанията в съответствие със закона.
Така вицепремиерът и министър на финансите се оказа напълно прав, като каза, че от този случай "всички печелят”. Компанията получи възможността за неопределено време необезпокоявано да продължи да работи, както си иска. А правителството – да твърди, че безкомпромисно "налага държавността”, въпреки дребната подробност, че законът така и не се оказа "еднакъв за всички”. За което пък налице си е стандартното оправдание – съдът.
*Публикуваме материала от сайта на Дойче веле
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
2 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Господин Бояджиев,
без връзка с горния текст,а по повод на публикувано Ваше изложение от името на Дойче веле за БДЖ във вестник Дневник,което смятам,че не е точно и изкривява реалната ситуация Ви препращам едно писмо.Също така искам да Ви питам,как е железницата в Германия и иска ли някой там да се закриват линии?Защо всички модернизиращи се страни развиват ЖП структурата?И каква е Вашата позиция, проверен ли сте за принадлежност към бивши служби в България от Вашите работодатели или другаде,а в …
Дойче веле знаят ли Вашите шефове там,на кого още евентуално служите? ;)
До г/н Ген.Директор на БДЖ
Копие до г/н Министъра на транспорта
до г/н Министър Председателя
копие до средства за масово осведомяване
Уважаеми господа,
смятаме,че е налице съзнателно утежняване положението на БДЖ в следната част>
Вчера,06.11.2011 пътувахме с влак Nr.24105,тръгващ от 15.45ч от София за Русе.Въпреки,че влакът е обичайно натоварен с пътници,бяха закачени 3 1 вагона,само!Пита се,защо e намален брояt на вагоните,това не е единичен слиучай,същото,с блъсканица и хора,сбити прави в коридорите, бе и преди четири дни в обратната посока.PS>Днес BTV излъчи два репортажа по подобни случаи!!Имаше някакво лъжливо обяснение,че се плаща много на някаква имагинерна Пътна структура с повече вагони.Ако няма вагони и пътници,за какво е ,по дяволите,тази пътна структура.Тя не е ли част от системата!!??Смятаме,че в този случай е налице КОРУПЦИЯ при Вашето предприятие! т.е.Има корупционен интерес ,да бъде намален немотивирано броят на вагоните,да се създаде неудобство и невъзможност за пътуване.Вероятно е така и е видно интерес във вашата служба за нейното досъсипване,като се използва твърденията за криза и прочие,и също за пренасочване на пътници към автобусни фирми.На кого са тези автобусни фирми и какви връзки има с хора ,които отговарят за БДЖ или могат да имат влияние?При една приватизация на БДЖ или на част от него,отливът,прогонването на пътници (което е умишлен саботаж,стопанско престъпление) увеличава загубата на БДЖ и така ще се изкупува,приватизира на безценица!!Това е позната престъпна схема!
Допълнително във всички пътуващи се създава и насажда по този начин неприязън към сегашната власт и директно към примиера! Смятаме да го уведомим(или и той знае?) и лично,ако Вие не предриемете нужните стъпки,ако не уволните незабавно лицата наредили това съкращаване на вагоните.Реформата,както е обявена и в телевизионно предаване лично от г-н Министъра е да се редуцират влакове,а не вагони!Един локомотив е по рентабилиен с повече вагони при почти съшия разход,това е още по-валидно за натоварените линии.Не бива да се подвежда обществото,че няма вагони,не е вярно.Случаите следва да се разследват веднага!
Очакваме ваша незабавна реакция,отговор и нормализиране на превозите по водещите ж.п.линии на България.
Всеизвестно е,че особено по врене на криза,ЖП транспортът е спасителната кръвоснабдителна мрежа,всичко останало е против националната сигурност.
С Уважение>
ТТонкин